Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverka X-kub och 7.5-colorclassic?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-02-21 03:09

Kan man nätverka sin OS X-kub med sin OS 7.5.3-ColorClassic? På nåt snyggt sätt. Ftp till OS X räknas inte som "snyggt sätt", jag vill ÄppelPrata. (Bägge har såklart Ethernet, men jag har bara en IP-adress.)

Köp en liten router. En sådan kan du få för drygt 400 kr med inbyggd 4 portars swich och då är allt löst. Båda får ipnummer och kan äppelprata och surfa på nätet.

Color Classic, kanske den ultimata Dubbelmoral-burken. Jag vill ha en sådan, någon som vill sälja en billigt?

  • Medlem
  • 2003-02-21 17:29
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: tompab:
Köp en liten router. En sådan kan du få för drygt 400 kr med inbyggd 4 portars swich och då är allt löst. Båda får ipnummer och kan äppelprata och surfa på nätet.

Color Classic, kanske den ultimata Dubbelmoral-burken. Jag vill ha en sådan, någon som vill sälja en billigt?

Går det snabbt att surfa med den?

  • Medlem
  • 2003-03-04 22:36

Jag får nog be om en till IP-adress från Skellefteå Kraft.
Får utan det är det rätt omöjligt, va?

  • Oregistrerad
  • 2003-03-04 23:33

vad e en color-classic? En classic burk med Color? Kan du kora 7.5 pa den?

  • Oregistrerad
  • 2003-03-05 08:47

tompab har ju svaret åt dig, köp en liten router tex D-link DI-604 (598:- på www.mycom.se). Då kommer routern att ta ditt IP och tilldela de datorer som står i nätverket interna IPn i stil med 192.168.0.x (är vanligast)alltså kan du ha flera burkar på ett och samma IP, routern gör ju oxå att du kan snacka burkarna emellan

  • Oregistrerad
  • 2003-03-05 08:49
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Philip:
vad e en color-classic? En classic burk med Color? Kan du kora 7.5 pa den?

Läs här: http://www.everymac.com/systems/apple/mac_classic/stats/mac_colorclassic.html

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Philip:
vad e en color-classic? En classic burk med Color? Kan du kora 7.5 pa den?

Nätt och jämt. 16 MHz, smal buss precis som LC/LC II. På tok för långsam redan när den kom. Sen kom utmärkta Color Classic II - bara i Japan.

  • Medlem
  • 2003-03-05 10:03

Det funkade ju utmärkt att bara slå på fildelning i 7.5.3 och sedan välja anslut till server från OS X-kuben, ju. Men inte andra vägen (Kuben syns, men går ite ansluta till).

ColorClassicen är en av Apples snyggaste burkar. Dubbla adb-portar och 9" trinitron, de ni!

[ 05. mars 2003, 10:04: Meddelandet ändrat av: Enar ]

Har du löst det hela?

Annars kan du se till att din OS X maskin har två IP-nummer; dels det du fått av din leverantör och dels ett "internt" i 192.168-serien.

Det är bara att:

1. Öppna System Preferences : Network

2. Välj Nätwork Port Configurations i popupmenyn Show

3. Duplicera den fungerande inställning du har och döp om kopian till "internt" eller liknande. Kryssa i att den är aktiv, och "applya"

4. Välj din nya inställning "internt" och ange:

IP-nummer 192.168.1.1
Subnet Mask 255.255.255.0
Router 192.168.1.1

5. Applya

På din 7.5.3-maskin lägger du in motsvarande uppgifter, men t.ex. IP-numret 192.168.1.2 (övrigt samma)

Nu skall det gå att nå maskinerna från varandra.

//Mikael

1
Bevaka tråden