Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försämringar i Tiger jämfört med Panther

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-11 20:31

Vad tycker ni har försämrats i Tiger jämfört med Panther? Alltså inte buggar och saker som inte fungerar som de ska, utan funktioner som fanns med i Panther som Apple omedvetet eller medvetet plockat bort eller ändrat till det sämre.

Här är det jag kommer på spontant:
• Preview använder "fit to height" istället för "fit to width" när det öppnar PDF:er. Följden blir att alla normala A4-PDF:er blir oläsliga i normala upplösningar. Vill man ha den större måste man använda det oprecisa "zoom in".
• iTunes stänger av musiken när man switchar användare.
• "sync now"-knappen fungerar bara när iSync är igång.
• Formatet för iCals kalendrar har blivit snårigare och mer iPhoto-likt. Från att ha lagrats rakt upp och ner som .ics-filer i en mapp är de nu gömda i en djungel av metadata. Försvårar manuell synkning mellan datorer avsevärt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-05-11 22:39

Att iTunes stänger av musiken tycker jag personligen är en förbättring då det slipper ligga och sluka onödiga systemresurser och switchar man användare så kanske inte den användaren vill lyssna på den förra personens musik.

fast smaken är ju förstås som baken

Att synkning är spritt över flera ställen i systemen istället som förut när allt sköttes via iSync. Visst känns det mer enhetligt att ha inställningarna för synkning på ett ställe, antingen i iSync eller i systeminställningarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 09:53
Ursprungligen av bogg:

Att iTunes stänger av musiken tycker jag personligen är en förbättring då det slipper ligga och sluka onödiga systemresurser och switchar man användare så kanske inte den användaren vill lyssna på den förra personens musik.
fast smaken är ju förstås som baken

Man borde få välja, eller hur?

Ursprungligen av jolander:

Att synkning är spritt över flera ställen i systemen istället som förut när allt sköttes via iSync. Visst känns det mer enhetligt att ha inställningarna för synkning på ett ställe, antingen i iSync eller i systeminställningarna.

Visst känns det smidigare att göra en så vardaglig sak som att synka med telefonen från menyraden istället för att öppna ett program?

Det pratas ju mycket om den förbättrade sökfunktionen Spotlight.

Jag är efter en vecka med Tiger rätt tveksam till om Spotlight hjälper mig eller ej. Jag tror Spotlight är riktigt bra för normalanvändare men om man har lite koll utöver normalnivå på var prylar finns i datorn så känns det mest som en omväg. Spontant känns det som det tar längre tid för mig att hitta saker nu. I Panther brukade jag använda sökrutan uppe till höger och ha den inställd på att söka i markerad mapp. Då var det pang, tjoff, här är filerna. Nu är det en lång väntan på att Spotlight ska sortera alla filer efter rätt typ - helt onödigt i de flesta fall för mig.

Nya iSync och .mac får mig snart att tappa förståndet. Vet inte om det är buggigt eller om det är jag som inte begriper hur det ska används. Hade dock inga problem att använda synkningen under Panther. Det är konstant frågor att besvara om poster ska synkas och vill jag göra si eller så. I Panther hade jag en grundinställning och sen bara rullade det på.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Nya iSync och .mac får mig snart att tappa förståndet. Vet inte om det är buggigt eller om det är jag som inte begriper hur det ska används. Hade dock inga problem att använda synkningen under Panther. Det är konstant frågor att besvara om poster ska synkas och vill jag göra si eller så. I Panther hade jag en grundinställning och sen bara rullade det på.

Har upplevt precis samma sak, och diskussionsgruppen om .mac på Apples site är full av inlägg rörande synkningen. Kontentan av dessa inlägg är att det måste komma en fix. Själv har jag noterat att synkning med telefon endast funkar om iSync är öppet, dvs går inte från menyraden. Vidare synkas inte bokmärken i Safari mellan dator och .mac. Har ställt in iDisk att synkas manuellt då den tidigare inställning automatiskt resulterade i ett ständigt frågande om jag ville ersätta den ena versionen med den andra. Hela tanken med smidig synkning blir liksom förfelad.

Programuppdateringen förefaller också buggig, eller så har Apple blivit långsammare på att göra uppdateringar tillgängliga via Programuppdatering.

Enligt alla källor jag läst är just .mac-synkningen en av de saker som ska rättas till i 10.4.1. Jag ska snart skaffa .mac så jag hoppas det löser sig.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-12 14:33

Vad har hänt med ränderna!?

  • Medlem
  • 2005-05-12 18:22

Rayden, precis som ränderna osx menyn där uppe så är de helt borta tack & lov
såg så 90 tal ut med ränderna, uscha

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 19:02

i allmänhet känns det lite ostabilare, safari hänger sig oftare och det mesta är lite segare.

en irriterande sak är att scrolllistorna kan fucka upp sig såhär ganska ofta...

  • Medlem
  • 2005-05-12 19:06

snigel1, jag tycker dessutom gui grafiken laggar & har sämre prestana än 10.3

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 19:32

Nä fönsterscrolling, ändring av storlek på fönster etc etc går ju mkt snabbare i Tiger än Panther. Det enda som av nån oförklarlig anledning går långsammare är Exposé, men knappt nåt som märks av på min iMac G5. Antagligen nån klantig miss som Apple snabbt rättar till.

  • Medlem
  • 2005-05-12 19:35

mm, precis, expose är ruggigt laggigt jämfört med andra sakerna

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 19:50

Min dator "kunde inte läsa" min iPod sen installationen avTiger, det slutade med att jag råkade formatera den så den paja. Inte bra det. Annars är det scrollmenyerna som hakar sig som är det mest irriterande.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-12 21:42
Ursprungligen av P3t3r:

mm, precis, expose är ruggigt laggigt jämfört med andra sakerna

Min Expose´var bara taggig första gången och jag kände, men va f-n e det här??? Men nu flyter den fint och känns dessutom lite snabbare.

Yes!!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 21:18

För mig är det att nästan alla program verkar hänga sig så det stängs av helt, Safari stäcker av sig titt som tätt.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 21:53

Yes> Vad har du för dator? Har du gjort något som kan ha påverkat att det ändrat sig?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-12 22:09

Nej, har inte gjort ngt speciellt. Tyvärr måste jag väl meddela er alla som undrar vad som gjorde att det bara flyter på.
Reparera skivbehörigheter och omstart antar jag att du redan provat?
Men jag lovar, det var skrämmande första gången jag körde en F9a.

Kör Powebook 1ghz, vanlig enkel uppgradering till Tiger.

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-16 19:51

I Tiger kan man inte välja var man vill spara en bild från Safari??? Eller är det jag som har missat något?

Går inte att välja format på valutor i och med Tiger. Jag behöver kunna ändra till punkt istället för kommatecken för decimaler men det finns inte längre någon möjlighet att anpassa detta i Tiger.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2007-02-02 14:10

Lägga in frekventa filer/mappar under Apple menyn

Hej
Som gammal OS9 användare saknar jag i 10.4 en möjlighet att lägga in filer/mappar under Apple menyn.
Der var bara att slänga in en mapp och massa filer så kom man alltid åt dem oavsett vad man gjorde, även filer i en mapp kom fram

På 10.2.8 fanns det bokmärken under finder/gå
Hur gör man i 10.4 ?

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2007-02-02 14:50

K_ungen, docken är till för att du ska kunna komma åt program på ett smidigt sätt. Det funkar även med mappar och filer, om du släpper dem i fältet vid papperskorgen. Det finns inget officiellt sätt alls att ändra innehållet i Äpple-menyn.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-02-02 16:39

Det här rådet fick jag för att kunna ställa in Applemenyn

1
Bevaka tråden