Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1366x768 på en Mac mini?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej alla,

Jag är en förbittrad PC-människa som just köpt sin första Mac - en Mini. Nu tänker jag koppla den till min projektor, som har en native resolution på 1366 x 768 (via DVI-till-VGA-konvertarere + VGA-till-5xRCA-konverterande kabel). När jag tittar i listan över möjliga skärmupplösningar, ser det ut som om min lilla burk klarar betydligt mer än så, men just denna upplösning finns inte med. Tråkigt.

Nåja. Jag hittade ett program som heter switchResX:

http://www.madrau.com/html/SRX/indexSRX.html

...men förutom att det inte fungerade, plockade det bort alla upplösningar utom 800x600 ur listan (irreparabelt, så vitt jag kunde se), så jag fick tillfälle till min första ominstallation av OS X redan två timmar in i mitt MacÄgarskap. Hmmm...

Om någon hade ett hett tips eller två, skulle jag bli en extremt glad och tacksam MacÄgare.

/macotto

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-16 12:12

1366x768 på en Mac mini?

Vi har en Mac mini kopplad till en 50" plasma med upplösningen 1366x768. Tyvärr går det inte att ställa in Mac minin på den upplösningen.

Är det någon som känner till något sätt att fixa det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-16 12:17

Det finns ett utility för det där som är avsevärt mkt bättre än Apple inbyggda skärminställings/upplösning verktyg. Ska se om jag kan hitta det!

SwitchRes X klarar (nästan) alltid biffen. Ovärdeligt när jag vill pixelmappa HDTV-projektor/Mac.
Sök på Versiontracker.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-16 13:58

DisplayConfigX är ett liknande program som kan fixa biffen, sök på www.versiontracker.com som sagt

  • Oregistrerad
  • 2005-05-16 15:50

Jag tycker det är sunkigt att Apple inte förser användarna med nåt slags "advanced" gränssnitt för skärminställnignar. Speciellt eftersom de marknadsför MacMini så att man ska använda sin befintliga skärm och inte köpa nån direkt från apple som de har testkört innan. Eftersom många kopplar MacMini till diverse Plasmor och LCD:s så borde man kunna få ange vilken upplösning man vill köra och inte bara välja mellan de felaktiga som Mac OS X föreslår när den "detectat" skärmen.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-16 15:56

Jag tror inte att det är vanligt att man kopplar en Mac mini till en 50" Plasma, men det borde ju finnas som sagt

  • Oregistrerad
  • 2005-05-16 16:26

Jag tror det är mycket vanligare än att man kopplar en PowerMac. Sen kanske det är rätt ovanligt med 50 tum, men 42, 32, 30, 26 eller 23 tum lär det finnas en hel del. Vet flera stycken inkl mig själv.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-18 15:22

Jag lyckas inte få till det med varken DisplayConfigX eller SwitchRes X. :-/

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 15:27

Vad har du försökt med?

Koppla in skärmen, starta SwitchResX, och skapa en Custom resolution för din skärm. Starta om, och sen ska den dyka upp i Mac OS X egna bildskärmsinställningar.

Detta kräver förstås att du definierar en upplösning som verkligen fungerar med din skärm.

Jag bukar köra med "simplified"-nånting när jag skapar en ny upplösning. Då tror jag SwitchResX räknar ut vissa Hz och grejer själv. Det enda man behöver fylla i då är bredd, höjd och Hz. Prova med 60 Hz om det strular. Det har fungerat bäst med de LCD/plasma-skärmar jag testat.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 16:56

Hej igen!

I DisplayConfigX ska du först välja vilken upplösning du vill ha, vilket du såklart gör under "resolutions", där du även kan ställa in manuellt vilken uppdateringsfrekvens du vill ha etc. När du gjort det klickar du på "install" under fliken med samma namn och sen behöver du antagligen starta om datorn. Då kommer dina nya inställningar dyka upp under Mac OS X egna bildskärmsinställningar.

Det är dock så att programmet behöver registreras för att det ska fungera med upplösningar över 1056*762 (tror jag) Lycka till!

/Olle

Slog samman två trådar om samma ämne till en.

//olof

  • Oregistrerad
  • 2005-10-18 10:49

Hur är det det funkar det här egentligen.
Försöker koppla en tibook rev a till en sanyo z3-projektor.
Den har upplösningen 1280x720. Det har jag ställt in som en custom-upplösning, men den visar bara "should be active". Antar att man måste ställa in någon speciell frekvens eller så, för att grafikkortet ska kunna skicka signalen i den upplösningen.
Någon som vet vad grafikkortet i min burk klarar av? (ATI RAGE 128 Mobility 2x AGP, enligt apple-history)

Hej!

Har en Mac Mini 1.42Ghz, 80 Gb kopplad med DVI>HDMI till en SAMSUNG 40 tums LCD TV... efter lite fix o trix med DisplayConfigX så fick jag en knivskarp och perfekt bild på LCDn... DVI e klart överlägset... (VGA är inte i närheten av DVI för att inte tala om s-video)...

Ursprungligen av thomasnetboy:

Hej!

Har en Mac Mini 1.42Ghz, 80 Gb kopplad med DVI>HDMI till en SAMSUNG 40 tums LCD TV... efter lite fix o trix med DisplayConfigX så fick jag en knivskarp och perfekt bild på LCDn... DVI e klart överlägset... (VGA är inte i närheten av DVI för att inte tala om s-video)...

Hej. Sitter med den lite kraftigare MacMinin och använder VGA idag till min Samsung 40 tum LCD TV och tycker bilden norde blir betydligt bättre. Exakt vilken modellbeteckning har du på din TV?

Vad jag förstår så kan inte min modell köra DVI från dator pga av någon begränsning av något slag. Dock kan jag köra min Denon DVD-spelare med HDMI mot TVn med kanonbild.

/Peter

Har läst denna tråd utan att riktigt hitta svar..

Går det att köra Mac mini till en samsung LE-32T51 (32") 1366*768 med DVI utan problem?
Är de mest med VGA-adaptern som problemen finns eller är dom där med DVI också?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-03-30 22:43

Nu har jag köpt en kabel "DVI-I <=> BNC" på 10m som är ansluten mellan min nya mac mini, Intel, och min projektor, en Benq 7700 som skall ha 1280*720 upplösning enligt uppgift. Jag har installerat Switchres och lagt till resolutionen 1280*720 i custom-inställningarna. Jag har låtit "simplyfied settings" vara ikryssat, samt kört de tre varianterna "GTF", "CVT" samt "CVT-RB" med omstart emellan. Resultatet är en skärm med konstiga lilaaktiga färger. I vissa lägen är skärmen delad horisontellt i tre delar med två streck tvärs över.

1) Hjälp!
2) Jättehjälp!
3) Jag är desperat...

Jag får en bild som ser stabil ut, men det är som ett rött "skimmer" över bilden. Dessutom ligger den fel placerad, lite högt och till höger...

Edit: nu var skimret plötligt grönt...

Senast redigerat 2006-03-30 22:57
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-03-30 23:07

...och en fråga till om Switchres:

det verkar finnas någon form av "profil" anpassad för ens skärm - i mitt fall projektorn Benq 7700 - som man väl borde kunna hitta någonstans? Någon vänlig själ som vet vilka uppgifter jag borde lägga in? I mitt fall står det bland annat "Vendor ID:unkn - 756E6B6E" samt "Product ID: 717"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-21 10:20

Jag kör dvi från mac mini till en samsung t51. bilden blir kanon i skärpa och detaljer men den är ngt för stor då övre listen hamnar utanför bild, jag kör 1280x720 (eller möjligtvis 768) Kan displayconfig lösa det, jag vill kolla det innan jag reggar, och därigenom förmodar jag betalar, för det programmet.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-04-26 11:14

Samma problem som övriga. Lyckas inte på något sätt få till 1366x768 som är native på en Sony Bravia 32" (kör hdmi -> DVI koppling)

Ingen som lyckats än?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-26 15:07

Nej, jag får riktigt bra bild, när jag tittar på film t.ex märker jag det inte, men annars så är övre listen utanför bild. Jag tror att det kallas overscan efter vad jag har läst på andra forum. Jag kan dock leva med det eftersom rulllisten syns även om man får klicka i blindo..

  • Oregistrerad
  • 2006-04-26 15:38

Är det dom gamla PPC Mini:s som har det här problemet eller är det problem för båda?

//adamsen87

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-04-26 16:16
Ursprungligen av adamsen87:

Är det dom gamla PPC Mini:s som har det här problemet eller är det problem för båda?

//adamsen87

Det är båda. Jag har båda maskinerna och samma problem.

Allvarligt talat - det måste ju vara supervanligt problem. Det förvånar mig MYCKET att det inte är väl beskrivet i diverse forum på nätet och att ingen har en standardfix. För Switchres i all ära - LÄTT är det inte att få till med det programmet... Med Switchres borde man enkelt kunna få en helt korrekt bild utan delar av skärmen som ligger utanför, men icke-sa-Nicke...

Efterlyses: 1280*720 skärmbild för en Benq PE-7700 projektor via BNC-koppling. Hjälp!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-27 15:37

Jag tycker också att det är extremt konstigt att det inte finns en lösning på problemet.. Även om problemet ligger i tv:n som jag läst i ngn tråd så borde det ju finnas en fix som trots det löser bildstorleksproblemet.

Switchres förstörde min kväll... Ny mac mini... trådlöst tangentbord... ja jäkligt lätt. Nä undvik. Jag är redan trött på min Mini efter 4 timmars SKIT!!!!

Ursprungligen av Spoilern:

Switchres förstörde min kväll... Ny mac mini... trådlöst tangentbord... ja jäkligt lätt. Nä undvik. Jag är redan trött på min Mini efter 4 timmars SKIT!!!!

Jag hade också stora problem i början men det var bara med Switchres. Resten funkade fint. Kör via VGA mot min 40tum Samsung LCD TV. Har skaffat en FireDTV med Conax-modul för ComHem. Fick uppgradera FireDTV med senaste firmware dock. Laddade ner och registrerade EyeTV 3 som använder FireDTV för digital TV-mottagning. Fungerar klockrent. Riktigt bra bild på SVT HD! EyeTV startar automatiskt i fullskärm när jag slår på MacMinin. Sen behöver jag bara skifta mellan EyeTV och FrontRow med hjälp av den lilla vita fjärren som följde med MacMinin. Använder iTunes för att läsa in alla mina CD-skivor och filmer (mp4 och xvid) som hamnar på hårddisken i garderoben som jag kommer åt via trådlöst LAN.

Med den lilla vita fjärren kan jag nu titta på TV, pausa, spela in via EPG sov samt hoppa över i FrontRow och komma åt musik, bilder och filmer. Fungerar kanon!
Sätter MacMini i sovläge och väcker den igen gör jag också med lilla vita fjärren

/Peter

Detta beror oftast på att vga porten på tv:n har chip som är gjort för olika upplösningar, medans hdmi supportar som standard bara enstaka få tvupplösningar. Tv tillverkarna lägger ofta ett chip kopplat till vga porten och stuntar i att bygga på hdmi fler upplösningar.

qsbpetf:
du frågar en person (thomasnetboy) som skrev sitt inlägg för nästan tre år sedan. Tänkte bara du ville veta varför han kanske inte svarar....

Ursprungligen av ottomac:

Hej alla,

Jag är en förbittrad PC-människa som just köpt sin första Mac - en Mini. Nu tänker jag koppla den till min projektor, som har en native resolution på 1366 x 768 (via DVI-till-VGA-konvertarere + VGA-till-5xRCA-konverterande kabel). När jag tittar i listan över möjliga skärmupplösningar, ser det ut som om min lilla burk klarar betydligt mer än så, men just denna upplösning finns inte med. Tråkigt.

Nåja. Jag hittade ett program som heter switchResX:

http://www.madrau.com/html/SRX/indexSRX.html

...men förutom att det inte fungerade, plockade det bort alla upplösningar utom 800x600 ur listan (irreparabelt, så vitt jag kunde se), så jag fick tillfälle till min första ominstallation av OS X redan två timmar in i mitt MacÄgarskap. Hmmm...

Om någon hade ett hett tips eller två, skulle jag bli en extremt glad och tacksam MacÄgare.

/macotto

DisplayConfigX borde kunna hjälpa dig.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21600

ottomac:
Min erfarenhet är att just SwitchRes X är det allra bästa programmet för ändamålet. Kan det vara din ganska ovanliga signalkonvertering till projektorn som gör att Minin inte hittar den i Skärmdubblering-läge?
Själv valde jag SwitchRes X framför DisplayConfig efter att ha prövat båda. Jag kör rak HDMI till projen och kan pixelmappa upplösningen exakt från källmaterial till min proj-upplösning (1280x720).

Bevaka tråden