Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook G4 hittar inte hårddisken

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-04-30 12:54

Jag sitter med en iBook G4, 1 Ghz, 14", 60 gb hd. När man startar den så dyker det upp en liten mappikon med ett blinkande frågetecken/finderikon.

Jag testade att starta datorn i "target-disk-mode" och kopplade in den med en fw-kabel till en annan dator. Den andra datorn detekterar då en anslutning men monterar inte hårddisken. Stoppar jag i en CD i target-mode-datorn så monteras den snyggt i den andra datorn.

Jag har även testat att boota med recovery-cd:n och köra skivverktyg. Inte heller där hittas hårddisken. Således har jag dragit slutsatsen att datorn inte får kontakt med hårddisken.

Har hårddisken "kraschat"? Den ger inga konstiga ljud ifrån sig. Om den har "kraschat", kan man då rädda datat på den? (Och ja, jag vet att man ska ta backup. Det är inte min dator och jag har påpekar vikten av backup för ägaren.)

Kan det vara något annat fel? Glapp eller liknande? Mjukvarufel? Hur ska man felsöka och hur fixar man respektive fel?

Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-02 16:22

Jag hade samma problem med min ibook för runt ett år sedan, lämnade in den och fick beskedet att hårddisken hade lagt av. Dock fungerade den ibland om man hade tur så jag kunde säkerhetskopiera vad jag behövde då.
Tyvärr la den nya disken av den också efter någon månad men efter det har det inte varit något krångel.

Har du garanti kvar så lämna in den, det är mitt tips.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-05-03 08:35
Ursprungligen av JuBBo:

Jag hade samma problem med min ibook för runt ett år sedan, lämnade in den och fick beskedet att hårddisken hade lagt av. Dock fungerade den ibland om man hade tur så jag kunde säkerhetskopiera vad jag behövde då.
Tyvärr la den nya disken av den också efter någon månad men efter det har det inte varit något krångel.

Har du garanti kvar så lämna in den, det är mitt tips.

Jo, jag misstänkte att byta hårddisken är det som gäller. Datorn är köpt begagnad och orginalkvittot verkar inte finnas kvar och då gäller inte garantin vad jag vet. Så det blir nog till att byta hårddisken själv. Synd bara att man tappar allt data som finns på disken. Finns det något sätt att fiska ut data från en trasig disk? Antar att man måste lämna in den till nån expert och att det kostar tiotusentals kronor.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 10:46

Jag lyckades rädda en kraschad disk med Norton Utilities. Bootade från CD och valde nåt som jag tror hete filewiev eller liknande, sen kunde jag kopiera dessa filer till en extern hårddisk. Skadar inte att testa.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-05-13 09:20
Ursprungligen av Hogge:

Jag lyckades rädda en kraschad disk med Norton Utilities. Bootade från CD och valde nåt som jag tror hete filewiev eller liknande, sen kunde jag kopiera dessa filer till en extern hårddisk. Skadar inte att testa.

Vilken CD bootade du från? Går det att skapa någon typ av "räddningscd" i Norton eller får man boota från skivan som följde med datorn och sedan köra programmet? Hur kommer man i så fall åt en extern disk? När jag bootar upp installationsprogrammet för Panther så kan jag inte browsa en extern disk.

1
Bevaka tråden