Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubbla skärmar på Mac Mini med USB2-adapter

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tillbehörstillverkaren Tritton rapporterar idag att deras USB 2.0 till SVGA adapter-grafikkort kommer vara Mac-mini kompatibel med start den 5:e Juli. Det finns idag ingen möjlighet att använda dubbla skärmar på Mac Mini, så detta är en välkommen nyhet. Även stöd för Apples bärbara datorer är väntat.

Skrivet av: Mats Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=943

  • Oregistrerad
  • 2005-05-14 11:19

Fantastiskt bra om grafikkortet bara orkar driva skärmarna!

Någon som vet om Tritton har en svensk distributör?

/Y

  • Oregistrerad
  • 2005-05-14 11:23

Bilden till artikeln är VÄLDIGT missvisande då man för att koppla en till ACD till minin via usb-kortet, måste köpa ytterligare en produkt för runt 5000:- för att konvertera VGA signalen till DVI.
Problem nummer 2: när man sedan har kopplat in ACD till usb-kortet så får man heller inte ut rätt upplösning...

Men det skulle va coolt

Ursprungligen av canestrini:

Bilden till artikeln är VÄLDIGT missvisande då man för att koppla en till ACD till minin via usb-kortet, måste köpa ytterligare en produkt för runt 5000:- för att konvertera VGA signalen till DVI.

Tack för din påpekan-- jag har uppdaterat nyheten med en notis om detta. Skärmarna på bilden har dock DVI-kontakter och inte ADC.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-14 16:45
Ursprungligen av Mats Björnström:

Tack för din påpekan-- jag har uppdaterat nyheten med en notis om detta. Skärmarna på bilden har dock DVI-kontakter och inte ADC.

Jag skrev: ACD: Apple Cinema Display

inte ADC... :rolleyes:

Ursprungligen av canestrini:

Bilden till artikeln är VÄLDIGT missvisande då man för att koppla en till ACD till minin via usb-kortet, måste köpa ytterligare en produkt för runt 5000:- för att konvertera VGA signalen till DVI.
Problem nummer 2: när man sedan har kopplat in ACD till usb-kortet så får man heller inte ut rätt upplösning...

Men om man bara vill koppla till en vanlig VGA skärm, behöver man inte köpa till något då? Alltså kostar det bara de där 500kr eller vad det nu var, för att kunna använda två skärmar till mac minin?

Jag tycker Mac mini inte riktigt klarar rendera alla grafiska effekter i upplösningen 1280x1024 på EN skärm, och då har jag ändå 1GB RAM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-14 14:30

Nej, ett grafikkort av denna typen lär inte vara ett prestandamonster. Man kan ganska direkt glömma Quartz Extreme ex. Men det kan klart vara en intressant produkt för de som inte krävs något prestanda.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-05-14 15:25

http://displays.engadget.com/entry/1234000053041643/

Har läst någon recension av en USB2->VGA-grunka också för PC för ett rätt bra tag sedan, vet inte om det var samma, men de som gjorde den var i alla fall klart besvikna. Begränsningen i upplösning beror till exempel med allra största sannolikhet på att den bara har 2 MB minne. Det här är något jag knappt en gång skulle vilja ha i en "kontorsdator". Den har prestanda som var omodern för 7-8 år sedan...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-14 17:53
Ursprungligen av TERdON:

Begränsningen i upplösning beror till exempel med allra största sannolikhet på att den bara har 2 MB minne. Det här är något jag knappt en gång skulle vilja ha i en "kontorsdator". Den har prestanda som var omodern för 7-8 år sedan...

Beror på syftet. Jag använder en avlastningsskärm på jobbet för referensmaterial och en kollega lägger alla sina toolboxar för Photoshop på den andra skärmen för att kunna använda hela ytan på huvudskärmen. För det duger en 15" skärm och 1024-upplösning.

/Y

1
Bevaka tråden