Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avancerad Photoshop-macro

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-14 11:57

Vad jag förstår så klarar inte Photoshop att göra detta macro så jag misstänker att jag behöver sätta mig in i Applescript om jag ska få det att funka.

Jag har ca 400 bilder av 200 tandborstar i två vinklar. Alla bilderna är döpta lika löpnummer+a/+b, alla är plåtade mot frätt vit bakgrund. Jag vill droppa alla 'b'-bilder på en droplet, bilden öppnas i photoshop, en kurva läses in, en markering görs på vitt, inverteras, kopieras, sen ska scriptet leta rätt på bildens a-variant, samma kurva körs och urklippet klistras in i eget lager och sen ska bilden sparas i psd-format utan a eller b. Sen kan jag plocka upp och snygga så dom ligger fint mot varandra, men slipper en massa trökjobb. Kanske kan man med lite testande placera urklippet så rätt att de flesta efter en croppning och spara för webb går att använda som dom är.

Detta är slutresultatet: http://www.toothbrushmuseum.com/?color=blue (Sidan är långt från klar...)

Nån som har nån aning hur jag kan börja eller hitta hjälpen jag behöver? Finns det nått forum som är 'det ända rätta' för applescript?

http://macscripter.net/ är nog sidan som du letar efter.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-14 12:19

Har du testat med vanlig automatisering i PS?
Eventuellt kanske du måste göra detta i flera steg.

EDIT: Om du inte vet hur man gör, så kolla bara i Photoshops hjälpfiler.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-14 12:26

Problemet tror jag är matchningen mellan a och b-filerna. Jag tror inte det finns stöd för hantering av flera bilder och filerna ska ju hanteras olika.

Jag har nu skrivit samma fråga på macscripter.net eller snarare applescript.net som dess forum hette.

Citat:

Alla bilderna är döpta lika löpnummer+a/+b, alla är plåtade mot frätt vit bakgrund. Jag vill droppa alla 'b'-bilder på en droplet, bilden öppnas i photoshop, en kurva läses in, en markering görs på vitt, inverteras, kopieras, sen ska scriptet leta rätt på bildens a-variant, samma kurva körs och urklippet klistras in i eget lager och sen ska bilden sparas i psd-format utan a eller b. Sen kan jag plocka upp och snygga så dom ligger fint mot varandra, men slipper en massa trökjobb. Kanske kan man med lite testande placera urklippet så rätt att de flesta efter en croppning och spara för webb går att använda som dom är.

Jag arbetar mycket med batch processing och långa actions i Photoshop CS2. Det som inte går att göra med denna kombinationen är att skapa "konditioner" som avgör vad programmet ska göra med en bild. Du kan alltså inte säga "Om pixel A är vit, kör script 1, annars script 2". Du kan endast säga "Kör Script 1 på dessa filer".

Du kan heller inte be programmet att leta upp en matchande b-fil till en a-fil. Däremot går resten av funktionerna att automatisera, såsom öppning, kurvor, markera vitt och invertera osv. Jag lyckas inte komma på ett snyggt sätt att få programmet att öppna fil 1, kopiera och klista in i fil 2, stänga båda och sen göra likadant med fil 3 & 4 osv. Däremot är det lätt att göra detta sekventiellt, dvs en action som säger "öppna fil 1, klistra in vad som finns i minnet, kopiera sedan allt till minnet, stäng". Första gången finns det inget i minnet, till resterande filer så går det. Dock inte vad du behöver.

Det jag gör när jag behöver använda olika script är att i Bridge (finns ej i CS1) ge en grön label till bilder av första typen, och en lila label till filer av den andra. Sedan från Bridge:s menyer köra en batch med en separat action för vardera färg.

Det är möjligt att Photoshop har fler möjligheter än jag känner till. Scripting med Photoshop har jag inte använt och vet inte vilka möjligheter det ger-- antagligen går det att lösa men då inte så snabbt och enkelt som att använda Actions. Jag är övertygad om att det måste finnas ett smidigt sätt att göra det du behöver, men jag känner inte till det.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-14 12:50

Bra, då är det inte bara jag som inte vet...

Det är som Mats säger inte möjligt att ange villkor i makron, utan det kräver scripting, men där är det fullt möjligt och det du frågar om bör inte vara någon större match

  • Oregistrerad
  • 2005-07-01 15:11

Man gör då en droplet eller en batch. Sök på photoshop och macro/batch/actions så hittar du nog, kortfattat så klickar man på rec, gör det man vill med en bild och spelar man öpp samma för de övriga bilderna.

1
Bevaka tråden