Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Textningar (.srt/.sub) i QT?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-06 22:46

Använde tidigare mest VLC för Xvid/Divx etc. Tyvärr är det lite buggigt, speciellt på min G5:a. Gick över till MPlayer, som jag gillar mycket, speciellt eftersom textningar funkar så bra. Dock buggar det lite ibland och det lutar mer och mer åt QuickTime tillsammans med någon plugin för XviD/DivX o.s.v. Tyvärr är det en väsentlig sak jag saknar i QT, och det är möjligheten att titta på fillm med textning (.srt/.sub).

Är det teoretiskt möjligt att göra en plugin till QuickTime som ger möjlighet att använda textingar på liknande sätt som i MPlayer? Finns det förutsättnignar i ramverket etc.?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-13 13:26

det finns, men funkar dom?

Det finns t ex ett konverteringsprogram som heter SubSyncX:

http://www.macupdate.com/info.php/id/13594

Och några andra, Subtitler heter ett t ex. Men själv har jag haft svårt att få dessa att fungera bra. För det första tycks dom inte klara av svenska å,ä och ö, vilket måste betecknas som riktigt dåligt.
Men kanske någon annan har något tips?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-13 13:39

Förstår inte riktigt hur det här ska hjälpa mig att titta på film i Qucktime med srt-textningar.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-05-13 16:35

Movie Time för Helskärm och Undertext stöd i .srt.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-13 17:22

Ja det är ju bra om man inte har QT Pro.

Har QT Pro och jag vill gärna använda QuickTime Player, eftersom den är stabil till skillnad från andra bra program så som VLC och MPlayer.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-15 02:51

Subtitler

Nu har jag tagit mej tid at kolla igenom de olika program som finns, och det enda som fungerar är Subtitler. Har man gjort inställningarna rätt kan man öppna en .srt-fil i QuickTime. Om man öppnar själva filmen i ett annat fönster kan man kopiera filmen med bara text och klistra in den i den riktiga filmen.

1
Bevaka tråden