Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fuck U Inc. (artikel ur Råd och Rön)

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 22:38

En krönika ifrån Råd och Rön nummer 5 2005:

Fuck U Inc.

Jag var förälskad i Apple. Produkterna, designen, attityden – allt äppelmärket gjorde var rätt. Äpplet var ett humanistiskt märke som skapade optimism och gav kreativ kraft. I utbyte fick det mina pengar och min bergfasta lojalitet.

Min relation med märket skulle senare beskrivas som föredömlig i varumärkesvärlden. I stället för varumärke skulle man prata om ”lovemarks” och mena en intim relation byggd på ömsesidig nytta, förtroende och respekt.

Äpplet var ute efter min själ och fick den. Men så sprack det. Det sket sig av ungefär samma skäl som vanliga relationer brister: att den ena parten växer på den andres bekostnad. I varumärkesvärlden brukar det ta formen av girighet.

Droppen för mig var när jag köpte en iPod för 5700 kronor, ett pris som motsvarar en normal tvättmaskin. Efter 18 månader slutade den fungera på grund av att det uppladdningsbara batteriet inte längre gick att ladda. Äppelföretaget ville inte byta batteriet, utan föreslog i stället att jag skulle köpa en ny iPod.

En annan gång beställde jag ett musikhanteringsprogram via äpplets webbplats. Men att det krävdes ett ljudkort för cirka 2000 kronor för att kunna använda produkten, det utelämnades helt.

Och alldeles nyligen köpte jag ett stereokopplingskit av en auktoriserad äppelåterförsäljare för 994 kronor. Varken försäljaren eller förpackningen berättade att jag hade fel iPod för att kunna använda produkten.

Efter 20 år i reklambranschen vet jag att lagen säger att det tydligt måste framgå vilka förutsättningar som gäller för varan man köper. Med åren har jag dessutom utvecklat en känslig näsa för bullshit i affärslivet. Och nu vädrar jag en unken doft av konsumentförakt och vilseledande reklam.

Vad hände med lovsången till den nya ekonomin och alla vackra ord om konsumentmakt som den globaliserade ekonomin skulle medföra? Vad den gav oss var däremot ny typ av företag: Fuck U Inc.

Det handlar om att sälja till varje pris, att lova runt men hålla tunt. Det handlar om att dölja villkor och leda konsumenten vilse i den nya digitala djungeln där ännu inga detaljerade kartor finns. Det handlar om att sätta sig över lokala konsumentlagar och fokusera på ungdomar som har svårt att relatera till tidigare spelregler.

Fuck U Inc. vill göra kapitalvaror till slit-och-slängvaror, de smyghöjer priser genom att förvandla datorer, mobiler, kameror, mediaspelare eller programvaror till fördyrande tjänster.

Fuck U Inc. är ett övergångsfenomen som växt sig starkt i klyftan mellan den gamla industrialismen och den nya relationsekonomin. Plötsligt drivs din konsumtion av tvång i stället för av lust, som framtidsforskarna pratar så fint om. Förälskelsen byts till misstänksamhet.

Vill du få någon konsumentmakt i framtiden måste du bli en högljudd och krävande kund. Jag har lärt mig att om man inte ställer sig på tvären när något är fel blir man en nyttig idiot, en sån som köper en ny vara i förtid bara för att Fuck U Inc. har bestämt så.

Men så dum är jag inte.

Det är inte du heller.

Per Öhlin
Kommunikatör och författare

Ursprungligen av Mikael S:

En krönika ifrån Råd och Rön nummer 5 2005:

Fuck U Inc.

Men så dum är jag inte.

Per Öhlin
Kommunikatör och författare

Tror Per mest försöker få uppmärksamhet och göra sig ett namn som "kommunikatör" fast "teknisk idiot" kanske ligger närmare verkligheten.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 22:50

Vad tror han igentligen? Att allt är kompatibelt med allt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 22:57

Är det Microsoft han skriver om?

Ibland känns det som att han har helt rätt.

  • Medlem
  • 2005-05-16 07:42
Ursprungligen av Laseranders:

Ibland känns det som att han har helt rätt.

Håller faktist med dig !!

Man blir besviken ibland ..........även på "Fuck u :inc©"

Ursprungligen av Mikael S:

En krönika ifrån Råd och Rön nummer 5 2005:

Fuck U Inc.

En annan gång beställde jag ett musikhanteringsprogram via äpplets webbplats. Men att det krävdes ett ljudkort för cirka 2000 kronor för att kunna använda produkten, det utelämnades helt.

Undrar vad det är för "musikhanteringsprogram" han skriver om som kräver ljudkort? De flesta macar behöver inget ljudkort. Kanske menar han midinterface de finns dock att köpa för några hundra......

Ursprungligen av jazzper:

Undrar vad det är för "musikhanteringsprogram" han skriver om som kräver ljudkort? De flesta macar behöver inget ljudkort. Kanske menar han midinterface de finns dock att köpa för några hundra......

Några macar har saknat ljudingång. Bland annat PowerMac-modellen som gick under kodnamnet Digital Audio, logiskt nog.

Men oavsett om han har ljudingångslös PM eller iBook ska han inte behöva behöva lägga ut 2 000 på ett ljudkort när det finns USB-lösningar för femhundringen.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-13 00:34

27 år & 20 år i reklambranschen ?

  • Medlem
  • 2005-05-13 00:51
Ursprungligen av dp:

27 år & 20 år i reklambranschen ?

När du ändå leker detektiv, så kan du krossreferera namnet i artikeln med namnet på inläggets skapare... :eek: De är olika.

Öhlin är 44 år.

öh? hur vet du att han är 27år?

edit;
haha jaha.. det var därifrån du fick 27.

  • Medlem
  • 2005-05-13 01:07

Jag tycker att han har rätt i princip. Dagens konsumtionssamhälle ser på kunderna som en påse pengar, som endast ska hållas någorlunda lugna. Apple skiljer sig väl inte på den punkten mot slutkonsumenten.

Däremot har de uppenbarligen en företagskultur som anstränger sig för att ta fram produkter som de kan känna sig stolta över, vilket också leder till en större mängd nöjda konsumenter. När något går galet hjälper ju inte det, dock.

Jag håller inte med, men hans subjektiva åsikt kan ju inte heller vara fel.

Ursprungligen av stfm:

Jag tycker att han har rätt i princip. Dagens konsumtionssamhälle ser på kunderna som en påse pengar, som endast ska hållas någorlunda lugna. Apple skiljer sig väl inte på den punkten mot slutkonsumenten.

Däremot har de uppenbarligen en företagskultur som anstränger sig för att ta fram produkter som de kan känna sig stolta över, vilket också leder till en större mängd nöjda konsumenter. När något går galet hjälper ju inte det, dock.

Jag håller inte med, men hans subjektiva åsikt kan ju inte heller vara fel.

Tycker han står för en hel del bs själv som.

"Det handlar om att sälja till varje pris, att lova runt men hålla tunt. Det handlar om att dölja villkor och leda konsumenten vilse i den nya digitala djungeln där ännu inga detaljerade kartor finns. Det handlar om att sätta sig över lokala konsumentlagar och fokusera på ungdomar som har svårt att relatera till tidigare spelregler.
Fuck U Inc. vill göra kapitalvaror till slit-och-slängvaror, de smyghöjer priser genom att förvandla datorer, mobiler, kameror, mediaspelare eller programvaror till fördyrande tjänster.
Fuck U Inc. är ett övergångsfenomen som växt sig starkt i klyftan mellan den gamla industrialismen och den nya relationsekonomin. Plötsligt drivs din konsumtion av tvång i stället för lust"

Ovanstående passar knappast in på Apple. Undrar om han har skrivit krönikan på beställning?

  • Medlem
  • 2005-05-13 02:10
Ursprungligen av jazzper:

Tycker han står för en hel del bs själv som.

"Det handlar om att sälja till varje pris, att lova runt men hålla tunt. Det handlar om att dölja villkor och leda konsumenten vilse i den nya digitala djungeln där ännu inga detaljerade kartor finns. Det handlar om att sätta sig över lokala konsumentlagar och fokusera på ungdomar som har svårt att relatera till tidigare spelregler.
Fuck U Inc. vill göra kapitalvaror till slit-och-slängvaror, de smyghöjer priser genom att förvandla datorer, mobiler, kameror, mediaspelare eller programvaror till fördyrande tjänster.
Fuck U Inc. är ett övergångsfenomen som växt sig starkt i klyftan mellan den gamla industrialismen och den nya relationsekonomin. Plötsligt drivs din konsumtion av tvång i stället för lust"

Ovanstående passar knappast in på Apple. Undrar om han har skrivit krönikan på beställning?

Ja det beror ju på hur man ser på det. OS X har kostat runt 4 000:- om man köpte en dator med 10.0, och nu sitter med Tiger. Då ska väl tilläggas att operativet är väldigt sponsrat av nyinköpta datorer. Det framgår ju inte när man köper datorn. Uppgraderingarna kan knappast sägas vara drivna av lust, då det om jag hade fått bestämma skulle ha funkat från början. Smyghöjning av priser har Apple också sysslat med, fast lite annorlunda. Fulhöjning kanske passar bättre. "Free for life" känns det igen?*

Hela datorvärlden bygger på att inga produkter någonsin blir bra, utan kräver ständigt underhåll. Ibland tvingas man betala för att slippa buggar.

Det är ju iofs inte unikt för datorer. Alla konsumentprodukter är behäftade med fel och begränsningar som aldrig rättas till.

*.mac hade det som tagline, då det hette (hjälp! Jag minns inte...)

Ursprungligen av stfm:

Ja det beror ju på hur man ser på det. OS X har kostat runt 4 000:- om man köpte en dator med 10.0, och nu sitter med Tiger. Då ska väl tilläggas att operativet är väldigt sponsrat av nyinköpta datorer. Det framgår ju inte när man köper datorn. Uppgraderingarna kan knappast sägas vara drivna av lust, då det om jag hade fått bestämma skulle ha funkat från början. Smyghöjning av priser har Apple också sysslat med, fast lite annorlunda. Fulhöjning kanske passar bättre. "Free for life" känns det igen?*

Hela datorvärlden bygger på att inga produkter någonsin blir bra, utan kräver ständigt underhåll. Ibland tvingas man betala för att slippa buggar.

Fast om jag köpt en mac för några år sedan för att skriva en bok på eller föra ett register eller använda photoshop på så hade jag ju fortfarande idag kunnat göra det på en G4:a med OSX 10.1 utan att uppgradera för en enda krona. Fördelen med en dator är dock att den kan användas till mycket, den flexibiliteten är värd att betala lite extra för per år. De flesta produkter har ju annars ett fåtal användningsmöjligheter datorn har tusentals...

  • Medlem
  • 2005-05-13 11:36
Ursprungligen av jazzper:

Fast om jag köpt en mac för några år sedan för att skriva en bok på eller föra ett register eller använda photoshop på så hade jag ju fortfarande idag kunnat göra det på en G4:a med OSX 10.1 utan att uppgradera för en enda krona. Fördelen med en dator är dock att den kan användas till mycket, den flexibiliteten är värd att betala lite extra för per år. De flesta produkter har ju annars ett fåtal användningsmöjligheter datorn har tusentals...

Förr eller senare tvingas man uppdatera. 10.1 funkar ju fortfarande, men många program har inte stöd för det. Macanvändare verkar hänga med ganska bra, såna här snabba uppdateringar hade skapat stor förvirring i Windowslägret.

Jag säger inte att Apple är ett dåligt företag, men jag gissar på att det är detta som artikelförfattaren har reagerat på. Eller så är han bara lite knäpp och snål.

Ursprungligen av stfm:

Förr eller senare tvingas man uppdatera. 10.1 funkar ju fortfarande, men många program har inte stöd för det. Macanvändare verkar hänga med ganska bra, såna här snabba uppdateringar hade skapat stor förvirring i Windowslägret.

10.2 var en gratis uppdatering om jag inte missminner mig...

  • Medlem
  • 2005-05-15 19:43
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

10.2 var en gratis uppdatering om jag inte missminner mig...

Jaguar? Nej, den kostade.

Ursprungligen av stfm:

"Free for life" känns det igen?* [...]
*.mac hade det som tagline, då det hette (hjälp! Jag minns inte...)

iTools hette det, men det fanns aldrig någon sån tagline och Apple påstod inte heller att det skulle vara gratis för alltid.

  • Medlem
  • 2005-05-13 11:32
Ursprungligen av thevil:

iTools hette det, men det fanns aldrig någon sån tagline och Apple påstod inte heller att det skulle vara gratis för alltid.

De blev hur som helst tvungna att byta namn till .mac, eftersom de hade sagt att de aldrig skulle ta betalt för iTools. Ingen stor grej, men det blev ju mycket tjafs om det.

Macanvändare är väldigt lättstötta i min mening, och inte alls särskilt lojala. Folk hoppade ju av Mac-tåget en masse för några år sedan. Nu kommer de tillbaka. Windows-användare är i så fall mycket mer lojala, och tvingas ta mer skit.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-13 12:25
Ursprungligen av stfm:

De blev hur som helst tvungna att byta namn till .mac, eftersom de hade sagt att de aldrig skulle ta betalt för iTools. Ingen stor grej, men det blev ju mycket tjafs om det.

Var det inte så att de var tvungna att byta namn för att Tenon redan hade varumärket iTools?

  • Medlem
  • 2005-05-13 12:41
Ursprungligen av hugin:

Var det inte så att de var tvungna att byta namn för att Tenon redan hade varumärket iTools?

Det är möjligt. Hur som helst så är det saker som artikelförfattaren *kan* ha reagerat på... jag vet inte.

För övrigt är det ganska ofta som Apple får stå som galjonsfigur för en hel bransch, vilket är märkligt, då man ofta och gärna påpekar hur betydelselösa de är... Apples fadäser bleknar dessutom om man jämför med många andras. Dell levererar skärmar, som ser ut som om de har blivit tappade i syrabad. Microsofts operativsystem får ett virus, automatiskt, om det står uppkopplat till nätet utan skydd. Lonhorn blir aldrig färdigt, och utlovade funktioner försvinner en efter en. Nu är Longhorn i princip ett fult XP med ett par nya API:er (enligt vår väl Paul Turrot är den senaste builden den sämsta).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-13 12:43

En alldeles utmärkt krönika! De första generationernas ipod var riktiga skitprodukter, vad beträffar batteriets hållbarhet. Apple och Mac bör inte vara en livsstil, det bör vara arbetsredskap. När varumärken blir en livsstil är vi köpta om vi köper s.a.s. No logo!

Ursprungligen av PJW:

En alldeles utmärkt krönika! De första generationernas ipod var riktiga skitprodukter, vad beträffar batteriets hållbarhet. Apple och Mac bör inte vara en livsstil, det bör vara arbetsredskap. När varumärken blir en livsstil är vi köpta om vi köper s.a.s. No logo!

PJW var alla freestyles/walkmans som sålt i 100-tals miljoner också skitprodukter på grund av batteritiden? De funkade ju ofta bara några timmar och kunde bara spela kassetter som max lagrade 120 minuter musik.

Att använda Appleprodukter och mac är vare sig man vill det redan en slags livsstil eftersom man kan använda Apples produkter både i arbetet hemmet och på fritiden utanför hemmet alltså inte tvunget att de ska vara arbetsredskap.

Att nissen som skrev krönikan tidigare var förälskad i Apple behöver ju inte betyda att alla Appleanvändare är det.

Ursprungligen av PJW:

En alldeles utmärkt krönika! De första generationernas ipod var riktiga skitprodukter, vad beträffar batteriets hållbarhet. Apple och Mac bör inte vara en livsstil, det bör vara arbetsredskap. När varumärken blir en livsstil är vi köpta om vi köper s.a.s. No logo!

När transformeras ett arbetsredskap till en livsstil och tvärtom, jag skulle inte våga mig på att göra den distinktionen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-13 13:43
Ursprungligen av ackiboa:

När transformeras ett arbetsredskap till en livsstil och tvärtom, jag skulle inte våga mig på att göra den distinktionen.

Nej, det vågar egentligen inte jag heller. Dock tycker jag man kan syssla lite med självransakan ibland och ta en time-out med lite navelskåderi och finna ut ifall man omedvetet blivit en sektmedlem eller har kvar sitt mer eller mindre fria förhållningssätt inför "den digitala livsstilen". Dvs gillar jag Apples produkter för att de är bra och funktionsdugliga i mitt liv eller har jag kommit dithän att jag rätt och slätt gillar dessa för att de råkar vara tillverkade av Apple. Jag är inte bättre än andra och reagerar instiktivt med glädje när jag ser någon sitta med en powerbook eller ibook på att fik eller så. Givetvis har jag, som alla andra, min egen tolkning av det; jag skyr (intellektuellt) monokulturer som pesten (vilket i detta sammanhang läses: MS).

Angående av batteribyte av första eller andra generationens ipod så vet jag inte ifall det går att byta batteri. Jag kan bara konstatera att den nya flashiga mac-butiken i centrala Malmö säger att det inte går. Kanske är personalen dåligt informerade? Och OM det går, är det lätt? Är det billigt? Eller ens prisvärt?

Ursprungligen av PJW:

Angående av batteribyte av första eller andra generationens ipod så vet jag inte ifall det går att byta batteri. Jag kan bara konstatera att den nya flashiga mac-butiken i centrala Malmö säger att det inte går. Kanske är personalen dåligt informerade? Och OM det går, är det lätt? Är det billigt? Eller ens prisvärt?

http://www.cheap-battery.co.uk/acatalog/Ipod_Batteries.html

Ursprungligen av PJW:

En alldeles utmärkt krönika! De första generationernas ipod var riktiga skitprodukter, vad beträffar batteriets hållbarhet. Apple och Mac bör inte vara en livsstil, det bör vara arbetsredskap. När varumärken blir en livsstil är vi köpta om vi köper s.a.s. No logo!

Jag har en första generationens iPod, femgiggaren med snurrhjul från 2001. Fortfarande är originalbatteriet i, och det är inga problem med batteritiden. Fyra-fem timmar klarar den, och det tycker jag är helt okej efter så lång tid.

Ursprungligen av stfm:

Uppgraderingarna kan knappast sägas vara drivna av lust, då det om jag hade fått bestämma skulle ha funkat från början.

Jag switchade från windows vid 10.1 och då fungerade det riktigt bra. Uppgraderingarna jag gjort sedan dess har faktiskt varit drivna av lust. Det behöver det ju inte varit för dig för det, men jag var alltid spänd på de nya funktioner som introducerades i varje ny version.

Har inte uppgraderat till Tiger än då jag hade viktig deadline och inte ville riskera krångel i sista minut. Har inte haft problem vid någon uppdatering förut, men jag har ju hört om folk som har...

Bevaka tråden