Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Superdrive svarvar skivor!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 12:09

Igår började superdriven i min MDD G4 bete sig konstigt när den skulle läsa en CD-R-skiva. Försökte mata ut skivan både i iTunes och med tangentbordets utmatningsknapp, och till slut fick jag en Kernel Panic. Fick ut skivan efter omstart och såg att det var mystiska spår i den. Tänkte att det var därför den inte gick att läsa.

Men idag när jag skulle bränna en DVD-R-skiva fick jag ett meddelande om "Bad Medium" i Toast, och såg att även denna hade liknande spår. Stoppade in en vanlig audio-cd med ointressant innehåll, och den kommer upp i iTunes, men går inte att spela ordentligt. Även denna skiva blev "spårad".

Antar att det är läsenheten / lasern som tar i och rispar/spårar i skivorna. Är det värt att försöka öppna superdriven och justera avståndet på lasern (som man kan göra enkelt på t.ex. en Playstation 2), eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny superdrive?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 12:22

Köp en ny, det är ju "autofocus" på lasern så den mekaniken har väl ballat ur.
Tycker du det är dyrt så kan du ju köpa en billig DVDR-drive, kolla på xlr8yourmac.com i deras databar över kompatibla driverar.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 15:58

Nu verkar den ha gett upp nästan helt. Det händer ingenting när man stoppar in skivor. Men mata in och ut går fint.

Det får nog bli en ny, med stöd för Dual layer och DVD+R skivor också.

Någon som rekommenderar någon speciell brännare som finns till ett speciellt bra pris nånstans?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 16:11

NEC 3520 är ju billig, kolla i ovan nämnda db på xlr8 över vad folk har för erfarenhet...

1
Bevaka tråden