Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Integritetspolicy, frågor & förslag.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 12:01

Hej, jag är ny här.

Innan jag skulle registrera mig på 99mac skrev jag ett mejl för att få svar på några frågor angående 99mac:s integritetspolicy. Jag fick då ett automatgenererat mejl som bad mig kontakta Mantaray istället. Jag gjorde detta - ställde samma frågor - men fick inget svar. Nu har jag registrerat mig i alla fall men vill ändå gärna ha svar på mina frågor angående 99mac:s integritetspolicy.

Som feedback vill jag be er vara lite mer precisa i era regler angående personuppgifter. I dessa tider när dataregistren är tretton på dussinet tycker jag det är synnerligen viktigt att veta – i detalj - hur ens personuppgifter kommer att hanteras av en aktör som kräver fullständiga sådana.

Här är mina frågor:
Jag läser i villkoren att: ”MantaRay förbinder sig att inte lämna ut medlemsuppgifter till någon.” Är detta absolut? Finns det överhuvudtaget inget sammanhang då ni kan tänkas lämna ut dem?

Vad är syftet med den fullständiga personuppgiftsregistreringen?

Vidare funderar jag på om ni använder personuppgifterna men utan att explicit lämna ut själva registren, t.ex. i samarbetet med era annonsörer. Görs det?

Jag kan också tänka mig att man utifrån medlemmars förehavanden kan skapa intressant statistik som sedan kan säljas eller användas i samarbete med annonsörer. Görs det?

Slutligen, hur hanteras registret vi en eventuell försäljning av företaget, konkurs etc?

Ni kanske har något mer att tillägga, detta är bara ett antal spontana frågor. Jag kan ha missat något väsentligt.

MVH

Mycket bra frågor som du har ställt mitokondrie.

Det är ett par bra och relevanta frågor du har. Jag har själv inte hand om denna delen av verksamheten så jag vidarbefordrar dem till Martin för att du ska få ett mer detaljerat svar.

Martin låter hälsa att inga uppgifter lämnas till tredje part över huvud taget— allt stannar inom 99mac. Vi ska kontakta jurist för att få en helt korrekt formulering på villkoren.

Martin har inget svar på varför det skall vara en fullständig personuppgiftsregistrering, vad är syftet med det?

Sedan vad händer vid en försäljning av företaget alt en konkurs?

99macs policy beträffande personuppgifter är underlig på fler sätt.

Jag har exempelvis inte registrerat min hemadress här eftersom jag finner det integretetskränkande. Detta föranledde ett stort antal (ett tiotal, har jag för mig) automatgenererade brev samtliga vilka jag svarade på (och tycktes maila med en fem sex olika personer, eller är det ett väldigt komplext automator-skript). Ingen av granskarna jag pratade med kunde heller försvara eller förstå policyn (efter ett par brev av förtydligande), så nu är jag här, trots avsaknad av personuppgifter och kan bara undra vad i hela friden detta ska vara bra för.

Det finns, i mitt tycke, absolut ingen anledning att kräva personuppgifter för att använda ett diskussionsforum. Om någon missköter sig tar man bort dennes konto. Det enda personuppgifter tillför är risken att de av olika skäl (som sagt konkurs är ett sådant) säljs vidare till tredjepart eller på annat sätt används för att spåra/kartlägga personer och/eller åsikter.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-13 23:45

Tack Mats för att du intresserar dig för frågorna.

De svar jag fått hittills är dock inte klargörande på något sätt. Kanske juristens formulering blir det. Hoppas det

Angående eventuell kartläggning för samarbete med annonsörer vore det intressant att få ett ja eller nej. Även om just detta inte nödvändigtvis handlar om integritet (det kan ju göras anonymt statistiskt) så är det ändå av intresse. På något sätt blir man ju ändå kartlagd.

Ser fram emot mer info.

--

OBS Jag är inte ute efter att misstänkliggöra denna sajt, Snarare är det så att den förefaller tillräckligt seriös för att det skall kännas värt besväret att fråga.

mvh

Standarden på seriösa svenska forum och communities idag är ett krav på namn och adress. Många sajter såsom jätten Lunarstorm kräver även personnummer, något som vi än så länge anser onödigt. Detta anser vi vara ett milt krav från oss för att få tillgång till de tjänster vi erbjuder huvudsakligen kostnadsfritt. Accepterar du inte kraven kan vi heller inte godkänna ditt konto. Så enkelt är det faktiskt.

Jag har skickat ett PM till dig angående dina uppgifter pellemell.

Vår erfarenhet av att driva forum sedan 2001 har lett oss till att kräva fullständiga personuppgifter för att bibehålla en vettig nivå på forumet och för att skydda er användare från oseriösa medlemmar. Innan vi införde systemet har vi haft olika problem med illvilliga användare som helt anonymt ställt till med problem för andra medlemmar. Stämningen på forumet blir mer seriös när man måste stå för det man säger. Dock är det enbart 99macs administratörer som kan se personuppgifter, och dessa används enbart vid registrering för att kontrollera att personen existerar och att kontot inte är en dubblett.

Citat:

Angående eventuell kartläggning för samarbete med annonsörer vore det intressant att få ett ja eller nej.

Inte mer än vad du kan se på vår annons-sida.

På grund av 99macs storlek dyker det alltid upp olika konspirationsteorier om hur "onda" vi säkert är osv. Jag vidhåller att vi är ett ganska hyggligt gäng som jobbar så gott vi kan för att erbjuda en så bra tjänst som möjligt till Sveriges Mac-användare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-14 12:15
Ursprungligen av Mats Björnström:

Standarden på seriösa svenska forum och communities idag är ett krav på namn och adress.

Isåfall är jag inte medlem i ett enda seriöst form eller community.

Ingen kritik i övrigt från min sida, tyckte bara att det ovan citerade uttalandet var en smula underligt. Och ja, ny tycks vara ett ganska hyggligt gäng..

Mina personuppgifter

Då Mats B. tar upp privata meddelanden skickade till mig angående mina personuppgifter bedömer jag det som att mitt svar till detta också är av allmänt intresse. Följande privata meddelande dök upp idag;

Ursprungligen av Mats Björnström:

Hej Pelle,

Som du säger själv har du inte fyllt i dina personuppgifter korrekt i din profil. Vi tror inte på att särbehandla någon och du får alltså fylla i dina uppgifter enligt paragraf 3 i våra villkor så fort du har möjlighet:

http://99mac.se/info/villkor.php

Vi kräver inte särskilt mycket i utbyte för vår arbete. Om du trots allt inte kan acceptera våra villkor är vi tyvärr tvungna att stänga av ditt konto på forumet.

Mats

Och mitt svar följer här;

Hej Mats,

Jag har visserligen inte fyllt i alla uppgifter utan bara de som bör vara rimliga för mitt användande av 99mac.

Anledningen till att jag exempelvis inte fyllt i min hemadress är att det är totalt irrelevant för mitt användande av 99mac. På samma sätt är mina politiska övertygelser, min ålder, och mitt personnummer inte av relevans, och det är av precis den här anledningen som det finns lagar och regler som reglerar användande av känsliga personuppgifter. Du behöver faktiskt inte veta vem jag är för att prata med mig och var jag bor är min ensak.

Jag hyser stor respekt för det arbete du och dina kolleger lägger ner på 99mac, och jag kan bara gratulera er till att ha skapat ett stort och bra forum. Jag har dessutom full förståelse för att ni vill undvika otrevligheter på forumet som typiskt kan uppstå då personer kommunicerar pseudo-anonymt. Vidare förstår jag att du och dina kolleger vill ha ett erkännande för er arbetsinsats, vilket jag är den första att ställa mig bakom.

Det är dock inte rationellt att påstå att min hemadress skulle vara en bekräftelse på din eller dina kollegers arbetsinsats. Faktum är att min hemadress fortfarande är just min och faktiskt ingenting du har att göra med - detta trots din arbetsinsats och ditt obevekliga engagemang. Du skriver;

Citat:

Vi tror inte på att särbehandla någon och du får alltså fylla i dina uppgifter enligt paragraf 3 i våra villkor så fort du har möjlighet:

Jag kan inte heller argumentera för att ni ska särbehandla någon, så där är vi helt överens. Vidare är det vänligt av dig att du påpekar att jag får skriva i mina uppgifter. Detta visste jag från första början att jag fick, jag har dock valt att inte utnyttja den möjligheten av skäl som rör min personliga integritet. Jag anser absolut inte att detta bara ska röra mig; hela grundprincipen med att kräva hemadresser och dylik information är kränkande - och det gäller inte bara mig.

Mitt förslag är att både du och jag ägnar vår respektive tid åt mer kreativa saker än att bråka över detta. Om jag, eller någon annan, missköter sig så stäng helt enkelt av kontot. Om jag, eller någon annan, skriver material som är olagligt, så polisanmäl saken. Jag har fast ip och det skulle gå på nolltid för relevanta myndigheter att spåra vem jag är om de skulle ha någon anledning att göra det. Nu har de naturligtvis inte det och jag har absolut inte något som helst incitament att varken vara otrevlig mot någon på 99mac eller ägna mig åt saker som skulle få myndigheten att vilja spåra mig. Så utan att bli alltför långrandig hoppas jag att vi kan nå en samförståelse vad beträffar rätten till integritet och möjligheten att delta i ett macforum utan att någon vet var man bor.

Bästa Hälsningar,
Per

  • Oregistrerad
  • 2005-05-16 15:58
Ursprungligen av Mats Björnström:

På grund av 99macs storlek dyker det alltid upp olika konspirationsteorier om hur "onda" vi säkert är osv. Jag vidhåller att vi är ett ganska hyggligt gäng som jobbar så gott vi kan för att erbjuda en så bra tjänst som möjligt till Sveriges Mac-användare.

Som jag redan skrivit var jag ju INTE ute efter att misstänkliggöra er. Jag ville egentligen ha svar på frågorna innan registreringen men fick inte det och valde därför att ställa dem här. Tråkigt att det måste antydas att man är konspirationsteoretiker bara för det.

Med tanke på den oerhörda styrka som automatisk databehandling av personuppgifter kan innebära känner jag det alltmer angeläget att ta reda på hur olika aktörer egntligen handskas med dessa uppgifter. Att ni som handskas med dem inte riktigt vill ta frågorna på allvar är besvärande.

En aktör som inte vill eller kan svara på frågorna ordentligt tänker jag definitivt inte utmåla som "ond". Men en aktör som verkligen svarar på frågorna är naturligtvis att betrakta som mer seriös.

Hänvisningen till vad som står på den sida som vänder sig till annonsörer samt påståendet att ni är ett "hyggligt gäng" får jag hoppas beror på att ni helt enkelt inte orkar svara på frågorna just nu. Det är inte mycket till svar eller hur?

Jag tycker tyvärr de svar jag fått bara är delvis klargörande.

När du registrerade dig på 99mac stod det "För att fortsätta kräver vi att du godkänner följande regler". Du har godkänt reglerna och sedan brutit mot dem. I ditt inlägg föreslår du att vi skall stänga av de som missköter sig och jag har därför stängt av ditt konto.

Du är välkommen åter till 99mac i framtiden förutsatt att du följer våra enkla villkor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-14 21:01

Jag förstår fortfarande inte varför ni behöver känna till vår gatuadress, och jag har inte behövt ange min adress i registreringsförfarandet på något annat forum såväl svenskt som utländskt (dessa fora är således inte seriösa enligt Mats definition).

Att stänga ute medlemmar för en så liten detalj som utelämnad gatuadress (det finns väl bättre sätt att undvika dubbelregistreringar?) tyder i mina ögon på att man kanske inte riktigt värdesätter medlemmarna och deras bidrag i den utsträckning man borde.

Hej då

Hej

Jag tänkte börja med att säga att jag verkligen håller med tei.
Meddelandet ovan från Björnström skickades även till mig privat vilket jag tolkar som att jag på grund av att jag valt att inte ange min hemadress inte längre är välkommen på forumet.

Björnströms retorik är naturligtvis tunn - även om man eventuellt kan tolka mitt inlägg på det vis han gjorde är innebörden naturligtvis att den som på något vis skriver inlägg som är stötande etc är den som ska stängas av. Detta är ganska uppenbart, om man tänker efter. Jag är inte längre säker på vad som klassas som ett seriöst forum och vad som inte gör det, men jag kommer fortsätta diskutera på andra forum som inte har uppenbart kränkande regler. Nog om detta.

Det har varit en kort och i huvudsak trevlig vistelse på 99mac och jag tänkte härmed säga

hej då.

Tar även jag ett principbeslut och säger hej då och ber er att avregistrera mig.
Det var nyttig läsning i den här tråden. Om det finns argument som gör att jag personligen kan acceptera ett meddlemsskap som innefattar den typen av uppgifter som skall ingå idag, är det en annan sak. Nu tycker jag inte det finns.

För egen del kontaterar jag att användandet av internet har flyttat mina egna gränser och att det för mig finns anledning att kolla in vad det är man egentligen går med på.
99mac är ett mkt bra forum. Ett av de bästa i mina ögon, men tråden har iallafall för mig öppnat ögonen för ett slentrianmässigt "låt gå" i mig själv.

Detta gäller för övrigt det numera långt mindre eminenta offtopic ( P.A )medlemsskapet.

Fortsätt med ett i allt annat utmärkt forum och all välgång i övrigt.

1
Bevaka tråden