Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dual 1,33GHz mycket varm kopparfläns...

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-16 15:04

Har en GigaDesigns Dual 1,33GHz till en Quicksilver 2002. Finns ingen CPUtempsensor vad jag kan hitta.
Men känner jag på kopparflänsen är den så pass varm att man kan bränna sig.

Hur varm kan den bli?

Om du vill veta temperaturen kan du testa Menumeters. Det är freeware som du placerar i menylisten. Jag har en PM7600 med en klockad G3/500 inuti. På min dator kan jag genom Menumeters utläsa att temperaturen för närvarande ligger på 28 grader celsius. Programmet måste ju hitta denna information någonstans så jag gissar på att det antingen avläser något från moderkortet eller hämtar infon ur OSX. Riktigt hur varmt det kan bli innan det blir skadligt vet jag inte men den där Zalman-fläkten du har är väl inte bara till för prydnad?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-18 15:12
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Om du vill veta temperaturen kan du testa Menumeters. Det är freeware som du placerar i menylisten. Jag har en PM7600 med en klockad G3/500 inuti. På min dator kan jag genom Menumeters utläsa att temperaturen för närvarande ligger på 28 grader celsius. Programmet måste ju hitta denna information någonstans så jag gissar på att det antingen avläser något från moderkortet eller hämtar infon ur OSX. Riktigt hur varmt det kan bli innan det blir skadligt vet jag inte men den där Zalman-fläkten du har är väl inte bara till för prydnad?

Hur kan Menumeters visa temperatur som? Den visar inte det på min powerbook och inte på min powermac...

Samt att inget tempraturprogram jag testat har hittat någon cpusensor på powermacen(GigaDesigns Dual 1,33GHz CPUkort...

Zalmanfläkten + Papsfläkten som blåser från sidan räcker inte till känns det som. Flänsen blir så pass varm att man bränner sig.

Ursprungligen av Sidde:

Hur kan Menumeters visa temperatur som? Den visar inte det på min powerbook och inte på min powermac...

Samt att inget tempraturprogram jag testat har hittat någon cpusensor på powermacen(GigaDesigns Dual 1,33GHz CPUkort...

Zalmanfläkten + Papsfläkten som blåser från sidan räcker inte till känns det som. Flänsen blir så pass varm att man bränner sig.

Hm lustigt att det funkar på min gamla Mac men inte på din nyare. Se bilden nedan hur det ser ut när jag klickat på cpu-stats'en i menylisten.

Ett sätt för att om möjligt få effektivare kylning vore kanske att på något vis kanalisera/leda kylningsluften till kylflänsen. Som det är nu kanske mycket av luften går till spillo genom att den "forsar ut" i resten av lådan.

Senast redigerat 2005-12-07 12:19

Jag kör med temperature monitor, men iofs inte på den CPUn, utan på 1,42an (original).

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-10 15:49
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Hm lustigt att det funkar på min gamla Mac men inte på din nyare. Se bilden nedan hur det ser ut när jag klickat på cpu-stats'en i menylisten.

Ett sätt för att om möjligt få effektivare kylning vore kanske att på något vis kanalisera/leda kylningsluften till kylflänsen. Som det är nu kanske mycket av luften går till spillo genom att den "forsar ut" i resten av lådan.

Jag är inte så insatt men ja är lite kritik emot 24 graders temp. Jag har svårt att tro att det stämmer. I och för sig har den varit igång bara 11 minuter.

Jag vet inte heller vad dagens CPU kretsar klarar men 80 grader har tidigare varit väldigt kritisk temperatur, har man så högt så går det hett till och kan smälta prossessorn. Men jag vet inte alls med dagens material. Men en hälsosam temp ligger väl runt 50 grader eller under.

  • Medlem
  • 2005-04-18 15:26

Du ska nog inte ha två fläktar så nära varandra som blåser åt olika håll. Dessutom finns det en stor risk att din Zalmanfläkt inte är lika effektiv som originallösningen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-18 15:44
Ursprungligen av stfm:

Du ska nog inte ha två fläktar så nära varandra som blåser åt olika håll. Dessutom finns det en stor risk att din Zalmanfläkt inte är lika effektiv som originallösningen.

Enligt manualen till CPUkortet måste jag ha fläkten som blåser på flänsen från sidan...
Och Zalmanfläkten är nog inte helt lika effektiv som orginalet. Men orginalet är i stort sätt trasigt..

Kan tänkas att det inte stämmer riktigt men fortfarande kan man ju fråga sig var uppgifterna kommer ifrån. Samma dator har nu varit igång i 3 timmar och temperaturen ligger nu kring 28 grader. Tror dock inte att den här processorn blir så himla varm - kylflänsen är minimal vilket ju borde vara ett tecken på behovet.

Koppar leder väl värme förresten. Tanken är att värmen ska avledas från processorn så att den inte smälter så ju bättre värmeledning/värmeavledning desto bättre, så en varm kylfläns är nog inget dåligt. Bäst vore nog att ha en kylfläns i keramik...

Ehm enligt bilden på den här sidan (http://eshop.macsales.com/item/GigaDesigns/M5D1213U/) så ska det vara två fläktar som ska sitta på kylflänsen.

Jag antar att det hade varit till större hjälp om det bara gick att finna hemsidan för GigaDesign, men den verkar inte funka alls.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-05-11 14:28

Ni som postar saker att det fungerar. Tänk på att jag har en GigaDesigns Dual 1,33GHz, alltså inte något som är orginal, därför har jag ingen vanlig tempmätare...

Cogito ergo Mac: Det är en stor som är orginal på min... Gigadesign har flera olika...

Källkoden för Menumeters är öppen så jag tog hem paketet. I dess FAQ står följande (om det nu kan vara till hjälp)

Ursprungligen av Menumeters FAQ:

Q: Why is the CPU temperature display not supported on my machine?

A: CPU temperature (thermal register) support is limited to processors and versions of MacOS X which support the sensor. Although earlier versions of MacOS X supported temperature readings on some G3 and G4 models, kernel support for this functionality was removed in 10.3.5. If you use MacOS X 10.3.5 or later MenuMeters will not display CPU temperature readings.

Support for fan control sensors (post-2003 G4 and G5 machines) will be added to MenuMeters in a future release.

Det är inte så kinkigt som många tror med temperaturer, även om det skiljer sig en hel del mellan processorna. Jag har kört en AMD i några år som låg mellan 60-80 och den var på dygnet runt, men nu snackar vi Mac här iofs. Jo, Det jag skulle satsat på är att köra en fläkt som har bra riktning mot koppar flänsarna så luften kommer in. Den flänsen du har är gjort för högprestandafläktar (kan man se på att den är finflänsad, alltså tätt mellan de tunna flänsarna) och sedan är det inte alls optimalt att köra en fläkt så nära, ha gärna en tratt på en-två-tre centimeter. Blir förluster om du har den som du har nu, dessoutom är det (nu vet jag inte hur det är när du har dual iofs) varmast i flänsen där fläkten blåser minst. Det är inga jättesaker men det gör skillnad. Jag skulle nog försökt göra en tunnel (i wellpapp kanske?) från originalflänsen till processorn om det går utan allt för stor problematik.

(sorry om det är lite kefft språk, pluggat databashantering hela natten och är rätt köttad i huvudet...)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-05-14 23:05
Ursprungligen av benjaminlarsson:

Det är inte så kinkigt som många tror med temperaturer, även om det skiljer sig en hel del mellan processorna. Jag har kört en AMD i några år som låg mellan 60-80 och den var på dygnet runt, men nu snackar vi Mac här iofs. Jo, Det jag skulle satsat på är att köra en fläkt som har bra riktning mot koppar flänsarna så luften kommer in. Den flänsen du har är gjort för högprestandafläktar (kan man se på att den är finflänsad, alltså tätt mellan de tunna flänsarna) och sedan är det inte alls optimalt att köra en fläkt så nära, ha gärna en tratt på en-två-tre centimeter. Blir förluster om du har den som du har nu, dessoutom är det (nu vet jag inte hur det är när du har dual iofs) varmast i flänsen där fläkten blåser minst. Det är inga jättesaker men det gör skillnad. Jag skulle nog försökt göra en tunnel (i wellpapp kanske?) från originalflänsen till processorn om det går utan allt för stor problematik.

(sorry om det är lite kefft språk, pluggat databashantering hela natten och är rätt köttad i huvudet...)

Nu är det inte så lätt som du tror... Jag har distanser mellan fläkten och flänsen, på ca 4mm.
Mer går inte. Quicksilver har väldigt lite plats för fläkt på en fläns, ovanför flänsen är det 3,8cm luftrumm, där ska man alltså få plats med en fläkt samt luft till fläkten.
Jag tvivlar på att det går att göra det effektivare än vad jag gjort. Det enda jag kan tänkte mig är om jag skaffar än bättre 80mm fläkt. Men den måste vara 15mm eller tunnare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-14 23:21
Ursprungligen av Sidde:

Har en GigaDesigns Dual 1,33GHz till en Quicksilver 2002. Finns ingen CPUtempsensor vad jag kan hitta.
Men känner jag på kopparflänsen är den så pass varm att man kan bränna sig.

Hur varm kan den bli?

Den kan bli varm, utan fara.
Om du inte har problem med hängningar i OS X eller program som krashar så är det inga problem.

Jag körde med exakt ett sådant processorkort i min dåvarande quicksilver förr, bytte fläktar & överklockade & lekte

Vad heter zalman fläkten & vart fick du tag i den? jag letade som en dåre efter en 80mm fläkt som var max 20mm (eller va det 15mm) tunn utan att lyckas.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-14 23:37

symtom på för varm gigadesigns processorer är: L3-cachen "krashar" dvs. ingen L3-cache (brukar lösa sig med omstart). Program krashar & OS X låser sig. Om du upplever sådana här problem så kan du klocka ned processorerna till 1.2GHz (eller 1.267GHz men då återges fel värden i OS X (dual 600MHz tror jag den visar). Om du inte har problem med ovanstående så går den ej för varmt. Rock on!

Nu ska det sovas!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-05-15 12:07
Ursprungligen av hugg:

Den kan bli varm, utan fara.
Om du inte har problem med hängningar i OS X eller program som krashar så är det inga problem.

Jag körde med exakt ett sådant processorkort i min dåvarande quicksilver förr, bytte fläktar & överklockade & lekte

Vad heter zalman fläkten & vart fick du tag i den? jag letade som en dåre efter en 80mm fläkt som var max 20mm (eller va det 15mm) tunn utan att lyckas.

Har inga som helst problem med stabiliteten. Allt fungerar helt kanon. Har klockat upp grafikkortet. Högtalaren fram är bortplockad och en fläkt sitter där istället som inblås.

Orginalfläkten lät som fan, den var helt slutkörd. Så jag köpte denna.
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1123&session=13b8b251705a44b9ed07e9ee6a8fb34f

Den blåser vad jag kunde känna exakt lika mycket.

1
Bevaka tråden