Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Moderering och Avdelningar

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 11:59

Lite feedback sådär "allmänt" som man brukar säga.

Först vill jag säga att jag gillar 99Mac och 99Musik, som jag förstår drivs av samma stab. Det är bra sajter där man får riktig hjälp av duktiga människor. Utmärkta initiativ.

En grej bara som jag tänkt på, är detta med modereringen. 99Mac modereras stenhårt. Minsta dubletttråd tas bort, det stryks hejvilt i trådar ibland och minsta tendens till Offtopic stängs av som rena Gestapo. Det är givetvis forumdrivarnas egen grej - ni driver det som ni vill och vill man vara här, får man såklart gå med på villkoren. Men jag upplever det ibland som nästan lite rabiat och hotfull stämning härinne på grund av den hårda modereringen och att det saxas överallt. Detta är ingen tidning eller så, det är internet och i min värld är det skönt med en avslappnad attityd. Det motverkas, tycker jag, av hård moderering.

Grej två som jag tror det kan gå inflation i, är olika avdelningar. Det finns avdelningar för minsta lilla underintresse och datortyp etc. etc. och till slut är det så många, att man sällan får svar i vissa av dem eftersom det inte finns nån central avdelning som alla läser. Nackdelen med en central del är att allt möjligt postas där och att trådar fort försvinner i mängden men fördelen är just att man kan vara säker på att få respons.

Det var bara fem öre feedback. Helt vänligt menad och bara mina personliga reflektioner. Vissa av grejerna jag nämnde gäller 99Musik mer än 99Mac. Och vice versa.

Tack. Vi gillar återkoppling och läser alla inlägg och åsikter om 99mac. Vi har ständiga diskussioner i forumledningen om hur vi ska driva 99mac.

Roligt att du gillar 99mac och vår syster 99musik.

/detta känns som ett politiskt undanglidande svar

Ursprungligen av petsematary:

99Mac modereras stenhårt.

Njae, ärligt talat inte, jämfört med en del andra forum.

Ursprungligen av petsematary:

Minsta dubletttråd tas bort

Det är väl knappast någon nackdel?

Ursprungligen av petsematary:

det stryks hejvilt i trådar ibland och minsta tendens till Offtopic stängs av som rena Gestapo... ...det saxas överallt.

Du tycker inte du överdriver en *aning* nu va? Det är en väldigt liten procentandel av alla inlägg här som överhuvudtaget modereras. De allra flesta trådar rörs aldrig.

Ursprungligen av petsematary:

Detta är ingen tidning eller så, det är internet och i min värld är det skönt med en avslappnad attityd. Det motverkas, tycker jag, av hård moderering.

Det vore skönt om det fungerade, men så har det inte alltid varit. 99mac har vuxit och förändrats en hel del genom åren. Behovet av moderering har uppstått utifrån att att det inte fungerat. Utifrån att folk här har efterfrågat det. T.ex. så växte sig offtopic-snacket så stort att det fick avknoppas till ett eget forum (offtopic.se).

Sen finns det en annan aspekt och det är att olika besökare har så olika uppfattningar. När du efterlyser en avslappnad attityd är det samtidigt andra som tycker 99mac innehåller alldeles för mycket "fluff" och det seriösa innehållet drunknar i detta. Det är en knepig balansgång...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 13:44

Absolut, och jag har full förståelse för att det är som det är. Men ändå...lämnar bara mina ödmjuka åsikter om forumen i stort...

Det största "problemet" tycker jag nog är själv offtopic-grejen och avdelningarna. Självklart en OERHÖRT svår balansgång som du säger men Offtopic skulle jag inte få för mig att posta nåt på om jag verkligen ville ha svar. Då skulle jag nog posta det i nåt forum där jag hänger och bara skriva "OT:" framför topicen. Offtopic är inte så intressant eftersom det...tja, det är liksom "skräpet" som hamnar där. Eller jag menar inte så...men ni fattar nog. Det blir inte lika attraktivt att posta nåt när få läser det. Samma med underavdelningar i alla möjliga ämnen. Det är svårare att hålla koll på tio avdelningar och därmed verkar det också bli så, att man få färre svar i vissa avdelningar jämfört med andra.

Kul med diskussion kring detta.

För att inte missa det som skrivs i de olika trådarna så kan du ju alltid göra en sökning på dagens aktiva diskussioner. Ett bra sätt att hitta guldkorn i flödet av inlägg.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 21:22

Det visste jag faktiskt inte, ska lägga det på minnet.

Vill först påpeka att detta inte är riktat till någon speciell person, utan är beskrivning på hur jag som moderator ser läget. Det är tacksamt att frågor och kritik (positiv som negativ) tas i detta forum och inte bland övriga ämnen.

Det verkar vara allt fler som tycker att 99mac styrs med en järnhand av moderatorerna, men precis som Adrian säger så är det i själva verket faktiskt få trådar som modereras. I och med att 99mac numer växer så mycket som det gör kommer det automatiskt mer "brus" bland diskussionerna än tidigare. Några exempel på det kan vara att samma frågeställning dyker upp flera ggr per dag i olika trådar vilket gör att problemet mycket väl kan lösas i en tråd medan en eller flera andra inte får svar (just pga av detta), medlemmar råkar i luven på varandra av olika orsaker, trådskaparen till en diskussion söker efter ett svar som istället urartar i något orelaterat vilket lämnar frågan hängande i luften etc etc. 99mac modereras för att göra webbplatsen bättre och effektivare, men också för att det ska vara ett ställe där man kan föra diskussioner i en vänlig miljö utan att behöva oroa sig för personangrepp.

Enligt vissa så ska inget censureras eftersom det uppfattas kränkande, medan andra menar på att det krävs mer moderering än vad som sker i dag för att 99mac ska ha en bra nivå. Vi gör vårt bästa för att hitta den gyllene medelvägen. Tyvärr inser inte endel att den vägen (med över 16.500 registrerde medlemmar) omöjligen kan passa alla, utan ser bara situationen ur sitt egna perspektiv.

Jobbet av moderatorerna här utförs på ideell basis och görs för att hjälpa medlemmarna på forumet, även fast det finns de som har en annan uppfattning om det... Är man ute efter en miljö som saknar restriktioner där man kan diskutera allt och alla så är inte 99mac den plats som eftersöks. Vi har vårt fokus, och för att behålla det och trivseln så har några grundläggande regler tagits fram. Det är precis som i vardagen - bryter man mot regler och lagar så får man också räkna med att bli tillrättavisad.

Hoppas detta gett lite mer förståelse för situationen och att jag inte låtit alltför bister i mitt inlägg. Reserverar mig för eventuella upprepningar och grammatiska skavanker i texten då jag sitter kvar på jobbet med magen högt kurrande...

@Petsematary
99musik modereras av mig, Encore, Jgb och Volantiz. Jag är väl den som "hänger" mest här på 99mac av oss 4. Dock är det Mantaray (Martin Björnström och Arvid) som äger och driver 99musik.

En liknande tråd i feedback "hos oss" på 99musik är också intressant, så posta gärna dina synpunkter där också. En diskussion kring forum-policy's och moderering skadar aldrig.

Vad är 99musik för nåt?
Och vad är adressen

(ber en bön att frågan aldrig ställts förut!)

www.99musik.com
Jag administrerar den, 99mac's systerforum!

http://99musik.com/
Okej, jag var visst lite sen

Tack , var där och kollade lite och det verkade ju ok.
Men för allt i världen!
Kan ni inte tapetsera om!
Det är ju 2005 och fulare medaljongtapet får man leta efter!
Vem har hittat på den?
Moderatorns farmor?:D

Man kan byta skin om man vill...men nu blir det för mycket OT här.

If the crowd are bumping the turntables when they dance, push them away with a smile...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 11:55

Det mest störande är när det blir en elitmässig stämning. Man känner hökögonen i nacken.

Kan du utveckla det lite petsematary?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 17:21

Morsning! Tittar inte in på 99mac så ofta, men den här tråden fångade mitt öga lite. Min fråga till petsematary blir faktiskt samma som den som sventa46 ställer, kan du utveckla det lite mer? Särskilt om det gäller 99musik där jag är en av modereratorerna (se Martin Petterssons inlägg).

1
Bevaka tråden