Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med Formmail

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-05-10 23:25

Har kört fast. Har gjort en hemsida till vår förening och lagt upp den på ett web-hotell. När jag initialt pratade med web-hotellet berättade jag att jag skulle ha en sida med ett formulär där man kan välja vilken mottagare man vill kontakta (i en rullgardinsmeny tror jag det heter) och att jag i så fall behövde litet hjälp med att konstruera formmailkoden för detta.

Det skulle nog gå att ordna sade de och när jag sedan blivit kund har det inte hänt någonting alls, trots att jag ringt och bett om detta flera gånger. Han som kan de här bitarna säger att "det egentligen inte ingår". Men så lät det som sagt inte innan vi blev kunder.

Nu sätter jag mitt hopp till mina duktiga Mac-kollegor och förhoppningsvis duktiga "programmerare".
Vore kanontrevligt om någon av er med gedigna kunskaper kunde hjälpa mig med den "tekniska" delen av formmail-formulärets utförande. Har redan designat formulärsidan grafiskt men vet inte hur man skriver koden för att ett valt värde skall resultera i att meddelandet kommer till just den valda e-postadressen.

För den kunnige på området är detta säkert en baggis gissar jag på. Hoppas på hjälp här som sagt. Går bra att pm-a mig om du kan tänka dig att bistå med din hjälp.

I övrigt funkar allt som det skall och är jättebra, däför jag inte nämnde web-hotellets namn. Vill ju inte kasta skit på någon, utan bara få det att fungera, då vi snart skall presentera vår hemsida för medlemmarna.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-05-10 23:35

Säkert beror problemet på ett enkelt missförstånd.

Att ett formulär med alternativa mottagare skulle gå att ordna, betydde kanske inte det samma som att den tjänsten ingick - snarare att det var tekniskt möjligt.

- Kolla vad det är för tjänst ni köpt, och vad som ingår.

Det skulle vara väldigt intressant att få veta vlket hotell det handlar om. Inte för att hänga ut någon, utan för att själv kunna se vilka tjänster de tillhandahåller.

  • Medlem
  • 2005-05-10 23:48

Fullt så rudis är jag nog tack och lov inte Web-hotellet ger en möjligheten att välja mellan antingen en linuxbaserad version eller en windows-server. Dessa olika alternativ erbjuder i sin tur stöd för olika sorters funtionalitet. Att det går att lösa var det inte någon tvekan om sade deras "expert" på området. Från början fick jag även kod på e-mail, och hänvisningar på var jag skulle lägga in den, eftersom jag gett dem alla detaljer.

Formmailtjänsten eller vad man vill kalla den ingår, liksom mycket annat, har kollat allt utan och innan vi beställde, just av den anledningen, att det inte senare skulle uppstå missförstånd.

Vill nog inte lägga ut namnet på web-hotellet trots allt, tycker det verkar litet oproffsigt att hänga ut någon. Kan finnas någon rimlig förklaring på att de inte agerat som utlovat... hög arbetsbelastning eller vad vet jag. Tänkte att för att snabba på saker och ting skulle jag lösa det själv, med hjälp av någon duktig här som ville ställa sitt kunnande till förfogande. Någon?

Ursprungligen av filuren:

Säkert beror problemet på ett enkelt missförstånd.

Att ett formulär med alternativa mottagare skulle gå att ordna, betydde kanske inte det samma som att den tjänsten ingick - snarare att det var tekniskt möjligt.

- Kolla vad det är för tjänst ni köpt, och vad som ingår.

Det skulle vara väldigt intressant att få veta vlket hotell det handlar om. Inte för att hänga ut någon, utan för att själv kunna se vilka tjänster de tillhandahåller.

  • Medlem
  • 2005-05-10 23:54

Kolla upp vad servern tillåter för skript-språk (PHP, ASP etc). Med exempelvis PHP är det hur lätt som helst att ordna:

<?php mail($mail_to, $mail_subject, $mail_body, "From: $mail_from\nContent-Type: text/plain; charset=iso-8859-1\nContent-Transfer-Encoding: 8bit"); ?>

mail_to, mail_subject och mail_body är namn på fält i formuläret. Lägg bara ovanstående rad i ett annars vanligt html-dokument och ge filen suffixet .php

Edit: Äh. Att man aldrig lär sig läsa ordentligt innan man svarar - det var ju själva formuläret du ville ha hjälp med...

  • Medlem
  • 2005-05-11 00:07

Vår tjänst har stöd för dessa prylar

ASP
ASP.NET
SSI
Accessdatabas
XML

Vet du hur just Formmail funkar? Finns ju många som använder sig av den lösningen.

Ursprungligen av SirN:

Kolla upp vad servern tillåter för skript-språk (PHP, ASP etc). Med exempelvis PHP är det hur lätt som helst att ordna:

<?php mail($mail_to, $mail_subject, $mail_body, "From: $mail_from\nContent-Type: text/plain; charset=iso-8859-1\nContent-Transfer-Encoding: 8bit"); ?>

mail_to, mail_subject och mail_body är namn på fält i formuläret. Lägg bara ovanstående rad i ett annars vanligt html-dokument och ge filen suffixet .php

Edit: Äh. Att man aldrig lär sig läsa ordentligt innan man svarar - det var ju själva formuläret du ville ha hjälp med...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-05-11 00:18
  • Medlem
  • 2005-05-11 00:55

Tyvärr gjorde det mig inte mycket klokare. Förutsättningen är då att jag själv sätter mig ner och försöker börja plugga in hela grundtänket för just formmail. Har inte riktigt den tiden. Så jag hoppas att någon med kunskapen kan hjälpa mig. Kommer i så fall ge den nuvarande fullständiga koden, så att vederbörande ser vad som är problemet och hur det kan lösas.

  • Medlem
  • 2005-05-11 02:04

Tjohooo,
har nu löst det själv. Jämförde mina olika variabler och kom fram till en lösning. Tackar för alla kommentarer

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-11 08:03

Hoppas det funkar.

Faran med olika formmail skripter är annars att dom inte är säkra. Ofantligt många kräver t.ex. mottagarens epostadress i formulärets kod, och det tar inte en dag förrän spambots har plockat upp en sådan adress. En annan faktor är att duktiga crackers (alltså inte "hackers") kan ta sig in till själva skriptet som ofta ligger i cgi-bin och använda det för att skicka spam. Mottagarna av spammen kommer alltså att se den oskyldiga sajten som avsändare, och det är mer än en oskyldig sajt som har felaktigt blivit rapporterad som spammare på det sättet.

Ett av de absolut säkraste och bästa formmail-skripterna som finns är NMS formmail script som finns på SourceForge. Där är mottagarens (eller mottagarnas) adresser dolda för spambots och ingen kan "kapa" skriptet och skicka spam heller. Det är dessutom gratis, och funkar på *nix och Windows servrar. Det kommer med enormt utförliga instruktioner (nästan FÖR utförliga) och du kan givetvis ordna olika mottagare på det sättet du vill ha, t.ex. med en drop down meny eller radio-buttons. Jag har en instruktion (på engelska) för relativa nybörjare där länken till NMS Formmail-skriptet också finns: http://www.proformica.com/formmail-tutorial.shtml

1
Bevaka tråden