Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

eMac - snabba frågor.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Står i valet och kvalet mellan eMac eller Mac Mini nu när jag ska skaffa min fösta mac.
Har ett par snabba frågor som behöver svar. Eftersom det inte finns någon butik för Apple-produkter i Örebro frågar jag här.

Hur är ljudnivån på de nya eMacarna? De jag avänder i skolan (700mhz) surrar ganska mycket, är detta ett faktum på de nyare versionerna också? (Isåfall är ju detta ett minus jämnfört med Minin)

Hur mycket minne bör jag skaffa till en eventuell eMac? Låter 256+512mb rimligt? Vill främst kunna använda PS, Internet och kanske även lite spel (vilket eMac borde fixa betydligt bättre än Minin?).

Någon som av någon anledning råder mig att inte alls satsa på eMac eller Minin heller för den delen?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 13:24

Jag tycker att eMacen jag använder i skolan (1.25Ghz 512Mb) har en acceptabel ljudnivå. Funkar bra till din behov (som jag läste i din andra tråd). Den är säkert tystare nu iochmed uppdateringen med. Det positiva med eMacen är att du får en skärm på köpet. Det positiva med Mac mini är att den är liten och sjukt snygg. Du får även tänka på att Mac mini låter som en grävskopa när du stoppar i en skiva.

Hoppas det underlättar lite.

Ingen som vet mer?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-15 14:00
Ursprungligen av hannesek:

Står i valet och kvalet mellan eMac eller Mac Mini nu när jag ska skaffa min fösta mac.
Har ett par snabba frågor som behöver svar. Eftersom det inte finns någon butik för Apple-produkter i Örebro frågar jag här.

Hur är ljudnivån på de nya eMacarna? De jag avänder i skolan (700mhz) surrar ganska mycket, är detta ett faktum på de nyare versionerna också? (Isåfall är ju detta ett minus jämnfört med Minin)

Hur mycket minne bör jag skaffa till en eventuell eMac? Låter 256+512mb rimligt? Vill främst kunna använda PS, Internet och kanske även lite spel (vilket eMac borde fixa betydligt bättre än Minin?).

Någon som av någon anledning råder mig att inte alls satsa på eMac eller Minin heller för den delen?

Jag vet inte hur det är med ljudnivån, men jag skulle tro att Apple fått ner volymen på det. Som sagt, det kommer nog komma nån snart som vet säkert. Men med största sannolikhet är de nya eMacarna tystare än de första.

256x512 låter rimligt, men mer RAM är ALLTID bra för macen. Spel och PS gillar ju verkligen RAM-minne, så om du tycker dig ha råd kanske en 1 GB-modul skulle va nåt att köpa till istället.

eMacen är en prisvärd dator, men om du på nåt sätt kan skramla ihop några tusen till får du en iMac G5, som är väldigt mycket mer dator, och en hel del mycket mer dator/peng också enligt mig. Men som sagt, det är möjligt att din smärtgräns ligger runt 7-8 tusen. Kan du pressa upp den till 11k (du kan nog få någon med CSN-student att hjälpa dig med CSN-rabatten) så får du ju en iMac G5 för ca 10700.
Som sagt, det är upp till dig. Men jag skulle rekommendera dig att försöka spara ihop de extra tusen, såvida det inte känns för omöjligt.

Snabbkommentar: enligt en säljare på Apple Center i Malmö kvarstår ljudnivån även på de senaste eMacarna. Sitter man redan i en relativt bullrig miljö är det säkert ok, men i normal hemmiljö tycker jag att ljudnivån är oacceptabelt hög. Min nästa Mac blir definitivt INTE en eMac.

/Roger

  • Oregistrerad
  • 2005-05-16 13:31

Köp en mac mini. Jag sitter här hemma vid en eMac 1,25 GHz och den låter störande mycket. Jag kan inte rekommendera ett köp.

1
Bevaka tråden