Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Tablet (Tapplet :)

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 07:07

Hoppas, hoppas! Känns rimligt istället för en vPod med 2" skärm.

Någon som begriper varför de ansöker om patent för något som redan finns, förresten?

(http://www.macobserver.com/article/2005/05/10.18.shtml för er som inte sett nyheten)

/Y

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 07:43

Snacka om avancerad multimedia fjärrkontroll för det digitala hemmet

Det är ett designpatent för en platta med en skärm som man kan trycka på, hur fasen kan man få skydd på sådant?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-11 08:50

Yes - finally - som jag sagt ett tag - en bra idé (igen)

Detta är verkligen något som jag har saknat.

Om det är i total sync med alla sina macar så är det guld.

Om Philips och andra tillverkare kan göra fjärrkontroller som kostar från 4-15 tkr så borde Apple också kunna göra en och framförallt en som kan göra mer.

Jag tror att Apple har tanken att ett media nav inte behöver innebära att man måste ha en ful dator i vardagsrummet såsom MS med sitt mediacenter vill.

Och framförallt så kan man lyssna bläddra och se på konvolut utan att behöva ha tv´n på.

Om man kan styra iphoto, itunes - kolla sina mail, kolla adressbok, kolla sin kalender osv och om det även skulle kunna gå att styra sina andra devices i hemmet så är detta en grym produkt.

Sen så kan man fråga hur de kunnat få patent på detta eftersom det inte låter så revolutionerande, om inte Apple gjort något extra oordinärt med denna produkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-11 10:08

bara det inte stannar vid att bli en Fjärrkontroll - jag vill att det ska vara en PB lite, som har tillgång till enklare inbyggda program för skisser etc, samt hela program tex mail, adressbok etc, samt en HD som är stor runt 60 - 80 GB, så att jag kan ha den som en extention till mina stationära datorer - gärna möjligheten att koppla in externt tangentbord och mus med -

Eller som en PB med löstagbar skärm så blir det en "light"PB som jag kan stoppa i väskan och ta med, gärna instant on

/Tangen

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-11 13:43
Ursprungligen av Tangen:

Eller som en PB med löstagbar skärm så blir det en "light"PB som jag kan stoppa i väskan och ta med, gärna instant on

Sätt den i viloläge, vetja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-11 13:53
Ursprungligen av skamuel:

Sätt den i viloläge, vetja.

ja vet kom på det när jag postat, pallade inte att editera

/Tangen

Intressant!

Skulle gärna se att de släpper en tablet, så länge det är lätt att mata in text på den. Schysst att sitta i sängen och läsa nyheter med. (ja jag vet att det går med en iBook eller en PowerBook också) Men liten och smidig, med bra möjligheter till web, iTunes (AirTunes), mail och lite annat smått och gott.. Då kommer den att finnas i mitt hem, särskilt om de kunde bygga in en IR-port för stereo/hemmabio. (Inte särskilt troligt)

/Stefan

  • Medlem
  • 2005-05-11 17:19

DASHBOARD! hihi
idash? nää det sög

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 10:04

iTap ?

Nyckeln till att en sådan produkt skall fungera är priset och fokuserad funktion: jag gissar att den innehåller en enkel processor, WLAN och kanske BT. Inga applikationer körs på maskinen, utan den är beroende av att kunna koppla upp mot en dator i hemmet via WLAN - en bärbar skärm helt enkelt. Lägg till en kamera också - vips så har man bärbar videotelefoni.

Det passar in i Apples tänkande - kringutrustning pratar med den digitala hubben, dvs den Mac man har i hemmet någonstans (server såväl som vanlig dator). Detta till skillnad från tex Microsofts Multimedia center, som innebär en dator med någon form utav Windows i varje kringutrustning.

Saker som passar i detta mönster är tex en WLAN grunka som gör att man kan skicka video mm till TVn, givetvis styrt av Tappleten...

/CX

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 10:56
Ursprungligen av Charles Xavier:

Nyckeln till att en sådan produkt skall fungera är priset och fokuserad funktion: jag gissar att den innehåller en enkel processor, WLAN och kanske BT. Inga applikationer körs på maskinen, utan den är beroende av att kunna koppla upp mot en dator i hemmet via WLAN - en bärbar skärm helt enkelt. Lägg till en kamera också - vips så har man bärbar videotelefoni.

Det passar in i Apples tänkande - kringutrustning pratar med den digitala hubben, dvs den Mac man har i hemmet någonstans (server såväl som vanlig dator). Detta till skillnad från tex Microsofts Multimedia center, som innebär en dator med någon form utav Windows i varje kringutrustning.

Saker som passar i detta mönster är tex en WLAN grunka som gör att man kan skicka video mm till TVn, givetvis styrt av Tappleten...

/CX

Håller inte med alls, jag tycker att det ska vara en lightversion av en Mac som man enkelt kan ta med sig - som fortfarande innehåller det viktigaste för att kunna anteckna på möten, visa PDFér skissa adressbok, mail etc. - inga problem att saxa ihop - finns det tom till PC så torde det fungera även till Mac...

Med Wlan + kamera, och en koppling när man är hemma är ovärderligt, men även en koppling när man är på jobbet - gärna även så att man kan visa pdf som i bildspel på en extern proj...

återkommer om mer

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Håller inte med alls, jag tycker att det ska vara en lightversion av en Mac som man enkelt kan ta med sig - som fortfarande innehåller det viktigaste för att kunna anteckna på möten, visa PDFér skissa adressbok, mail etc. - inga problem att saxa ihop - finns det tom till PC så torde det fungera även till Mac...

Med Wlan + kamera, och en koppling när man är hemma är ovärderligt, men även en koppling när man är på jobbet - gärna även så att man kan visa pdf som i bildspel på en extern proj...

återkommer om mer

/Tangen

Varför ska man ha en lightversion av en mac när det finns både 12" pbook och ibook.
Och varför ska Apple göra en Tablet när detta inte direkt säljer speciellt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 11:39
Ursprungligen av draags:

Varför ska man ha en lightversion av en mac när det finns både 12" pbook och ibook.
Och varför ska Apple göra en Tablet när detta inte direkt säljer speciellt bra.

Återkommer efter lunch med ett utförligt svar

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 14:03
Ursprungligen av draags:

Varför ska man ha en lightversion av en mac när det finns både 12" pbook och ibook.
Och varför ska Apple göra en Tablet när detta inte direkt säljer speciellt bra.

Tablet säljer inte bra på grund av risig marknadsföring, samt det faktum att dom försöker vara ett fullgott alternativ till en bärbar dator, och kostar från ca 17 tuss till 25, Kan ha med att göra att dom inte är så funktionella som de kanske borde vara - mycket på grund av att Microsoft inte har den attraktionen på "vanliga" användare som Mac har - mao skriver vettiga program som gör live emd en tablet enklare, det finns bra program till tablet, men dom kostar 70 US dollars eller uppåt.

Anledningen till varför jag tror att det skulle fungera är att det skulle vara bra med ett digitalt anteckningsblock, som man givetvis kan köra en stationär med TV koppling tex från, iTunes etc...

Adressboken
Mail
Browser
Wlan kontakt,
Utgång för proj,
Enklare kalkylk/ordbehandling
PDF visning,
iCal
itunes
Quicktime etc.

HD 10-30 BG
Ok processor
12 tums skärm
Totalenhet ca A4

Eler vad tror ni om att ha som en löstagbar 12" skärm till en Mini som man kan ta med sig, skulle betala 10 tuss för en sån idag....

/Tangen

Ursprungligen av Charles Xavier:

Nyckeln till att en sådan produkt skall fungera är priset och fokuserad funktion: jag gissar att den innehåller en enkel processor, WLAN och kanske BT. Inga applikationer körs på maskinen, utan den är beroende av att kunna koppla upp mot en dator i hemmet via WLAN - en bärbar skärm helt enkelt. Lägg till en kamera också - vips så har man bärbar videotelefoni.

Det passar in i Apples tänkande - kringutrustning pratar med den digitala hubben, dvs den Mac man har i hemmet någonstans (server såväl som vanlig dator). Detta till skillnad från tex Microsofts Multimedia center, som innebär en dator med någon form utav Windows i varje kringutrustning.

Saker som passar i detta mönster är tex en WLAN grunka som gör att man kan skicka video mm till TVn, givetvis styrt av Tappleten...

/CX

Precis.

Jag tror att detta tänk är helt rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 11:10

Kanske både och = ?

/Tangen

ja en kombination.

  • Medlem
  • 2005-05-12 12:09

håller med tablet pc har inte alls gått bra...
jag tror apple bara patenterat detta för att säkra framtiden, typ

  • Medlem
  • 2005-05-12 18:10

roligt första veckan...sen blir det nog bara att den står...med skärmsläckare...

trevligt, den har då blivit dyr elektroniskt fotoram på hyllan!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-13 01:28

Frågan är om det alls blir vad vi tror. Någon på ./ kommenterade att Apple sällan visar vad de patenterar så här uppenbart. Klickhjulet togs t.ex. in som en mus för att öka förvirringen.

Något helt nytt kanske?

/Y

  • Medlem
  • 2005-05-13 02:32

iPod med pekskärm? Det känns väl som ett ganska naturligt steg? Enklare PDA-funktionalitet och multimedia...

Annars har jag läst nånstans att Steven Jobs har sagt nåt i stil med:

"A computer has a keyboard"

Det utesluter dock inte en video-iPod. Stilen med klickhjulet borde funka rätt bra på en pekskärm.

1
Bevaka tråden