Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FAQ - iTunes Store

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac Wiki - fakta om Mac
Vi kommer att hålla FAQ:en uppdaterad i vår Wiki. Hjälp gärna till och lägg in frågor och svar där, eller ställ dina frågor i tråden så får du svar och vi fyller på Wikin efterhand.
[wiki]Music Store[/wiki]

Vad behöver jag för att kunna handla på iTunes Music Store
Du behöver ett Apple-ID och ett betalkort från Visa, Mastercard eller American Express.

Har du sedan tidigare ett .Mac-konto hos Apple har du ditt Apple-ID i ditt .Mac-användarnamn (ex. användarnamn@mac.com). Har du tidigare handlat på AppleStore har du också ett Apple-ID. Logga in med samma uppgifter i iTunes Music Store som du gör i AppleStore.

Annars skapar du enkelt upp ett Apple-ID iTunes. Detta fungerar naturligtvis också på AppleStore sedan.

Kan jag dela med mig av min köpta musik?
Nej. Du kan inte skicka din köpta aac-fil till en kompis. Denne måste då skriva in ditt Apple-ID för att kunna lyssna på låten.

Du kan dela ut din musik i det lokala nätverket genom "Delning". Dock måste den dator som ska lyssna på din musik auktoriseras, dvs. använda en av de fem datorer som kan kopplas till låten.

Kan jag bränna musiken hur många gånger som helst?
Du kan bränna en CD med samma innehåll (oavsett uppspelningsordning) upp till sju gånger.

Musik på fem datorer? Hur gör jag när jag byter dator?
Du kan enligt licensavtalet spela musik från iTunes Music Store på upp till fem olika datorer samtidigt.

Vid byte av dator avauktoriserar* du den för uppspelning genom att i iTunes gå till menyn "Avancerat" och välja "Avauktorisera dator...". Ditt Apple-ID och lösenord kommer efterfrågas varefter du sedan slutför processen genom ett godkännande. När du är klar så är det bara att flytta musiken till sitt nya hem.
Första gången du spelar en skyddad fil som inhandlats från en annan dator än den du använder kommer ditt Apple-ID och lösenord efterfrågas för en nyauktorisering.

* Auktorisering/avauktorisering kräver att datorn är uppkopplad mot Internet

Hårddiskkrasch? Kan jag ladda ner köpta låtar "gratis" igen?
Nej. Du får bara ladda ner en låt en gång. Se därför till att säkerhetskopiera dina köpta låtar.

Reklamera en köpt låt – vart vänder jag mig?
Gå till Apples sida för iTunes Music Store kundservice. Välj "Quality" i "Specific Request"-menyn och fyll i supportformuläret.

Vilket/vilka filformat och bitrate använder iTunes Music Store? Kan man välja själv?
Nej. Ljudfilerna i Music Store är i 128 kbps AAC. Det är bättre kvalitet än vad en 128 kbps mp3-fil levererar. Det är alltid en balansgång mellan kvalitet och storlek men för större delen av av musiklyssarna så är det är fullt tillräcklig kvalitet.

Hur lägger jag upp egen musik för försäljning på iTunes Music Store?
Du kan ansöka hos Apple. Även den här länken kan vara av intresse. (Om du har ansökt – berätta gärna hur det gick till så uppdaterar vi FAQ:en)

...och då kan man fråga sig varför inte wikin används?

Nåväl, vassego: [wiki]Music Store[/wiki]

Tack Leftis. Jag satt och funderade om jag bara skulle köra bara Wikin, men gick på forumlinjen och tänkte dubbelposta i Wikin när jag fick tid över.

Ska vi bara gå på Wikilinjen tycker ni?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-13 11:39

Hur lägger jag upp egen musik för försäljning på music store? ( Har bolag )
Personalen jag talat med på Apple verkar inte veta heller...

Tar tacksamt emot hjälp.

Ursprungligen av Jonaz:

Hur lägger jag upp egen musik för försäljning på music store? ( Har bolag )
Personalen jag talat med på Apple verkar inte veta heller...

Kanske kan requesta din egen musik via:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93048

EDIT: Hittade de riktiga länkarna
http://www.apple.com/itunes/musicmarketing/
https://phobos.apple.com/WebObjects/MZLabel.woa/wa/apply

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-13 14:01

http://www.hymn-project.org/

Så kan du ta bort DRM skyddet på iTunes låtarna och slippa hålla reda på ID & avauktorisering.

Det är inget olagligt. Du kan endast göra det på de låtar du själv köpt. Inte på låtar som andra personer köpt. Gör det även möjligt att spela låtarna på andra MP3 spelar än just iPods...

//henke

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-13 17:15
Ursprungligen av henkez:

http://www.hymn-project.org/

Så kan du ta bort DRM skyddet på iTunes låtarna och slippa hålla reda på ID & avauktorisering.

Det är inget olagligt. Du kan endast göra det på de låtar du själv köpt. Inte på låtar som andra personer köpt. Gör det även möjligt att spela låtarna på andra MP3 spelar än just iPods...

//henke

Det är buggig eller har jag gjort fel ? Jag får felmeddelande....

Lyckas du väl bra ?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-05-13 18:54
Ursprungligen av REP:

Det är buggig eller har jag gjort fel ? Jag får felmeddelande....

Lyckas du väl bra ?

Hmmm... jag får inte ens felmeddelandet och får inte programmet att snurra alls?

Edit: Jag kan naturligtvis öppna programmet och så men det händer inget hur mycket jag ä n klickar på "Convert"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-13 18:58
Ursprungligen av iggy:

Hmmm... jag får inte ens felmeddelandet och får inte programmet att snurra alls?

Edit: Jag kan naturligtvis öppna programmet och så men det händer inget hur mycket jag ä n klickar på "Convert"

Jag kan öppna programmet och när man trycker Convert som uppstår felmeddelande.

Jag antar att det är troligen för jag har Tiger i den här datorn, bugg alltså

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-05-13 19:01
Ursprungligen av REP:

Jag kan öppna programmet och när man trycker Convert som uppstår felmeddelande.

Jag antar att det är troligen för jag har Tiger i den här datorn, bugg alltså

Jag kör 10.3.9 och slipper just felmeddlandet

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-13 20:28

Funkade inte med Hymn i Tiger för mig, men däremot med Jhymn...testa det istället.

Yahoo!

Jag älskar detta mé ITMS!
I stället för att sitta och skrika sig hes över att nerladdningen går så långsamt på LimeWire eller någon Torrent så funkar detta underbart. För ett par minuter sedan tankade jag ner hela "the Wall" med Pink Floyd, och det gick på ca. 3-4 minuter. På Hugget hade detta dubbelalbum kostat ca 250:-, men nu 99.00:-.
Rena REAn. yehaa!

Ursprungligen av henkez:

http://www.hymn-project.org/

Så kan du ta bort DRM skyddet på iTunes låtarna och slippa hålla reda på ID & avauktorisering.

Det är inget olagligt. Du kan endast göra det på de låtar du själv köpt. Inte på låtar som andra personer köpt. Gör det även möjligt att spela låtarna på andra MP3 spelar än just iPods...

//henke

Om man kollar Apple's användaravtal som man godkänner för ITMS så verkar det som att det är olagligt.....

Ursprungligen av ITMS användaravtal:

Du försäkrar att Du inte skall försöka, uppmuntra eller assistera någon annan, att kringgå eller modifiera någon säkerhetsteknologi eller någon av de programvaror som utgör en del av Tjänsten eller som används för att administrera dessa Användningsregler. Du försäkrar även att inte inkräkta i, avlägsna eller förändra någon del av den rättighetsinformation som finns i Produkterna.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Om man kollar Apple's användaravtal som man godkänner för ITMS så verkar det som att det är olagligt.....

Nej, det är inte olagligt. Upphovsrätten ger dig rätt att ändra i program (se 2:26g-26h). Däremot är det naturligtvis ett avtalsbrott med allt vad det innebär.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-13 14:47
Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Love you! Ibrist på kharma så kommer en virtuell kram.

Ursprungligen av Jonaz:

Love you! Ibrist på kharma så kommer en virtuell kram.

Ansök så får vi höra hur det fungerar samt köpa din musik!

/FAQ-general

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-13 15:17
Ursprungligen av Christian Å:

Ansök så får vi höra hur det fungerar samt köpa din musik!

/FAQ-general

Musik på skiva är ett dött format, detta är musikbranschens räddning... speciellt för oss småband... Vem fan vill lägga 189:- på en platta i butik??
Ser fram emot den strida ström av 9:- från iTunes!

Lovar att återkomma när musiken finns för nerladdning

Ursprungligen av Jonaz:

Musik på skiva är ett dött format, detta är musikbranschens räddning... speciellt för oss småband... Vem fan vill lägga 189:- på en platta i butik??
Ser fram emot den strida ström av 9:- från iTunes!

Lovar att återkomma när musiken finns för nerladdning

"Tunes Hardware Discount
As a signed iTunes label, you’re entitled to discounts on Macintosh computers and iPods"

Damn you!

Nja, kanske inte bara, men det vore trevligt om den fylls. Tråkigt om den dör ut.

Hm, konstigt att ingen vill hjälpa dig. Du kanske måste vända dig till Luxemburg?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-13 11:45

En fråga som kräver svar:
- Min dator har blivit stulen. Kan jag avaktivera den och aktivera en nyinköpt dator istället?

Det här blir ju bara ett problem om man har aktiverat alla fem "licenserna" och sålunda behöver en till.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-13 11:57

Bra FAQ, återigen visar ni varför 99mac är en sån lysande källa till kunskap

  • Oregistrerad
  • 2005-05-13 13:20

Är det någon som vet varför det inte funkar för många med VISA kort? Jag har ännu inte fått det att fungera. Provade sist igår kväll.

/Jonas

Ursprungligen av Panaga:

Är det någon som vet varför det inte funkar för många med VISA kort? Jag har ännu inte fått det att fungera. Provade sist igår kväll.

Fungerar utmärkt för mej, men jag lurar på om Apple kollar att visanummer, säkertskod, namn och adress stämmer. Eller går den bara på namn och nummer eller kollar den bara att numret är rätt och skiter i vad det står för namn och adress?

Vi får försöka hitta någon som kan svara på det.

/c

Ursprungligen av Schuckert:

En fråga som kräver svar:
- Min dator har blivit stulen. Kan jag avaktivera den och aktivera en nyinköpt dator istället?

Det här blir ju bara ett problem om man har aktiverat alla fem "licenserna" och sålunda behöver en till.

Svar från Apple
We can manually deauthorised your registered computers from the iTunes Music Store. Which will allow you to authorize the computers that you intend to use.

/c

Svaret: Man kan avaktivera alla sina datorer på en gång, men bara en gång om året. Kan någon få skriva in i wikin....

Ursprungligen av Leftrustle:

Svaret: Man kan avaktivera alla sina datorer på en gång, men bara en gång om året. Kan någon få skriva in i wikin....

Om du berättar hur man avaktiverar alla datorer samtidigt.

Ursprungligen av Christian Å:

Om du berättar hur man avaktiverar alla datorer samtidigt.

Make sure you deauthorize your computer before you upgrade your RAM, hard disk or other system components. If you do not deauthorize your computer before you upgrade these components, one computer may use multiple authorizations. If you find you have reached 5 authorizations due to system upgrades, you can reset your authorization count by clicking Deauthorize All in the Account Information screen. Note: You may only use this feature once per year. To deauthorize all computers associated with your account:

Click Music Store in the Source list.
If you're not signed in to the store, click the Account button, then enter your account name and password.
Click the Account button again (your ID appears on the button), enter your password, and then click View Account.
In the Account Information window, click Deauthorize All.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-12 21:52

Hur avaktorisera iTMS konto??

Ursprungligen av Leftrustle:

Make sure you deauthorize your computer before you upgrade your RAM, hard disk or other system components. If you do not deauthorize your computer before you upgrade these components, one computer may use multiple authorizations. If you find you have reached 5 authorizations due to system upgrades, you can reset your authorization count by clicking Deauthorize All in the Account Information screen. Note: You may only use this feature once per year. To deauthorize all computers associated with your account:

Click Music Store in the Source list.
If you're not signed in to the store, click the Account button, then enter your account name and password.
Click the Account button again (your ID appears on the button), enter your password, and then click View Account.
In the Account Information window, click Deauthorize All.

Jag försökte göra ovanstående för att avaktiera de fyra datorer som är tillåtna att spela låtar jag köpt på iTMS men hittar inte den knapp som påstås ska finnas enligt beskrivningen. Är det månne en gammal beskrivning, funkar det annorlunda nu? Hur gör man??

mvh/jensa

Kan man överlåta äganderätten till någon annan?

Tråkigt om ens musiksamling inte går att spara till efterlevnade om man skulle trilla av pinn. Eller om man tröttnar på en låt och vill sälja den vidare.

Bevaka tråden