Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan G5:an överklockas?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-11 09:48

Någon som vet om någon lyckats överklocka G5:an?

Jag har sökt och letat på nätet men kan inte hitta någon som har lyckats med det...

Däremot G4:or

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-11 14:26

Ok! Jag sökte också, men hittade inget. Jag funderade lite, eftersom den långsammaste powermacen har en busshastighet på bara 600MHz så borde den väl vara "nerklockad" från 900MHz?

stämmer

Det stämmer att den är "strypt" eller "nerklockad".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-11 14:35

Egentligen borde man väl kunna klocka upp en 1.8GHz/600MHz G5:a till 2GHz/1GHz utan "problem"?

Det fungerar ju så att de tillverkar massor av cpuer; sen ser de vilka som kör x MHz, inte manuellt direkt iofs Mycket möjligt att det går att klocka från 1.6 till 2.0 - skiljer sig mellan de unika exemplaren. Det borde finnas någon program som leker med datorns pll tycker man.

Min G3 400 körs i 450 utan problem. Min iBook G4 vill jag inte överklocka - även om det gick.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-14 17:43
Ursprungligen av benjaminlarsson:

Det fungerar ju så att de tillverkar massor av cpuer; sen ser de vilka som kör x MHz, inte manuellt direkt iofs Mycket möjligt att det går att klocka från 1.6 till 2.0 - skiljer sig mellan de unika exemplaren. Det borde finnas någon program som leker med datorns pll tycker man.

Min G3 400 körs i 450 utan problem. Min iBook G4 vill jag inte överklocka - även om det gick.

Det är ju inte bara processorn som ska klara och bli överklockad. Gäller ju att North och South bridge klarar av det, plus minnen och eventuell annat jox på bussen. Annars får ju processorn ändå vänta när en operation är executerad eftersom det inte finns plats på bussen.

Vet inte hur PPC fungerar men någon här kanske kan upplysa oss

Ursprungligen av studiox:

Det är ju inte bara processorn som ska klara och bli överklockad. Gäller ju att North och South bridge klarar av det, plus minnen och eventuell annat jox på bussen. Annars får ju processorn ändå vänta när en operation är executerad eftersom det inte finns plats på bussen.

Vet inte hur PPC fungerar men någon här kanske kan upplysa oss

Njea, så enkelt är det ju inte. På PC-sidan så har de flesta moderkort låst pci-buss (southbright alltså, inkluderar ide, med mera) vilket gör att den påverkar inte av överklockad buss mot processorn/minnerna. Hur det är med G5:an vet jag inte. Sen brukar inte det vara så att bussen till minnet och processorn vara perfekt matchat till cpuns effektivitet utan det finns ofta bra mariginal. Vet inte heller hur det är med G5:an här. Angående det med bussens fart så blir ju inte systemet långsammare om du till exempel köper en AMD XP 3200+ om du innan hade en AMD XP 1500+ (då bortser jag från att 3200+ har 200buss och mer cache). G5:an är ju uppbyggd på samma sätt om en PC, förutom annan artitektur då på processorn och givetvis småskillnader. Att öka multiplern på en G5:a eller att öka front side bussen vore helt klart trevligt, dock kanske man skulle behöva löda eller liknande för G5:an har väl inte jumprar som B&W G3 har till exempel. Nog rätt många som inte vill löda i sin fina G5:a antar jag. Det bästa hade varit om det gick att gå mjukvaruvägen vilket är säkert och enkelt - dock måste man få tag på vilken pll som används och så ska ett program programmeras till det.

Edit: ett stavfel hade smygit sig in!

1
Bevaka tråden