Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer ej in på routers inställningssida

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-14 15:38

När jag skriver in adressen (192.168.2.225 har jag för mig att det var) för att komma in på inställningssidan för en Belkin 802.11g trådlös accesspunkt, kommer jag inte in hur jag än gör. Safari (har testat med andra webbläsare) står bara och tuggar i evighet utan att något dyker upp ...

Jag har kontrollerat att jag skrivit in rätt adress tusentals gånger, samt testat med andra adresser.
Jag har även prövat att reseta routern vanligt och att reseta den till fabriksläge, med hjälp av "gemhålsknappen".

Den funkar i övrigt bra - inga problem att koppla upp sig med den från PBn med inbyggt AirPort Extreme-kort.
Jag måste komma in i routerns inställningar för att kunna aktivera 128-bitars kryptering ...

Några förslag?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-14 15:57

Ange korrekt adress, se manualen till din accesspunkt. Den adress du skrivit ser mer ut som en broadcastadress än en adress som en nätverksansluten enhet har.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-14 16:18

Ja, det kan blir vilken IP adress som helst !

Dock börjar det 192.168.x.x

Haft en router som skulle ha 192.168.123.254 !

Routerns IP framgår i nätverksinställningar i Systeminställningarna.

/M

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-14 16:53
Ursprungligen av Martin Belak:

Routerns IP framgår i nätverksinställningar i Systeminställningarna.

/M

Helt rätt ! Hur kunde jag missa !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-14 17:00

Den adress jag testade först, var den som stod i manualen till accesspunkten. De andra adresserna jag testade med, var sådana som jag hittade i manualer till andra accesspunkter från Belkin, samt att jag testade med 192.168.0.1 eftersom det är adressen till många andra routrar jag har haft att göra med.

Jag har även testat med den som står i Nätverksinställningar under "Router" också, men då kommer jag någon annan stans. Det är inte jag som har byggt nätverket, så jag vet inte hur det ser ut, men det finns antagligen en trådbunden vanlig router, som den trådlösa är kopplad till - och det är nog den man kommer in på då.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2005-05-15 20:35

Det går ju alltid att scanna igenom ditt subnät och se vilka IP-nummer som har en webbserver igång på nån port.

Nmap heter standardverktyget, och om du inte känner dig hemmastadd med det på kommandolinjen finns det grafiska gränssnitt till den också.

En enklare variant kan vara att använda ett program som httpScanner, gjort enbart för att scanna ett subnät efter just webbservrar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-20 10:17

httpScanner hittade inget varken på det subnät jag är ansluten till enligt Systeminställninger eller på det subnät som inställningssidan skall ligga på enligt manualen ...

Den hittade dock en printserver och en nätverksskrivare som är anslutna till det subnätet, vilket visar att verktyget fungerar som det ska ...

1
Bevaka tråden