Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Håller fläkten på att gå?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min ibook G4 har börjat väsnas när jag lyfter den och ljudet kommer inifrån fläkten. Det låter som något är löst och vibrerar. Den fungerar dock helt felfritt annars.

Håller fläkten på att gå sönder? Är det en kostsam reperation om så skulle vara fallet?

Tacksam för hjälp!

/Anna

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-12 15:33

Är du säker på att ljudet kommer "inifrån fläkten"?
ibookar brukar vara väldig tysta och fläkten gå igång väldigt sällan. Kan det inte vara den snurrande hårddisken du hör? (eller nån CD om en sådan sitter i)
Ett allmänt tips: lyft inte datorn när den är igång och disken snurrar, för det mår den inte särskilt bra av. En bra vana är att stänga locket och låta datorn gå i vila innan du flyttar den från det ena till det andra stället, även från sängen till soffan hemma. Men om du måste ha igång den vid flytt, tilta för all del inte den, men håll den så horisontell som möjligt hela vägen. Då minimerar du belastningen på hårddiskens skivaxel och risken att läshuvuden slår i skivytan.

En ny hårddisk för bärbara kostar ca 2000 kr.

Jag tror mer på CD-spelaren. Fläkten går inte så ofta i en iB.
Om du har en skiva inmatad och lyfter på Macen så kan det väsnas.
Eller så är det som ovanstående skribent skriver.
För att flytta runt en bärbar burk under gång är ungefär som att bära omkring på en snurrande vinylspelare, d v s att den lått spårar ur.

Hmmm det är nog säkert som ni säger. Ljudet kom bara från fläktområdet så jag antog att det kanske där felet var.

Jaha - nice om det är hårddisken som håller på att gå. Men kan alltså undvika mer belastning om man lägger av med att flytta ibooken när den är igång, och den kanske inte går sönder?

Är väl inte så försiktig som jag borde vara.

Tack för infon.

/Anna

Hårddiskens belastning har inte med det att göra. Men sätt burken i vila när du flyttar på den.
Jag drog ner min PB i golvet förra vekan när jag snubblade på nätsladden, men den klarade sig. peppar peppar.
Däremot ska du ha i åtanke att hårddisken har en begränsad livslängd. En ny är inte så dyr och kan man meka hyfsat så är det inte så svårt att sätt i en ny. Man brukar få en del varningstecken innan den lägger av. Då ska man snabbt som ögat backa upp det man vill ha kvar och köpa en ny disk.

Men den skall väl hålla mer än ett år? Ibooken är exakt 13 månader gammal. Men det är bäst att backa upp allt som är av värde.

/Anna

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-05-12 20:16

Jag har en powerbook 12", hade precis samma problem med min dator. När jag lyfte den så brummade den liksom. Som tur är hann jag ta backup på min hd, sen hade jag bara en månad kvar på min garanti, ringde macsupport i gbg och de byte hd:n på den.

Så ta backup på din burk, och köp en ny hd....

Lycka till.

Själv gick garantin ut för 15 dagar sedan och man sitter med en 60 GB hårddisk. Man blir ganska så irriterad att det inte grejerna håller längre än så här.

Hur lång tid tog det INNAN era hårddiskar la av? Har precis börjar höra ljudet.
Är det för sent att köpa till Apple Protection Plan? Skulle man ha gjort det innan 12 månader?

Grrrr...

/Anna

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-05-13 16:06

Man ska köpa Apple Care innan garantin går ut.(inom 12 mån från inköpsdatum)

Om ljudet kommer från övre delen av datorn (upp mot bildskärmen, i mitten) så är det fläkten. Hårddisken sitter nere till vänster om styrplattan, så det borde vara rätt lätt att avgöra varifrån ljudet kommer. En hårdisk kan ge upp precis när som helst utan att ha börjat låta konstigt innan. Backup ska man naturligtvis alltid ha.

1
Bevaka tråden