Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac Globe 1GHz hänger sig

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad har jag fått för fel?

Började när jag uppgraderade till 10.3.9 fick Kernal Panic tre ggr per dag.

Detta blev oftare och oftare, ville inte starta om utan att dra ut nätsladden. Läst sida upp och sida ner om kernal panic gjort alla fix och trix jag fått läsa om. Inget hjälper...

Tänkte i mitt enkla sinne att om jag installerar Tiger kommer allt att lösa sig...

Valde en uppgradering eftersom jag ville ha kvar alla mina dokument etc.

Fungerade hur fint som helst tills 57 min återstå av installationen... hänger sig...
en gång till - 57 min återstår av installationen.( Har använt DVD:n före och efter i andra datorer)
efter fjärde försöket återinstallera panther... hänger sig... återinstallera panther hänger sig... lyckas instalelra hela panther, kolla att alla filer och dokument sparats... puh.

Men nu - om jag får igång den låser den sig efter tre minuter.

Nån som känner igen sig?

Påminner om problem där RAM-minnen är dåliga. Jag har dock inte hört om att man kan få sådana problem efter en uppgradering.

Du säger att du gjort allt.
Har du zappat PRAM och nollat NVRAM?
Undersökt hårddisken med någonting annat än Skivverktyg? T ex DiskWarrior.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-14 11:34

Om du har bootat DVD-skivan med OSX och det ändå hänger sig efter ett tag.
Då är det med största sannolik troligen dålig minne (RAM).

I andra hand kan det vara fel på hårddisken (mjukvaruproblem).
Boot DiskWarrior och reparera HD.

Enklast börja med DiskWarrior först...

Ursprungligen av Anders Täpp:

Påminner om problem där RAM-minnen är dåliga. Jag har dock inte hört om att man kan få sådana problem efter en uppgradering.

Du säger att du gjort allt.
Har du zappat PRAM och nollat NVRAM?
Undersökt hårddisken med någonting annat än Skivverktyg? T ex DiskWarrior.

nollat nvram, zappat pram, bytt hårddisk...

Ursprungligen av Anders Täpp:

Påminner om problem där RAM-minnen är dåliga. Jag har dock inte hört om att man kan få sådana problem efter en uppgradering.

Du säger att du gjort allt.
Har du zappat PRAM och nollat NVRAM?
Undersökt hårddisken med någonting annat än Skivverktyg? T ex DiskWarrior.

..jag har provat plocka ur ömsöm "interna minnet" och nästa gång plockat ur "consumer ram"

Du tycks ha bytt allt utom moderkakan ... illavarslande.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Du tycks ha bytt allt utom moderkakan ... illavarslande.

ja inte sant...

vad på moder kortet spökar då?

Reparation av moderkort utförs inte. Dom byter man ut helt enkelt. Det finns dock en reset-knapp kallad PMU du skulle kunna testa med.

Sök på PMU på den här sidan:

http://www.apple.com/support/mac101/help/2/

Ursprungligen av Anders Täpp:

Reparation av moderkort utförs inte. Dom byter man ut helt enkelt. Det finns dock en reset-knapp kallad PMU du skulle kunna testa med.

Sök på PMU på den här sidan:

http://www.apple.com/support/mac101/help/2/

...också gjort...

Då är det väl bara att skicka in burken för reparation som återstår...

Det är rätt ovanligt att få kärnpanik på disk-fel, bortsett från om swapping misslyckas. Typiskt är det dessutom ovanligt att moderkortsfel ger sig tillkänna så sent också. Så jag hade också gissat primärt på RAM och sekundärt på kylning.

Det verkar som om nyare system blir alltmer känsliga för ram-fel och det är typiskt saker man inte ser direkt. Dock utför Tiger en koll av minnet i POST som man kan se via systeminfo.

Den andra gissningen rör kylning; om datorn misslyckas med att hålla nere temperaturen så kan underliga saker hända (än i våra dar). Typiskt försöker cpun reducera hastighet men till syvende och sist om man inte får ner temperaturen blir det strul. Detta skulle eventuellt också kunna förklara det underliga beteendet.

Ursprungligen av pellemell:

Det är rätt ovanligt att få kärnpanik på disk-fel, bortsett från om swapping misslyckas. Typiskt är det dessutom ovanligt att moderkortsfel ger sig tillkänna så sent också. Så jag hade också gissat primärt på RAM och sekundärt på kylning.

Det verkar som om nyare system blir alltmer känsliga för ram-fel och det är typiskt saker man inte ser direkt. Dock utför Tiger en koll av minnet i POST som man kan se via systeminfo.

Den andra gissningen rör kylning; om datorn misslyckas med att hålla nere temperaturen så kan underliga saker hända (än i våra dar). Typiskt försöker cpun reducera hastighet men till syvende och sist om man inte får ner temperaturen blir det strul. Detta skulle eventuellt också kunna förklara det underliga beteendet.

Ja där säger du nåt viktigt. Naturligtvis när jag har skruvat i och ur hd:n och testat inre minnet har jag ju inte satt ihop den utan kört den öppen. Har läst för länge sen(därför glömde jag nu) att kylningen är väldigt viktig att man till och med regelmässigt vid öppnande måste applicera kylpasta.

Har låtit ekipaget vila under hockeymatchen och skruvat ihop den (dock utan pasta) då startar den så snällt! Men! lägger ändå av, hänger sig, efter ett antal minuter. Kan detta bero på avsaknaden av kylpasta? Låter nästan otroligt men så är det kanske eftersom den helt klart måste kylas ner för att åter kunna startas. Nånting med värmen måste det vara - gör kylpastan sån skillnad?

...nu ska vi se har lagt husets största kyl-klamp under datorn och provar att installera tiger igen.

håller tummarna!

Ursprungligen av MaickeMac:

...nu ska vi se har lagt husets största kyl-klamp under datorn och provar att installera tiger igen.

håller tummarna!

...häftigt! Det strömmar kall luft ur fläkten. Har gått längre nu än tidigare.

Det du säger om att de senare systemen kräver mer kylning kan ju också stämma då. Eftersom den aldrig nånsin hängt sig före 10.3.9
...och jag slarvade med kylpastan när jag öppnade och stängde den sist, för ett halvår sen...

Ursprungligen av MaickeMac:

...häftigt! Det strömmar kall luft ur fläkten. Har gått längre nu än tidigare.

Det du säger om att de senare systemen kräver mer kylning kan ju också stämma då. Eftersom den aldrig nånsin hängt sig före 10.3.9
...och jag slarvade med kylpastan när jag öppnade och stängde den sist, för ett halvår sen...

...en kylklamp räckte inte.. lade en ovanpå tre runt om... så här långt har inte Tigerinstallationen lyckats tidigare. Återstående tid nu 14 min...

...måste jag månne ha datorn i frysboxen sen?

12 min kvar...

Ursprungligen av MaickeMac:

...en kylklamp räckte inte.. lade en ovanpå tre runt om... så här långt har inte Tigerinstallationen lyckats tidigare. Återstående tid nu 14 min...

...måste jag månne ha datorn i frysboxen sen?

12 min kvar...

6 min... då hängde den sig igen...

gör ett sista försök för natten...

Lycka till med dina experiment MaickeMac; hoppas du hittar en lösning på ditt problem, vad den nu må vara.

Jag kommer tyvärr inte ha möjlighet att följa dina framgångar då jag på grund av att jag inte registrerat min kompletta hemadress förklarats icke-önskvärd på 99mac-forumet av Mats Björnström.

(Se tråden "Integritetspolicy, frågor & förslag.").

Lycka till, och hej då.

Ursprungligen av pellemell:

Lycka till med dina experiment MaickeMac; hoppas du hittar en lösning på ditt problem, vad den nu må vara.

Jag kommer tyvärr inte ha möjlighet att följa dina framgångar då jag på grund av att jag inte registrerat min kompletta hemadress förklarats icke-önskvärd på 99mac-forumet av Mats Björnström.

(Se tråden "Integritetspolicy, frågor & förslag.").

Lycka till, och hej då.

Jag fattar ingenting, avstängd vad har du då gjort?

En sak vet jag du har hjälpt mig!!! Och det ska du ha ära och heder för - nu fungerarade det tack vare ditt initiativ med kylningen.

Kylklampar - ett perfekt imac-tillbehör!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-15 08:36

Ang. Kylning:
För mycket kylpasta är lika illa som för lite.
(Fast det borde inte gör så stor skillnad so mverkar behövas i detta fall )

Ursprungligen av Pär:

Ang. Kylning:
För mycket kylpasta är lika illa som för lite.
(Fast det borde inte gör så stor skillnad so mverkar behövas i detta fall )

Ja det är det ju som allt här i livet. Hur menar du är det vanligt att man tar för mycket, du menar att det inte går att skruva samman ytorna riktigt?

Tack Pellemell

Jodå nu fungerar den - till och med utan kylklampar! Lagom mycket kylpasta!

Tack för all hjälp i allmänhet

och tack till Pellemell i synnerhet!

1
Bevaka tråden