Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Akta sig för solen?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2005-05-15 22:16

Har nyligen beställt en iBook, och jag tänkte utnyttja den makalösa kombinationen trådlöst internet+laptop+balkong+svensk sommarvärme så fort den kommer.
Min fråga är, hur pass klarar den solen? kan tänka mig att det inte är alltför bra att låta solen gassa på den, men det lockar att kunna sola och surfa samtidigt.

En liten tröstfråga till er som inte kan svara på första frågan; kan man koppla in en andra skärm till iBooken och köra dual-head? Sökte lite, men det enda jag hittade var flera år gammalt, så jag frågar igen

Tack på förhand

Solen är nog inget större problem. När det är dags för dig att gå in är det nog dags för datorn också. Dvs när du lider risk för hudcancer och andra åkommor som solning ger så gör du nog rätt i att ta med datorn in. Däremot blir ju alla datorskärmar askassa i solljus...

Finns ju skärmar (inte den elektriska innebörden av ordet) man kan köpa till.

Framför allt kommer solen lysa igenom äpplet som kommer ge en stor ljusfläck på skärmen, lite störigt kanske...

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-05-15 22:47

hmm, ok.
kanske får fixa nån slags skärm som täcker äpplet och skärmen, lite wellpapp, tejp och fantasi borde fungera.

tack för svaren, då är det bara att vänta två veckor på att den ska komma =/

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-05-15 22:49
Ursprungligen av öwall:

En liten tröstfråga till er som inte kan svara på första frågan; kan man koppla in en andra skärm till iBooken och köra dual-head? Sökte lite, men det enda jag hittade var flera år gammalt, så jag frågar igen

Ja det går bra dock behöver man köra Screen Spanning Doctor

iBooken är som bekant vit, och lika bekant är det att vitt reflekterar maximal mängd ljus. Alltså håller datorn sig förhållandevis sval i jämförelse med min kolsvarta Pismo, som jag bränner mig på efter fem minuter. Mest orolig är jag för batteriet, som tar stryk av värmen, och i värsta fall exploderar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-15 23:11
Ursprungligen av marcushedenstrom:

iBooken är som bekant vit, och lika bekant är det att vitt reflekterar maximal mängd ljus. Alltså håller datorn sig förhållandevis sval i jämförelse med min kolsvarta Pismo, som jag bränner mig på efter fem minuter. Mest orolig är jag för batteriet, som tar stryk av värmen, och i värsta fall exploderar.

Poff Boom hahaha :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-05-16 00:33

Om du sitter ute i solljuset kommer det vara för ljust för att du ska kunna ser något på skärmen, även om du sitter med skärmen "bort" från solen. Det är i alla fall min egen erfarenhet.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-05-16 00:50
Ursprungligen av nilsson_:

Om du sitter ute i solljuset kommer det vara för ljust för att du ska kunna ser något på skärmen, även om du sitter med skärmen "bort" från solen. Det är i alla fall min egen erfarenhet.

testade lite med pappas laptop imorse, och det fungerade tillräckligt bra utan någon sorts extraskärm tycker jag.

visst, det blir lite sämre, men det får det vara värt

Ursprungligen av nilsson_:

Om du sitter ute i solljuset kommer det vara för ljust för att du ska kunna ser något på skärmen, även om du sitter med skärmen "bort" från solen. Det är i alla fall min egen erfarenhet.

Jupp, där är iBooken sämre än mina bärbara PC. Ljusstyrkan (eller frånvaron av) gör att det helt enkelt inte funkar att sitta utomhus i vackert väder, knappt ens i skuggan.
Nej, någon Hoodman kommer jag inte att hänga på

Har man problem med solen kan man alltid investera i en Hoodman!

http://www.hoodmanusa.com/

/M

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-16 02:46

glöm nu inte bara solskyddsfaktor på dig själv oxå!

1
Bevaka tråden