Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriproblemet på PowerBook och ett experiment

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 12:47

Jag tänkte spinna vidare på det här batterifenomenet på Powerbooks där datorn går i vila när den fortfarande visar... som i mitt fall runt 30-40% kvar på batteriet. Så jag gjorde ett experiment i ett försök att kalibrera batteriet. Men i samband med detta upptäckte jag något underligt. Kanske är det så att någon annan också upptäckt detta...

Efter en full laddning (100%) använder jag PBn till normalt arbete, ja.. tills den går i vila vilket i detta fall händer mellan 30-40% (fig. 1) , för att överhuvudtaget kunna starta upp från vilan måste jag ansluta PBn till uttaget. Under tiden tittar jag i menyn för batteriet och väntar tills den slutar visa "Beräknar återstående..." (fig. 2) och istället visar hur mycket det är kvar till full laddning. När detta visas (vilket är ungefär efter 1 minut med sladden i) drar jag ut elsladden och kör vidare på mina 0% med full ljusstyrka på skärmen och "normal" profil i batterimenyn. Under denna tiden skriver jag saker och besöker websidor. Som ni kan se i fig. 3 ligger jag på 0% en bra stund, närmare bestämt 25min (allt enligt X-Charge som loggar allt detta).

Vad jag verkligen undrar efter att ha läst i forumet på apple och diverse trådar här är vart felet ligger i. Batteriet tycks ju ha en del ström kvar eftersom det gick att använda ytterligare 25 minuter men bara med hjälp av en "kickstart" från strömadaptern. Jag har suttit med min PB sen Augusti 2003 och använder samma batteri, antalet laddningar/urladdningar är många.. men det var länge sedan jag såg varningstexten att "Datorn kommer att gå i vila".

Något är fel och jag kan väl bara konstatera som så många andra, att felet måste ligga i kommunikationen mellan mjukvara och batteri. Jag hoppas verkligen Apple släpper en fix för detta... för jag menar.. förr fanns det ju en "batterirekonditionerare" i och med OS7 som jag använde på min PowerBook 190, kanske vore det något att ta efter...? Men så har väl också utvecklingen av just batterier gått framåt, eller?

Jag tar och rapporterar om jag märker av någon förändring efter nästa uppladdning/urladdning.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 23:48

förstår inte hur datorn kan bete sig så... men någon duktig programmerare borde ju kunna fixa en mjukvara för detta?

Vet att detta var ett problem som vissa batterier (bl.a mitt eget) fick efter att man uppgraderade till 10.2.6 (eller om det var 10.2.5). Verkade vara något i den uppgraderingen som helt enkelt sumpade batteriet. Som tur var hade jag vid tillfället garanti kvar och fick ut ett nytt.

Så har du kört 10.2.6 uppgraderingen så kan du ha roten till det onda där.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 14:35

mja... när jag köpte datorn följde 10.2.8 med på en dvd-skiva.
men å andra sidan, hur skulle man kunna ha vetat just då vid det tillfället att ens batteri precis blivit förstört men att symptomen skulle visas ungefär ett år senare?

det håller inte.

jag önskar bara att apple tar och programmerar en batteri-reset:er eller liknande, för det måste ju gå...

...tycker jag iaf.

Ursprungligen av Mono:

hur skulle man kunna ha vetat just då vid det tillfället att ens batteri precis blivit förstört men att symptomen skulle visas ungefär ett år senare?

det håller inte.
.

nej, men då har du inte kört den uppgraderingen. Felet påvisades direkt efter man uppgraderade. Så att ditt prob vet jag inte vart det har kommit ifrån då. Allt jag ville ha sagt med det är att det kan hända under uppgraderingar bl.a men då kommer ju symptomen direkt. Även om man inte tänker på det förräns man verkligen kör den utan ström

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-12 15:53

Jag har samma problem. Apple släppte härom månaden ett batterifix som skulle åtgärda detta. Jag installerade det, men det hjälpte mig inte särskillt mycket.
Jag har kört ett antal l"adda upp och ladda ur helt"-cykler utan vidare förbättring.
Mitt batteri må vara gammalt och välanvänt, systemet borde då kunna hålla reda på när den är slut och när den inte är det ändå...

Mono: vad är det för program du använder för att bevaka batteristatuset på det viset i grafer?

  • Medlem
  • 2005-05-12 16:05
Ursprungligen av pichia:

Jag har samma problem. Apple släppte härom månaden ett batterifix som skulle åtgärda detta.

Jag lider också. Vad var det för fix? Nåt som kördes i programuppdateringen?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 19:51

Apples Battery Replacement
http://www.apple.com/batteries/replacements.html

Apple Battery Update Software
http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/batteryupdate.html
(Frågan är om inte dett är inbyggt i senare systemuppdateringar samt Tiger?)
(Releasedatumet är februari 2004, trots att det står något annat på Apples sida (info enligt Macupdate))

Här är en till bild, som ni kan se så påverkar ju detta laddningen också... på något underligt vis.

pichia: programmet heter X-Charge och det finner du på
http://www.macupdate.com/info.php/id/8896
programmet är lite gammalt (2002) men hämtar infon direkt ur loggarna.. sen finns det ju mer avancerade program som visar spänning och sådant.. men aldrig några grafer som detta.

  • Medlem
  • 2005-05-12 20:43
Ursprungligen av Mono:

Apple Battery Update Software
http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/batteryupdate.html
(Frågan är om inte dett är inbyggt i senare systemuppdateringar samt Tiger?)
(Releasedatumet är februari 2004, trots att det står något annat på Apples sida (info enligt Macupdate))

i länken står det:

Citat:

Battery Update

About Battery Update
Enhances the performance of the battery to ensure that full capacity is available for your PowerBook or iBook.

Supports the following products:
- iBook (Dual USB)
- iBook (Late 2001)
- iBook (Opaque 16 VRAM)
- iBook (32 VRAM)
- iBook G4 (12-inch)
- PowerBook G4 (12-inch)
- PowerBook G4 (12-inch DVI)
- PowerBook G4 (15-inch FW 800)
- PowerBook G4 (17-inch)
- PowerBook G4 (17-inch 1.33GHz)

Jag hittar inte min TiBook 667 DVI

  • Oregistrerad
  • 2005-05-13 12:06

det här blir ju bara mer och mer underhållande... så som batteriet håller på...
alltså... jag förstår att kapaciteten går ner med tid... men om den ändå kunde visa rätt. för att ha 2 timmar är inte så dåligt ändå kan jag tycka på ett batteri som är lite mer än 1,5 år gammalt.

1
Bevaka tråden