Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formattera extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 20:34

Hej!
Jag vill använda min nya fina externa firewire hårddisk till både PC och Mac. LaCie rekommenderar att man använder skivverktyget för att formattera disken i OSX (inte medföljande Silverline). Men det är väldigt begränsat med format. Jag vill växla mellan mac och pc, men det enda pc formatet jag kan välja är Unix... Det gick inte att skriva till disken så som den var för-formatterad, men kunde hämta data från PC.

En liknande fråga finns från 2004 i detta forum, men jag vill ta upp den igen för jag undrar om det är någon som lyckats/vet hur man gör:

"Skulle vilja skapa 2 partitioner på en extern Firewire hårddisk och formattera dem FAT32 och Mac OS Extended. Det går inte att göra det varken via Macen eller PCen så vitt jag vet, känner någon till något sätt att göra det?

Kan även tänka mig investera i mjukvara som kan lösa problemet om det behövs, men har inte hittat något...."

Någon tipsade om att partitionera disken på en PC, därefter formatera den ena partitionen på PCn.
Sedan koppla disken till macen och formatera den andra partitionen. Men detta hade frågeställaren provat utan att lyckats.

Någon annan tipsade om ipartition men ingen har skrivit om det lyckats. Jag vore tacksam om någon vet en lösning på detta till synes enkla problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-10 22:13

Hej

Jag har en extern Maxtor Onetouch som jag använder till både en Mac och en PC. Jag har löst det genom att formattera hela disken i OS X (hfs+). Sedan installerade jag MacDrive på PC:n, och det fungerar alldeles utmärkt. Dock blir det ju lite besvärligt om du vill kunna använda den externa disken med flera olika PC:ar...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 22:20

Okej! Problemet är att jag inte kan någonting om PC (inte min), känns inte bra...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 22:35

Hejsan Maria

Jag vet inte om jag bara har lyckats på något skumt sätt eller om mina datorer är extremt snälla. Jag har min FireWire LaCie formaterad i Mac OS Extended och det funkar prima på både Mac och PC, utan några andra program

Formaterade den genom skivverktyg utan probs..

Ursprungligen av Wheat:

...formaterad i Mac OS Extended och det funkar prima på både Mac och PC....

Vilken windows-version använder du? WXP Pro?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 10:11
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Vilken windows-version använder du? WXP Pro?

Jag använder Windows Media Center, men det är ju baserat på XP? Har inte provat det på "vanliga" XP.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 07:54

Lyllo – jag provade det men disken mountades inte i PC:n – men jag ska prova att installera Silverline på PC:n.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 10:32

Det går att formatera hd:n i MS-DOS (som motsvarar FAT32) mode i Skivverktyg men den får inte vara mountad då...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 19:18

Hur menar du?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 19:22

Välj hårddisken (den undre av de två ikonenrna för den disken), klicka på "unmount/mata ut".
Väl sedan hårddisken igen (den ikonen som finns kvar för den disken) och fortsätt formattera.

Nu skall jag villigt erkänna att jag inte formaterat någon extern, men det borde vara så.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 19:26

Men jag hade tänkt ha två partitioner (eftersom det inte funkar med MS-Dos på Macen).

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 19:33
Ursprungligen av iMaria:

Men jag hade tänkt ha två partitioner (eftersom det inte funkar med MS-Dos på Macen).

Externa med FAT32 funkar på Mac:en.
Det går lite segt och du kan inte flytta över 2GB åt gången, men annars så funkar det på såväl peze som Mac.
För övrigt : Varför går det inte partitionera en omonterad disk?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 19:42

Hur får jag disken i FAT32? Det verkar inte vara samma som Ms-Dos. Jag kunde i alla fall inte läsa till disken som den var formatterad. Enligt LaCie så skulle den vara FAT32-formatterad men den verkade vara MS-Dos (stod så i Info).

1
Bevaka tråden