Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iBook snart, va?

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-05-08 19:10

Hej alla,

jo, jag sitter här och funderar på om det är någon som hört nåt nytt om en ev. uppdatering av iBook... Känns som att det borde komma när som helst. Allt annat har ju fått sin normala speedbump - eMac, iMac och PowerMac. Men var är nya iBooken?

Någon som vet nåt?

/Jollygods

Hade du letat lite hade du hittat den här tråden: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=72041&page=4&pp=25

Läs där och se vad som redan är skrivet. Mer än så vet ingen dagsläget, förutom Steve då förståss

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 15:44
Ursprungligen av aquilas20:

Hade du letat lite hade du hittat den här tråden: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=72041&page=4&pp=25

Läs där och se vad som redan är skrivet. Mer än så vet ingen dagsläget, förutom Steve då förståss

Jo tack, jag känner till hur det fungerar. Sökte på "iBook" och hittade nämda tråd, men eftersom den är full med skitsnack och ovidkommande bludder, så försökte jag pånytt. Detta eftersom jag faktiskt är geniunt intresserad av när den nya iBooken kommer att dyka upp, och jag diskuterar gärna det i goda vänners lag i en positiv och kreativ anda.
Jag är säker på att det finns andra som också liksom jag känner att den där tråden, vars flesta inlägg är från april eller nåt, redan känns daterad och kanske hoppas att någon annan kanske har snappat upp nåt lite mer aktuellt.

Tråkigt nog blev det bara strunt av även denna tråd, trots att den hade någon form av ärligt och uppriktigt uppsåt. Men när jag vill diskutera mac-relaterade rykten/nyheter i framtiden, så ska jag definitivt komma ihåg 99mac.se - för där får man ju inte bara många, utan också väldigt trevliga svar.

/J

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 18:08
Ursprungligen av Jollygods:

Jo tack, jag känner till hur det fungerar.

Då borde du också veta att ingen här har en aning om när den släpps och att det enda du kan få är mer eller, som oftast, mindre kvalificerade gissningar.

Gå på buyers guide på Macrumors. Och följ det klassiska mönstret - kan du vänta så gör det, annars inte.

/Y

Ursprungligen av Jollygods:

Jag är säker på att det finns andra som också liksom jag känner att den där tråden, vars flesta inlägg är från april eller nåt, redan känns daterad och kanske hoppas att någon annan kanske har snappat upp nåt lite mer aktuellt.

Den tråden är lite gammal eftersom den handlar om att iBook skulle komma i april, men totalt värdelös och daterad är den inte, mitt senaste inlägg i den tråden är bara fem dagar gammalt och handlar just om iBook-ryktena.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-09 15:25

ryktet "säger" att det kommer en ny iBook, när PB blir nästa generation, frågan är när det blir - vet inte riktigt, men inom 2-3 månader

_

Glöm inte var ni läste det först

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-09 15:26

Vad håller ni på med? Sluta blajja så förb*nnat.

Jollygods > Alltid svårt att veta när det kommer nya iBooks men kollar man hos Macrumors buyers guide så ser man att en uppdatering snart borde vara här.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 15:51
Ursprungligen av acke:

Vad håller ni på med? Sluta blajja så förb*nnat.

Jollygods > Alltid svårt att veta när det kommer nya iBooks men kollar man hos Macrumors buyers guide så ser man att en uppdatering snart borde vara här.

Hej Acke,
jo, precis. Jag har hållit lite koll på den på senare tid... Men Apple har ju var väldigt duktiga på att "strunta" i att uppdatera sina produkter på senare år så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. T.ex. eMacen nu senast hade ju gått långt över tiden innan det kom en vanlig speedbump. Hoppas bara att det inte händer med iBooken... Jag står här med pengarna redo.
Hur som helst så tror jag inte att det blir tal om nån bärbar med G5:a i sommar, och då är det väl ingen idé att hålla på speedbumparna hoppas jag.

Hej hej,
J

Jag har rensat i tråden. 99mac är inget chatt mina vänner. Visa trådskaparen respekt genom att hålla er till ämnet och inte bara tramsa.

/Christian

Har hört nåt om att leveranstiderna går upp på applestore innan en uppdatering.
Stämmer detta?
I så fall verkar det ju inte vara dags än i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 17:08
Ursprungligen av ptolemy:

Har hört nåt om att leveranstiderna går upp på applestore innan en uppdatering.
Stämmer detta?
I så fall verkar det ju inte vara dags än i alla fall.

Jo så har de ju varit me de flesta apple produkterna innan de kommer ny, tex ny iPod minin och speed-pumpen på Powerbooken...

Men tror ni de kan visas någon ni iBook nu den 6 juni när de är utvecklar konferens, (eller va man kallar de...)

[[Sorry för mitt oerhört oserösa inlägg innan ;)]]

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-10 10:56

Än vilken tråd man ska skriva i så är det tisdag idag och jag och många andra hoppas på nya iBöcker

Det är bara att börja ladda om Apple Store nån gång efter lunchtid på jakt efter den gula lappen...

Fast det ska sägas att det inte finns några konkreta rykten om att någonting skulle komma den här tisdagen.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-10 12:37
Ursprungligen av Adrian B:

Det är bara att börja ladda om Apple Store nån gång efter lunchtid på jakt efter den gula lappen...

Fast det ska sägas att det inte finns några konkreta rykten om att någonting skulle komma den här tisdagen.

Det är kanske ett gott tecken...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-10 12:37

En väldigt spekulativ fråga, men hur lång leveranstid brukar det vara på nyuppdaterade prylar?

Ursprungligen av Loranga:

En väldigt spekulativ fråga, men hur lång leveranstid brukar det vara på nyuppdaterade prylar?

Det kan variera väldigt mycket. Ibland har Apple presenterat en produkt som inte ska komma förrän om nån månad och som sen blivit ytterliggare veckor eller månader försenad (tror första PowerMac G5 var en sådan). Andra produkter har Apple byggt upp ett lager av redan innan lanseringen och de finns att få för leverans samma sekund som de presenteras (nya iMac g5 som kom nyss var en sådan).

Ny här på 99Mac och tänker köpa en iBook 12"

Blev väl tydligen ingen uppdaterad iBook idag då? Hoppas på nästa tisdag eller någon som vet hur länge det kan dröja? Skulle ju bara kännas dumt om jag beställde en idag och så kommer en uppdaterad nästa vecka för samma pris eller kommer den att bli dyrare kanske?

Ursprungligen av drac:

Blev väl tydligen ingen uppdaterad iBook idag då? Hoppas på nästa tisdag eller någon som vet hur länge det kan dröja? Skulle ju bara kännas dumt om jag beställde en idag och så kommer en uppdaterad nästa vecka för samma pris eller kommer den att bli dyrare kanske?

Ju närmare en lansering vi kommer desto mer brukar läcka ut till ryktessajterna. Just nu finns det inga konkreta rykten om iBook som kommit ut nyligt. Därför kan man nästa misstänka att det faktistk dröjer ett tag. Å andra sidan fanns det rykten om uppdatering redan i april, men uppenbarligen stämde dessa rykten bara om iMac och eMacen. Kollar man historiskt har dock Apple uppdaterat iBooken i april eller maj varje år sedan den första vita iBooken kom 2001. En ny modell brukar sällan bli dyrare.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 14:38

Var och pratade med min lokala macÅF idag. Han sa att ungefär 1-1½ månad innan en ny modell lanseras så går det inte att som ÅF beställa datorer från Apple. Tyvärr sa han att de fortfarande kunde beställa in ibooks

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-11 15:47
Ursprungligen av Maria.Eklof:

Var och pratade med min lokala macÅF idag. Han sa att ungefär 1-1½ månad innan en ny modell lanseras så går det inte att som ÅF beställa datorer från Apple. Tyvärr sa han att de fortfarande kunde beställa in ibooks

Kanske inte betyder mer än att han hellre vill sälja något idag än att be dig vänta. Det var ju en återförsäljare du talade med.

Jag har själv svårt att tro att Apple skulle stänga butiken 1 månad före en ny modell...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 16:37

Han menade nog mer att de inte tillverkades längre och lagret därför tog slut.

Ursprungligen av Loranga:

En väldigt spekulativ fråga, men hur lång leveranstid brukar det vara på nyuppdaterade prylar?

Beror helt på. Rör det sig om en enkel "speed bump", som mer eller mindre smyglanseras numera, brukar det nästan inte ha någon effekt alls på leveranstiden. Större uppdateringar eller nylanseringar brukar ge betydligt längre leveranstider, dels eftersom Apple inte alltid trimmat in produktionen och dels eftersom efterfrågan brukar skjuta i höjden. Fick själv vänta tre månader på min iMac G5

Jag väntade i några veckor på Ibooken men tröttnade och slog till på en ny Powerbook. Det kändes tryggare då det inte tycks vara någon ny modell precis runt hörnet (ja, det hade irriterat mig mycket).

Vad det gäller uppdateringen av Ibooken så är det väl troligt att det blir lite småjusteringar på MHz, 512 ram + ett grafik kort som lever upp till tigers rekommendationer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-11 09:57
Ursprungligen av Gustav L.:

Jag väntade i några veckor på Ibooken men tröttnade och slog till på en ny Powerbook.

Jag sitter i samma våndor. Antingen en 12'' iBook, men då vill jag ha bättre grafikkort. Eller en 12'' PB, men den kostar ju 5000 kr mer, och då vill jag nog ha lite bättre upplösning. Men om en
sån här skulle dyka upp så blir jag nog såld! WWDC 6 juni?

Senast redigerat 2005-05-11 10:13
  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 19:03

Å andra sidan händer det att folk som köper via Apple Store får den nya versionen fast de beställt den tidigare. Kanske fungerar det likadant för återförsäljare, inte får väl de veta om nya modeller kommer snart?

Det kan nog ligga något i det ÅF sa, även om det kanske inte alltid stämmer. Men ryktessajterna brukar flitigt rapportera om det plötsligt uppstår längre leveranstider på en sedan länge existerande modell, som ett tecken på att något nytt är pågång.

Så var det tisdag igen och ingen uppdaterad iBook Är väl bara att fortsätta o vänta antar jag...

Några fler än jag som väntar på uppdaterade iBooks?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-17 22:22
Ursprungligen av drac:

Några fler än jag som väntar på uppdaterade iBooks?

Har fem stycken kunder som väntar på nya iBooks så du är inte ensam.

Själv väntar jag på nästnästa Powerbook 12"...

Du är nog inte ensam. Väntar också tålmodigt på uppdaterad ibook. Men ska väl inte vara så långt kvar nu får man väl hoppas...

Ursprungligen av WithStone:

Du är nog inte ensam. Väntar också tålmodigt på uppdaterad ibook. Men ska väl inte vara så långt kvar nu får man väl hoppas...

Jag väntar också , vill så gärna ha bärbart nu!! ..

MVH Billy

Bevaka tråden