Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta reda på privatpersons personnummer?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-05-11 20:18

Hej,

Jag är i behov av att få reda på en persons personnummer kan man typ ringa Skatteverket eller nåt sånt och få det om man har namnet. Eller får de inte lämna ut såna uppgifter??

Du kan ringa till skatteverket. Förr ringde man till länsskattemyndigheten för personnummer och senaste adress men idag vet jag inte vem som har hand om det, men ring skatteverket och fråga. Det är ingen sekretessbelagd uppgift.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 21:12
Ursprungligen av skatan:

Hej,

Jag är i behov av att få reda på en persons personnummer kan man typ ringa Skatteverket eller nåt sånt och få det om man har namnet. Eller får de inte lämna ut såna uppgifter??

Förfrågan personbild: 0771-567567

Ring, begär en personbild på X X

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 17:47

Man kommer ju till skatteupplysningen på det numret, hur ska man gå vidare? Låter spännande, och kusligt. Ska kolla vad de har för någon bild på mig... uuh.

Körkortsregistret är det som har bilder på alla med körkort. Detta register är offentligt.

Du ringer Skatteverket för att få personnumret, men du måste ha mer än namnet, gärna en adress så att de delar ut ett personnummer för de delar ogärna ut till Alla Anders Andersson i Stockholm t.ex.
Var beredd på att svara på frågan vad du ska uppgiftera till också.

Med ett personnummer kan du sedan få tag på alla offentliga uppgifter om den personen, det är rätt mycket det. Testa på dig själv så får du en blick över vad som finns att tillgå.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-13 03:55
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Testa på dig själv så får du en blick över vad som finns att tillgå.

Det kunde ju vara kul att prova, fast vart vänder man sig? Ska man skriva till varenda myndighet man kan komma på (VV, Pliktverket, RSV etc) eller finns det någon enskild instans?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-05-12 20:59

Löste sig med personumret. men ringde och kollade upp så namnet och personumret passa, vilket de gjorde

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • 2005-05-12 23:25

Skatteverket har ingen som helst rätt att fråga dig vad du skall med uppgifterna till. Det är en grunlagsrättslig rättighet att kunna få ut de uppgifterna och de behöver INTE motiveras.

Citat: "Var beredd på att svara på frågan vad du ska uppgiftera till också."

  • Oregistrerad
  • 2005-05-13 02:55

Men däremot passfoton kan bli knepigare. Nuförtiden är det mycket mycket svårare att få ut passfoton än vad det varit tidigare.

1
Bevaka tråden