Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips om bra fodral till PB 15"?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-05-12 16:13

Har redan kikat runt lite själv men inte hittat något jag gillar.

Huvudkravet är att det skall vara tunt och lätt. Och att det skall vara lätt att plocka undan då man skall presentera nåt.

INTE i tonårs-rosa farg.
Och inte kraftig polypopofrenplast med jättestor dragkedja.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-12 16:28

Tucano Second Skin eller ett hemmagjort av liggunderlag och silvertejp.

Det sistnämnda har jag själv och det funkar kanonbra.
Kanske inte lika snyggt (?) som ett i neopren, men bra mycket bättre.

[QUOTE="Micke F"]Tucano Second Skin eller ett hemmagjort av liggunderlag och silvertejp.

Det sistnämnda har jag själv och det funkar kanonbra.
Kanske inte lika snyggt (?) som ett i neopren, men bra mycket bättre.

Grymt fodral!

/ Andreas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 18:45

Kolla in det här från Freitag. Hade ett Tucano Second Skin innan, Freitag-fodralet är mycket bättre.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-05-13 00:48

Det verkar ju vad jag söker.
Inte för dyrt heller.

Fast jag gillade ändå liggunderlags-idén.
Är perfekt när man åker på riktigt tuffa uppdrag.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-13 09:06

Har en Crumpler!

School Hymn 15" -Black

School Hymns är hårda på utsidan, mjuka på insidan.

Kolla på www.crumpler.se under laptop bags.

/JOHAN

  • Medlem
  • 2005-05-13 09:14

Freitag är ju schysst men om du inte vill ha en skrikig färg, och vitt är inte lätt att hålla snyggt i längden, så tycker jag ändå att tucanos svarta slår det mesta. (Eller missuppfattade jag bilden, Freitag finns kanske i fler färger?). Tror även att tucano är billigare, kring 400 om jag minns rätt.

I mitt hem används det till en PB15" och en iBook12". Fungerar väldigt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-13 11:06

Freitag-fodralen är skitiga redan när man får dem, eftersom de är gjorda av gamla lastbilskapell.
De finns mycket riktigt bara i vitt och ravetysk-gult.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-13 13:42

Jo, om inte annat har ju Crumpler den märkligaste webbsiten...

Crumpler gör generellt sett väldigt rejäla produkter, så det är nog inte något dumt alternativ (men min variant är nog billigast!)

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2005-05-13 13:58

Powersleevz

Om du vill ha ett "repskydd" mer än ett datorfordral, så är Powersleevz det tunnaste och lättaste som finns. Går dessutom att använda för att torka av skärm och tangentbord. Finns att köpa bl a på Macoteket.

Tillverkarens sida finns här:

http://www.radtech.us/Products/Powersleevz.aspx

Men detta fordral ger inget som helst skydd mot stötar och fall. Då behöver du något med stoppning, som t ex Tucanos Second Skin.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-05-13 15:30
Ursprungligen av Hallon:

Synd att den är gjord av kartong, cool idé dock..

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-05-13 15:37
Ursprungligen av Torvald:

Om du vill ha ett "repskydd" mer än ett datorfordral, så är Powersleevz det tunnaste och lättaste som finns. Går dessutom att använda för att torka av skärm och tangentbord. Finns att köpa bl a på Macoteket.

Tillverkarens sida finns här:

http://www.radtech.us/Products/Powersleevz.aspx

Men detta fordral ger inget som helst skydd mot stötar och fall. Då behöver du något med stoppning, som t ex Tucanos Second Skin.

Den verkar ju intressant också.
Men vad i hela friden är Optex för material?

Microfiber inbillar jag mig vore kalas. För det är just ett enkelt fodral jag behöver.
Som snabbt går att låta försvinna ur strul-fältet?

Men jag blir alltid lika irriterad på fåniga ”signaler” om att man har en dator under armen!?
Fatar inte det där med att skylta med vad man har. — Skvallrar ju för PB-snattare om möjligheten till extra fika-pengar?

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2005-06-05 22:12
Ursprungligen av oqvist:

Den verkar ju intressant också.
Men vad i hela friden är Optex för material?

Optex är ett grått, lite "segt" konstfibermaterial som mest liknar sämskinn (dock inte lika fuktupptagande...

I början är Sleevzen lite väl tajta att kränga på, men efter någon veckas tänjande så passar de perfekt.
En VÄLDIGT bra sak är att det går att använda som "underlägg" för PB:n på ruffa, ojämna eller smutsiga ytor...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-06-05 22:46

säger som många andra, second skin, skaffa ingen datorväska bara, dom rycker såna på stan o sånt, använd hellre en ryggsäck...

Jag har ett fodral från RadTech till min iPod Photo och det håller mycket hög klass. Jag kommer definitivt köpa ett till min PowerBook, när jag köpt den (om femtio år eller så).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-19 21:15

Köpte ett tucano second skin på ebay för 230kr inkl frakt. Fick dessutom med en "cable pounch". Grymt bra, och billigt! Jättenöjd!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-05-20 10:43
Ursprungligen av snufsan:

Köpte ett tucano second skin på ebay för 230kr inkl frakt. Fick dessutom med en "cable pounch". Grymt bra, och billigt! Jättenöjd!

Jag har också en sådan. Min dator är nu ca 16 månader gammal och har inte en repa.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-27 18:09

Jag är grymt nöjd med mitt second skin också. Helt lysande!

99mac har ju testat second skin. De tyckte det var för tunt för att vara ett bra skydd, vad säger ni som äger ett?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-05-30 16:31
Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

99mac har ju testat second skin. De tyckte det var för tunt för att vara ett bra skydd, vad säger ni som äger ett?

Känns som ett bra skydd tycker jag. Beror ju kanske lite på hur man hanterar sin dator också. Om man vill kunna kasta frisbee med den på stranden bör man kanske hitta något annat, men nöjer man sig med att bara använda den som bärbar dator så tycker jag det räcker.
Jag lägger den i skinnet och trycker ner den i min "vanliga" ryggsäck med sladdar och annat - inga problem.
Visst kunde skinnet varit lite tjockare så datorn blev ännu lite mer skyddad, men poängen med att ha just ett skinn, tycker jag, är att datorn fortfarande behåller sin smidighet. Skall man klättra i berg eller ut på andra äventyr med den så har man ju den ändå i något mer än bara skinnet (typ en väska).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-30 18:05

Mitt intryck av Second Skin är att det skyddar mot repor och smuts, men inte mot stötar och fukt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-30 23:36

Härlig idé med sittunderlagen. Hur vek ni dem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-01 23:21
Ursprungligen av xerent:

Härlig idé med sittunderlagen. Hur vek ni dem?

Jag gjorde också ett för ett par år sedan. Tyckte att det tog för mycket plats i väskan, så jag slutade använda det efter ett tag.
För att få skarpa veck måste man skära igenom liggunderlaget till hälften längs de tänkta vecken. Sedan förstärker man med gaffatejp.

Jag gillar dom hemmagjorda, liggunderlag, tejp, tyg, kardborreband!
kanske minskar det stöld risken...
Det blir vad man gör det till!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-06-22 07:41

Den här tycker jag är grymt snygg. Den ser definitivt ut att vara tunn och lätt, sedan så kan man ju fråga sig ifall den ger ett så bra skydd...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-12 04:43
Ursprungligen av Tallen:

Den här tycker jag är grymt snygg. Den ser definitivt ut att vara tunn och lätt, sedan så kan man ju fråga sig ifall den ger ett så bra skydd...

Håller med Tallen -- tänkte just tipsa. Men stäldrisken lär den ju öka....

1
Bevaka tråden