Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Xbox 360 med 3.2 GHz PowerPC-processor

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-05-16 09:27

Man får skilja på presentation/lansering och faktisk tillgänglighet. Det dröjer många långa månader innan nästa M$ Häxbox finns till försäljning i butik. Apple hinner uppdatera PowerMacen. Var så säker.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-13 12:54

Nya Xbox 360 med 3.2 GHz PowerPC-processor

Kraftpaketet i denna är en 3,2 GHz PowerPC-processor från IBM. Vad sägs om det?

Well.. det är 3st(3 kärnor) 3,2Ghz, inte dåligt alls.
Ska bli kul att se specarna på nästa playstation som visst ska släppas på E3 om en vecka eller så.

Fulla specs här

[QUOTE="Fredrik Sigbjörn"]Well.. det är 3st(3 kärnor) 3,2Ghz, inte dåligt alls.
Ska bli kul att se specarna på nästa playstation som visst ska släppas på E3 om en vecka eller så.

Tre st. kärnor, är det lika med tre st. processorer eller? Fick ju som intrycket att det var tre processorer på 3,2 Ghz vardera.

Blir nog en sån i vilket fall som helst, måste ju kunna spela Elder Scrolls 4 när det kommer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-13 17:54

Nu blev jag häpen !

Hur h-e kan Microsoft få använda denna CPU före Apple !

Samtidigt kan jag förstå att det är oerhört mycket mera komplext att
en trippel CPU fungerar under OSX med massor av olika hårdvaror och mjukvaror.
Det krävs mycket mera bakom detta som tar tid att utveckla.

Stämmer det ? eller har Microsoft duktiga teknikerna och utvecklarna ?

Ursprungligen av REP:

Nu blev jag häpen !

Hur h-e kan Microsoft få använda denna CPU före Apple !

Samtidigt kan jag förstå att det är oerhört mycket mera komplext att
en trippel CPU fungerar under OSX med massor av olika hårdvaror och mjukvaror.
Det krävs mycket mera bakom detta som tar tid att utveckla.

Stämmer det ? eller har Microsoft duktiga teknikerna och utvecklarna ?

Jag tänkte samma sak.

Det som är intressant och kul är just att de kör power pc vilket kanske innebär att Apple valde rätt att köra på det spåret i fortsättningen.

Senast redigerat 2005-05-14 17:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-14 15:50
Ursprungligen av REP:

Samtidigt kan jag förstå att det är oerhört mycket mera komplext att
en trippel CPU fungerar under OSX med massor av olika hårdvaror och mjukvaror.
Det krävs mycket mera bakom detta som tar tid att utveckla.

Nej, det tror jag inte på. Det är en tröskel att gå från en CPU till två eftersom t.ex. drivrutiner nu kan exekvera samtidigt i flera CPUer. Då gäller det att drivrutinerna låser sina datastrukturer ordentligt, annars blir det krash och kaos. Samma sak gäller för OS-kärnan.

Nu klarar ju Macen två CPUer. Arbetet är gjort. Att gå från två till tre (eller fem) CPUer tycker jag inte skall kräva något nämnvärt arbete. Att få en 3-CPUers maskin att bli tre gånger så snabb som en 1CPUs-maskin är en helt annan femma, dock. Se Amdahls lag

Spelen (de märkes-exklusiva) gör konsolen, inte specsen.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-05-13 22:25
Ursprungligen av Andersson:

Spelen (de märkes-exklusiva) gör konsolen, inte specsen.

specsen, gör många program möjliga, spelen e skitsamma...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-13 14:03

Innebär det där med "XP-mediacenter" att man kommer kunna köra typ filmer ifrån hårddisken i windowsmediaplayer?

Fick MS en nyare processor än Apple ?

Eller skulle inte en trippel 3,2Ghz funka i en G5a?

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Fick MS en nyare processor än Apple ?

Eller skulle inte en trippel 3,2Ghz funka i en G5a?

MS processor är en specialvariant som lär vara ordentligt nedskalad för att bli billig att producera och användbar i en liten låda.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-13 15:20

Nu börjar vi komma till själva kärnan i diskussionen, nämligen att det är en hint om vad vi kommer få se i macburkarna.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-13 16:52
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Fick MS en nyare processor än Apple ?

Det vet jag inte. Har Apple talat om vad de kommer ha i burkarna vid årsskiftet när Xbox 360 ska släppas?

/Y

  • Oregistrerad
  • 2005-05-13 16:59

Denna tråd ska följas med enorm spänning. Då försvann lite pengar i XBOXens väg då. Jobbigt med dessa oförutsedda kostnader

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-14 18:37
Ursprungligen av Wheat:

Denna tråd ska följas med enorm spänning. Då försvann lite pengar i XBOXens väg då. Jobbigt med dessa oförutsedda kostnader

Säker på att det är dit du vill skicka dem? Varför inte mot Nintendo eller Sony istället?

Microsoft säger att Xbox360 klarar "9 billion dots per second", dvs 9 miljarder flyttalsoperationer, vilket man får om man multiplicerar 1 instruktion / altivecenhet / core / klockfrekvens. Läste någonstans att varje sådan oftast består av 5st flyttalsoperationer, så mao ca 45 gflops.

Specarna för revolution är ju okända, men jag såg något om quad g5-liknande 2.5ghz cpu med 128kB cache/core (xbox 360 har 1MB). Xbox360 skall ha 48 pipelines atigpu, nintendos har jag för mig sades skulle vara något rs520 liknande, frågan är om den har 32 pipelines eller fler. Xbox360 har bara 10MB EDRAM som precis räcker till för en bild i upplösningen 1920x1080, nintendon har 16MB.
Svårare att spekulera i Nintendo ONs (som den verkar bli döpt till) specar, men de skall ju göra nya saker så jag tror helt klart på Nintendo i den här generationen.

Sedan har vi ju cell, någon enklare 2.5ghz core plus 8st 4ghz+ cells har jag läst någonstans, och en teoretiskt maxprestanda på 256gflops, en bra bit över xboxens...

Vad som sedan kommer i slutändan får vi väl se.

Oavsett, om NON (Nintendo ON) verkligen har bl.a. en handkontroll med gyros som är tryckkänslig och kan bli varm, och en "hjälp" med mic, surroundljud, radar och någon form av kamera för att filma omgivningen, så tror jag helt klart att de kommer ge mycket roligare möjligheter utan att specarna spelar någon som helst roll.

Typ fpsspel där du kan röra på blicken, spel där du kan integrera med objekt i rummet, bilspel där du svänger hårdare om du håller hårt i kontrollen, gyros som ändrar sikte/färdriktning/streafar/.. om du lutar kontrollen, varmare kontroll när du drabbades av feber i något spel (som nämndes som exempel)...

Visst ja, har även hört något om att xbox360s grafik skulle motsvara ungefär x700 pro, något som absolut INTE kan driva alltför avancerad grafik i så höga upplösningar som 1920x1080, desutom skall den ha en vanlig dvd-läsare och inte blu-ray som PS3, som väl faktiskt blir gjord för HD.

Måste tillägga att _jag_ inte tror någon av tillverkarna skulle nöja sig med x700 pro prestanda, men vem vet.

Senast redigerat 2005-05-14 19:08

Den var oväntat snygg. Kul att designchefen erkände att de totalt misslyckades med förra burken, för det gjorde de.

Men klart att den blev snyggare, nu när de gått och bett japanska designers om hjälp.

  • Medlem
  • 2005-05-13 17:11

Det är alltså inte 3 processorer, utan en processor med tre kärnor, tri-core.

...och VMX-128. DET låter som en spännande utveckling. (VMX är IBM:s namn för AltiVec)

Helt olika processorer. Den processor som sitter i xBox skulle inte funka i en Powermac. Den är nedstrippad och specialgjord för det användandet.

Ursprungligen av Leftrustle:

Helt olika processorer. Den processor som sitter i xBox skulle inte funka i en Powermac. Den är nedstrippad och specialgjord för det användandet.

Vad innebär det?
Hur kan en 3,2 Ghz vara nedstrippad? Jag ställer mig också oförstående till hur en konsumentspelmaskin kan uppvisa "högre" Mhz-prestanda än Apples toppmodeller.

Det är två olika typer av processorer. G5/dualcore är avsedd för PowerMac, xbox-prollen är avsedd för xbox. Det går inte att jämföra de två.

IBM gör väldigt många komponenter till andra än Apple, så det är väl ingen förvåning att MS är en av IBMs kunder? IBM är ju knappast en fjuttig underleverantör till apple om man säger så.. Det säljer till de som vill köpa deras produkter.

Ursprungligen av Kalliban:

Det är två olika typer av processorer. G5/dualcore är avsedd för PowerMac, xbox-prollen är avsedd för xbox. Det går inte att jämföra de två.

IBM gör väldigt många komponenter till andra än Apple, så det är väl ingen förvåning att MS är en av IBMs kunder? IBM är ju knappast en fjuttig underleverantör till apple om man säger så.. Det säljer till de som vill köpa deras produkter.

Självklart är det så.

Men visst kan man reagera över att xboxen får 3.2 före G5án när S Jobs sa att det skulle kommit för längesen.

Ursprungligen av draags:

Självklart är det så.

Men visst kan man reagera över att xboxen får 3.2 före G5án när S Jobs sa att det skulle kommit för längesen.

Enligt vissa kommer Xbox360 inte börja säljas förrän i slutet av nästa år! MS själva har inte satt något säljdatum.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-14 18:59
Ursprungligen av Simon Templar:

Enligt vissa kommer Xbox360 inte börja säljas förrän i slutet av nästa år! MS själva har inte satt något säljdatum.

Före jul heter det ju. Sony säger att PS3 "kan släppas" under 2005, men det är nog mest för att en del skall låta bli att köpa xbox360 och vänta, det kommer väl i början av 2006 får man anta. Nes revolution har väl varit planerat till runt sommaren 2006 tror jag.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-17 09:44
Ursprungligen av draags:

Självklart är det så.

Men visst kan man reagera över att xboxen får 3.2 före G5án när S Jobs sa att det skulle kommit för längesen.

Ärligt talas - jag trodde att varenda macmänniska försvarade PPC när PC nissarna skryter om sina Mhz. Då kommer argumenten fram.

Men nu när det är MS och X-box då håller det inte längre? Vad har jag missat?

Precis som sagts i tråden är PPC processorn i Xbox inte en G5 processor. Den är byggd för EN sak - att kommunicera med grafikkortet i fet takt, och att hålla olika I/O i separata trådar. Om du kompilerar Photoshop på den så är jag tveksam att det går fort (förutom att uppdateringen kanske blir snabb, även fast det är 2D).

Det som dock är intressant (Som jag nämde i tråden här - http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=76429) så lirades Xbox under Emulator på Mac OS X. Ett tecken på att 2x G5 borde ha tillräckligt med kraft för att emulera flera 3.2 Ghz processorer, MED flera trådar).

Vem skulle annars vilja testa Xbox 360?....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-14 13:32

Men alltså, nu är folk lite Ghz-blinda tror jag. Processorn i xBox 360 är så vitt alla vet en specialutformad PowerPC CPU av IBM för en consolls ändamål. Precis som PS3:an kommer ha en mycket unik CPU (CELL:en) så betyder inte det nödvändigtvis att "oh, va fan, Apple ligger efter!!!" eller att "MS mutat IBM". Jag tror PPC:n i xBox360 är just speciellt utvecklad/optimerad för spel och multimedia (som CELL-CPU:n i PS3:an, också utvecklad av IBM bl.a.). Men visst låter spec:arna intressanta och visa lite vad IBM kan göra för deras G5-datorplattform.

Det spelar ingen roll. Hade Apple velat ha 3.2 GHz med 3 kärnor så hade de nog kunna fått det för några månader sedan (teoretiskt sett alltså). Men Apple ville ju ha 3 GHz i en kärna, vilket visade sig vara lite klurigare.
Nu har de gått över till 2.7GHz med två kärnor.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-14 18:50
Ursprungligen av Kalliban:

Det spelar ingen roll. Hade Apple velat ha 3.2 GHz med 3 kärnor så hade de nog kunna fått det för några månader sedan (teoretiskt sett alltså). Men Apple ville ju ha 3 GHz i en kärna, vilket visade sig vara lite klurigare.
Nu har de gått över till 2.7GHz med två kärnor.

Vad snackar du om? Knappast så att varje kärna är på 3.2/3 GHz, det är ju 3st cores som alla körs i 3.2GHz.

Och självklart kommer de ge både erfarenhet och pengar åt IBM att få göra/vara med och utveckla processorerna till alla tre konsollerna. Så man får ju anta att resten av deras processorer kommer gå framåt.

Något de själva eventuellt räkna med när de sålde bort hela sin PC-division.

Bevaka tråden