Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En fråga om "Koss the Plug" hörlurarna

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-14 12:43

Hej, nu ska jag köpa ett par nya hörlurar till min iPod mini. Rättare sagt ett par Koss The plug. Min fråga är om shures "öronproppar" passar på Koss The Plug lurarna?

Bild #1
Bild #2

  • Oregistrerad
  • 2005-05-14 13:07

Det kan jag inte svara på, men jag kan svara på att det funkar utmärkt att byta ut mot EARs julgransproppar. Inget svar på frågan, men ytterligare ett alternativ!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-14 14:47

Koss har gjort ett par egna julgransproppar också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-14 19:52

Tycker ni att jag ska satsa på Koss egna julgransproppar eller chansa på Shure proppar?

Tänk efter ordentligt hur du ska använda dina hörlurar. Jag köpte Koss-pluggarna för att de verkade bekväma när man springer runt på stan. Men jag tyckte inte de var det minsta bekväma. Om man ska ta av sig lurarna tillfälligt, så är det bättre med något som hänger kvar om halsen.

Jag köpte Sennhesier HD 477 när jag hade tröttnat på mina Koss. De är lätta, och hänger kring halsen utan att jag tänker på dem. Om jag hänger ifrån mig jackan, så kan jag stoppa ner ena halvan av hörlurarna där, och de hänger kvar. Ljudet är utan tvekan bättre än i Koss-pluggarna

Tänk på att om du vill stoppa undan dina Koss-pluggar tillfälligt, så måste du vinda upp sladden runt din iPod. Om du bara stoppar ner iPoden och lurarna i en ficka, så får du ägna lite tid till att trassla ut sladden när du tar upp prylarna. Det irriterade mig, när jag ville stoppa undan lurarna tillfälligt. Lurar med bågar är enklare om man vill kunna ta av och på dem ofta.

Jag köpte ett par Koss plug-lurar och är GRYMT besviken. Örongummit expanderar ju på en halv sekund. Helt omöjligt att hinna få in dem i öronen...
De var sprillans nya... det kanske var måndagsgummi i bunken när de gjöt skiten?

Var i stockholm kan man köpa EAR's proppar eller Julgranspropparna?

Ursprungligen av Kakazooka:

Örongummit expanderar ju på en halv sekund. Helt omöjligt att hinna få in dem i öronen...

Precis. Det var en stor besvikelse att gummit inte var samma kvalitet som jag fick på en gansa akterseglad fabrik.

Hade tidigare problem med att få mina "the plug" att sitta bra.
Märkte dock att om man pressar med pekfingret på luren samtidigt som man med andra handen drar i örat (ojj vad fånigt det här låter) så är det mycket lättare att få luren på plats. För precis som ni övriga säger så utvidgar skum gummit sig så fort att det är mycket svårt att hinna få dem på plats. Med denna metod sitter de perfekt även vid idrottande.

T-son

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-15 11:56
Ursprungligen av Kakazooka:

Var i stockholm kan man köpa EAR's proppar eller Julgranspropparna?

Webhallen säljer både Koss egna julgransproppar och Shure proppar. Jag vet tyvärr inte vart man kan få tag på EAR's proppar.

  • Medlem
  • 2005-05-15 12:03

Samma erfarenhet som beskrivits tidigare. Tycker dom här lurarna var det sämsta skit jag någonsin ägt. Skönt att höra att det inte bara var jag som måste ha något fysiskt fel på mina öron. Jag kunde aldrig få pluggarna att sitta kvar. Dom "poppade" ur örorna direkt. Fick några i min bekantskapskrets att testa dom och alla beskrev samma sak. Dom sitter ju för f-n inte kvar..

Lämnade kvar dom att ruttna på mitt gamla jobb och satsade på ett par Koss Porta istället. Dom sitter där dom ska!

Mvh
/Ulf

Jag vet.... dagens I-LANDSPROBLEM....
men om man jämför med helt vanliga gula och orangea öronproppar som apoteket saluför så tar det ca 30 sekunder för dem att expandera.

Anyway... någon som vet någon "gå-in-å-handla-över-disk-på-gammaldags-vis" butik i Stockholm, då?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-15 11:13

Tänkte bara säga att jag är grymt missnöjd med ljudet i Koss The Plugg, det och att de är svåra att få sitta bra och bekvämt gör att de inte är värda att köpa...

Mvh

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-15 11:44

Köpte "the plugg", men de passade inte mig whatsoever. När de väl satt inne efter massa pill så lät de väl bra, men inte övertygad av ljudet. Men framför allt var dom jobbiga att sätta in & de isolerar allt annat ljud så man utgör ju en trafikfara i stadsmiljö!
Nej, dom ligger i en låda någonstans & kommer nog alldrig få se the light of day igen..Tyvärr.

Klockren moddning! 31 spänn på Apoteket. Bilsoms sim- och musiköronpropp.
Klipp av den gula "innertuben" vid roten. Pilla ut ev rester från snöret. Klipp av i toppen på proppen så det blir ett rör av den gula innertuben

Slit bort det gamla svarta suddgummit från Kosslurarna (och den svarta "innertuben" om den inte följer med). Kräng dit de nya sköna silikonplupparna på den lilla blå stumpen som sitter på luren.

Jag inbillar mig att den tappar litet i basomfånget nu när kontaktytan med örat är betydligt mindre. Har dessvärre inga empiriska studier om detta att meddela.

-Glad igen.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-16 18:04

Skiljt från nästan alla här så gillar jag Koss The Plug. Jag använder den 6-kantiga pluppen och det är bra ljud enligt mig.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-05-15 13:54

Folk på 99musik har moddat kosslurarna med apotekets julgranar, funkade tydligen bra, ett utlägg på 25kr, bra om man vill bygga om dom när de blivit äckliga...

http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=10280&highlight=plug

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-15 17:33

Men inte bara att ljudet var kasst utan att man ibland kan ha något som kallas vax i öronen (även om man dushar varje dag!) och det blir bara fett äckligt.. Tycker även det är obehagligt att fylla upp öronen till 100%. Tycker de är riktigt obehagliga..

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-05-15 19:39
Ursprungligen av Sandell:

Men inte bara att ljudet var kasst utan att man ibland kan ha något som kallas vax i öronen (även om man dushar varje dag!) och det blir bara fett äckligt.. Tycker även det är obehagligt att fylla upp öronen till 100%. Tycker de är riktigt obehagliga..

Det gamla uttrycket "Spisa vax" får en ny innebörd…

Det är annars en vanesak! Är själv van att ha hörselskydd i öronen på jobbet, så jag känner knappt av dem.

Lyxigast vore ju om man kunde använda sina Bellman & Symfon-proppar och Koss-lurarna, men det funkar bra med "julgranarna" tycker jag. De går ju tvätta också om man känner för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-15 19:14
Ursprungligen av enapa:

Folk på 99musik har moddat kosslurarna med apotekets julgranar, funkade tydligen bra, ett utlägg på 25kr, bra om man vill bygga om dom när de blivit äckliga...

http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=10280&highlight=plug

99musik, den sajten kände jag inte till Men det blir nog ett par Koss the Plug lurar, de är inte de dyraste lurarna men jag vill ändå pröva dem.

Tack för all support!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-15 19:14

Det roliga var att jag har nu ägt 2 par koss the plug (första paret blev snott i nz). Första modellen jag köpte fick jag ett stort paket med en manual hur man bäst får in dom. Nuförtiden får man inte med den vilket gör att det blir lite klurigare.
Men som t-son säger så skall man dra i örat lite samtidigt som man stoppar in dom och mecka lite. Då sitter dom kanonbra och låter skönt. Lite mycket bas ibland dock men i övrigt skönt.

/glemme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-15 21:29

Gillar inte alls ljudet i Koss the Plug. De låter förjävla oskönt och omusikaliskt. Gillar inte Shures proppar heller. Det finns bättre grejor.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-05-15 22:03
Ursprungligen av Mondo:

Gillar inte alls ljudet i Koss the Plug. De låter förjävla oskönt och omusikaliskt. Gillar inte Shures proppar heller. Det finns bättre grejor.

Nämligen?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-05-16 22:14

Själv kör jag med "Pro eartip" med mina pluggar och dom funkar kanon

Dock måste man köra med "bass reducer" på iPodens EQ för att det inte ska låta skit...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-16 23:00

Kakazooka: Har du någon bild/bilder på dina moddade lurar?

Tog en ett tag att få bort öronvaxflagorna men så här blev de...

Senast redigerat 2006-05-29 00:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-17 15:29

Dem ser riktigt nice ut!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-17 16:51

Fråga: Säljer Apoteket vanliga klassika gula öronproppar?

Jo fast de orangea är bäst om vi pratar tystnad...

1
Bevaka tråden