Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya PowerMac G5 hårdtestas mot sina föregångare

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple uppdaterade sin Powermac G5-linje för ett par veckor sedan. Med den ganska blygsamma uppdateringen finns det nu tre stycken G5 modeller med dubbla processorer mellan 2.0 och 2.7 Ghz och en single 1.8Ghz - se tidigare nyhet. Nu har Barefeats testat de gamla vs. de nya i ett par prestandatest.

Skrivet av: Kriss Abens

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=938

Intressant i testet: The discouraging thing about the newest G5/2.7GHz is the use of the same 2003 main logic board with its FireWire 800 write speed bottleneck. We hooked up dual G-RAID boxes to the built-in FireWire 800 port on both the new G5/2.7GHz Power Mac and our trusty G4/1.5GHz PowerBook. From the graph below, you can see that the write speed of the PowerBook is superior to the Power Mac. How embarrassing when a G4 PowerBook does FireWire 800 RAID faster than "the world's fastest personal computer."

Galet att dom missar sådana saker, många kör ju extern Firewiredisk och/eller RAID idag.

Det får allt dyka upp nya Power Mac-modeller snart igen. Jag har sparat för att köpa en, men som de är nu blir det inget med det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 16:03

Felet på Firewire 800-prestandan har uppenbarligen plågat G5:orna sedan de lanserades för 2 år sedan. Det är lite intressant att notera att även en PowerBook får bättre prestanda över den porten, men detsamma gäller för G4:or med inbyggd Firewire 800.

Kör man däremot separata kort så krossar bokstavligen G5:an tidigare generationer kort (kan komma upp i 500 MB/s med raidad SATA-diskar, det går inte på G4:orna).

Notera även att i min jämförelse så utgår jag från Svenska Apple Mecentat Store priser (-10% c:a av fullpris) Inklusive moms.

Ursprungligen av Erik.dv:

Felet på Firewire 800-prestandan har uppenbarligen plågat G5:orna sedan de lanserades för 2 år sedan.

Jo, precis. De på Barefeat var väldigt besvikna på att det är samma moderkort som PowerMac hade 2003 med de flaskhalsar det innebär. Känns som att nästa generation PowerMac kanske kan få en mera genomgående uppdatering (eller så är det bara önsketänkande från min sida). Men det ligger hursomhelst ett halvår bort (minst) eftersom PowerMacen uppdaterades nyss.

Ursprungligen av Adrian B:

Jo, precis. De på Barefeat var väldigt besvikna på att det är samma moderkort som PowerMac hade 2003 med de flaskhalsar det innebär. Känns som att nästa generation PowerMac kanske kan få en mera genomgående uppdatering (eller så är det bara önsketänkande från min sida). Men det ligger hursomhelst ett halvår bort (minst) eftersom PowerMacen uppdaterades nyss.

Exakt som jag tänkte. Om det vore helt säkert att nästa generation skulle få en helt genomgående uppdatering så skulle jag nog vänta och köpa en mini som komplement till min G4 som börjar sacka ihop totalt nu (Verkar som moderkortet är paj igen - redan bytt en gång, men som tur på garantin). Men blir nog en mini ändå till den lilla bärbara frihet jag behöver (G4'an är rätt tung ) och förhoppningsvis även en G5'a - om ekonomin tillåter.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 16:23

skulle man kunna dra slutsatsen att det inte är dags att köpa ny G5:a idag? trots att det kan dröja upp till ett år till nästa release kommer?

Har nu beställt en G5 powermac 2,0 mhz med 20 tums display, mer internminne förstås, efter mycket funderande och jämförande med Imac G5. Det som fällde avgörandet var utbyggbarheten, jmf med Imacen, samt i viss mån prestandan, man kan alltid sitta och vänta på nästa uppgradering, men då lär man få göra det, då det alltid är en ny på gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 20:04

Tjae, varför inte köpa idag för? Som alltid: man får egentligen köpa dator efter behov. Behöver du en ny dator nu? Kolla vad som finns och se vilken som passar dig. Det kommer troligen dröja minst 6 månader om inte 8-12 månader innan nästa update. Har vi tur kommer något litet "godis" vid WWDC (högst otroligt), kanske något till IBC i höst (inte så troligt) men troligen till Macworld 2006. Det är ett tag dit om man säger så, men kan du vänta, så gör det.

Corell - du gjorde helt rätt, samma burk som jag ska beställa (går upp till Dual 2.3:an tror jag dock)

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 23:46
Ursprungligen av Erik.dv:

...men kan du vänta, så gör det.

hehe.. så blir det ju alltid. men klart jag "kan vänta", det är ju inte så att jag Måste ha en, men då blir det samtidigt lätt att man tänker "äää kommer säkert nåt bättre snart" hela tiden.. *suck* dess eviga beslut...

ps. datorn min som används är 3.5 år nu.. pensionsfärdig för länge sen alltså

Slog till idag också med en 2*2,7 Ghz beställde ett X800 grafikkort och 4 Gb internt samt en 23" Cinema HD Display.

.: längtar :.

motif: vill du gifta dig med mig?

Ursprungligen av martenbjork:

motif: vill du gifta dig med mig?

Är du inte rädd att jag kommer sälja av dig också då ?
Den här datorn skall jag ha länge nu.. utan massa byten hehe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 23:47

Hehe, vad sitter du på nu då Kriss? Själv har jag en Dual 500Mhz G4 som "tuffar på" fortfarande men som verkligen behöver en värdig ersättare

Ursprungligen av Erik.dv:

Hehe, vad sitter du på nu då Kriss? Själv har jag en Dual 500Mhz G4 som "tuffar på" fortfarande men som verkligen behöver en värdig ersättare

Dual 1 Ghz G4 här. Ska få ordning på ekonomin och betsälla en 2x2.0 eller 2.3 så fort som möjligt

1
Bevaka tråden