Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är iMac G5 hemmaportabel?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som många andra blir jag frestad av nya iMac G5 och den kompletta, kraftfulla dator man får för det lilla priset. Så nu överväger jag att gå från Powerbook till iMac, mest för att jag behöver kraften till audio- och bildbehandling. Men en av anledningarna till att jag har, och trivs så bra med, min Powerbook är ju möjligheten att använda den på andra ställen och i andra ställningar än på skrivbordet.

Därför leker jag med tanken om en iMac G5 20" med hela trådlösa paketet och en lång förgreningsdosa som räcker från arbetsbord till soffan, balkongen och kanske också in till sängen (vi snackar en radie på fem-sju meter). Med strömsladden som enda fysiska hinder blir det egentligen inte mycket annorlunda än med Powerbooken som jag alltid använder med strömadaptern inkopplad.

Är jag helt fel ute? Visst borde detta funka? Någon som är steget före och använder sin iMac på det här viset? Att den är betydligt tyngre än en Powerbook är inga problem, inga längre sträckor vi pratar om.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-04 19:40
Ursprungligen av hedelina:

Är jag helt fel ute? Visst borde detta funka? Någon som är steget före och använder sin iMac på det här viset? Att den är betydligt tyngre än en Powerbook är inga problem, inga längre sträckor vi pratar om.

Du är inne på rätt väg. Enligt Apples support kan man fritt bära omkring iMac:en genom att hålla den i sidorna. Det rekommenderas dock inte att göra detta under hårda accesser mot hårddisk eller CD-läsaren.

Du är helt rätt på det. Men i sängen/soffan (liggandes alltså) är den lite väl klumpig.

Ursprungligen av sjovall:

Du är helt rätt på det. Men i sängen/soffan (liggandes alltså) är den lite väl klumpig.

Jo, det är väl lite väl klumpigt. Tänkte mer ha själva klumpen på soff- eller nattduksbord med trådlöst tangentbord och mus i sängen eller soffan där jag sitter.

Kul! Det här känns verkligen som rätt väg att gå. Eftersom jag till nittio procent använder Powerbookens bärbarhet inom hemmets väggar känns det väl surt när man ser hur mycket man får offra i prestanda för att kunna slänga ner den i ryggsäcken en gång i månaden.

Om nu bara MacAlly kan släppa taget om sitt BT-keyboard...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-05-04 20:05
Ursprungligen av hedelina:

Om nu bara MacAlly kan släppa taget om sitt BT-keyboard...

Vad menar du exakt?

Är inte det här tangentbordet ute på marknaden ännu??

Nyfiken.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-05-04 20:01

Kul Hedelina!

Jag är inne på precis samma idé.

Jag tänkte ta ett steg längre och t.o.m snitsa ihop en väska så att jag kan ta med mig den till helt andra platser och plugga in den på ort o ställe. (Projektjobb typ)

Jag jobbar mycket med bilder och grafik, så Nya iMac G5 bör passa. Nya PowerBook-arna på max 1,7 mhz känns plötsligt ointressanta.

Min gamla PB får duga som komplement.

Ursprungligen av oqvist:

Kul Hedelina!

Jag är inne på precis samma idé.

Jag tänkte ta ett steg längre och t.o.m snitsa ihop en väska så att jag kan ta med mig den till helt andra platser och plugga in den på ort o ställe. (Projektjobb typ)

Jag jobbar mycket med bilder och grafik, så Nya iMac G5 bör passa. Nya PowerBook-arna på max 1,7 mhz känns plötsligt ointressanta.

Min gamla PB får duga som komplement.

Hm, låter riktigt praktiskt. Kanske inget man drar med sig för att kanske kolla mailen på lunchrasten, men när man ska iväg flera dagar på inspelning eller dylikt skulle jag älska en sådan möjlighet! Hur exakt har du tänkt snitsa ihop en sådan?

MacAlly-tangentbordet har varit "Coming soon" nu ett bra tag. Kolla själv på sidan.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-05-04 20:28
Ursprungligen av hedelina:

Hm, låter riktigt praktiskt. Kanske inget man drar med sig för att kanske kolla mailen på lunchrasten, men när man ska iväg flera dagar på inspelning eller dylikt skulle jag älska en sådan möjlighet! Hur exakt har du tänkt snitsa ihop en sådan?

Ja jag har ju inte själva datorn än, så det får jag prova ut tills det funkar.
Det måste ju fungera i verkligheten också. Och hur mycket kommer det att väga etc?

I verkligeheten kanske det är mer bökigt än jag tänkt mig?

Vi får se. I varje fall ett spännande uppslag som jag TÄNKER testa.

Ursprungligen av oqvist:

Ja jag har ju inte själva datorn än, så det får jag prova ut tills det funkar.
Det måste ju fungera i verkligheten också. Och hur mycket kommer det att väga etc?

I verkligeheten kanske det är mer bökigt än jag tänkt mig?

Vi får se. I varje fall ett spännande uppslag som jag TÄNKER testa.

Du får ju lösa problemet med foten (datorns). Antingen köpa VESA-kitet och montera av det, men ska du då sätta på det varje gång du ska använda den igen, eller så får det bli ett hål i väskan som foten kan titta ut genom.

En 20" iMac väger 11,4 kg så det duger nog inte att be mamma virka något.

Har för mig att jag sett en väska för iMac G5 någonstans på internet, kommer dock inte ihåg var eller vilket företag som tillverkade dom, men någon annan kanske vet?

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-05-04 22:22

iLugger heter det. Macoteket har väskor from dem. 1250 inkl. moms.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-05-08 10:37
Ursprungligen av amolle:

iLugger heter det. Macoteket har väskor from dem. 1250 inkl. moms.

Det låter intressant, skall kolla upp vad det är för nåt, om det är strul med foten går det säkert att fixa på nåt sätt.

Skall träffa en återförsäljare i veckan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-08 20:09
Ursprungligen av hedelina:

MacAlly-tangentbordet har varit "Coming soon" nu ett bra tag. Kolla själv på sidan.

Jag vill också ha ett MacAlly-tb, antingen det BT eller EcoKey.. Klarar inte av Apples standard, plus att det är vita sträva knappar! Vet någon annan om några alternativ som funkar bra? Tips!?

Ursprungligen av Sandell:

Jag vill också ha ett MacAlly-tb, antingen det BT eller EcoKey.. Klarar inte av Apples standard, plus att det är vita sträva knappar! Vet någon annan om några alternativ som funkar bra? Tips!?

Jag har ett MacAlly IceKey som jag verkligen älskade att använda till min gamla PM. Nu behövs det inte när jag kör Powerbook, men i och med iMacens intåg skulle jag ge min vänstra plånbok för ett just sådant men med BT istället för sladd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-09 16:56
Ursprungligen av hedelina:

Jag har ett MacAlly IceKey som jag verkligen älskade att använda till min gamla PM. Nu behövs det inte när jag kör Powerbook, men i och med iMacens intåg skulle jag ge min vänstra plånbok för ett just sådant men med BT istället för sladd.

Okey, vart köpte du det någonstans? (IceKey!)

Ursprungligen av Olav Rust:

*het bild*

Den är nog inte nice! Sjukt fint.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-05-09 08:34

Killen som designade den soffan har dött. Det står på hans hemsida, tragiskt

Ursprungligen av amolle:

Killen som designade den soffan har dött. Det står på hans hemsida, tragiskt

Den där soffan ser rätt så himmelsk ut så hoppas att han sitter och softar i en sådan däruppe nu.

MacForum i Göteborg har det för det digra priset av 601 kronor.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-05-12 15:42

Angående portabillyteten. Hehe.

Jag har ännu inte fått känna på hur mycket nya iMac väger och hur den är att hantera.
Ingen demo har dykt upp ännu som jag blev lovad dumt nog.

I varje fall har jag noga studerat tech-info om hur stödet tas bort. Och det är en del pillande får jag faktiskt hålla med om.
Supersynd att följande funktioner är som de är:

1. Stödet sitter fast på insidan med skruvar. Hela bakstycket måste tas av för att komma åt. Tar säkert en stund att trixa med

2. AC-sladden är monterad mitt på bakstycket

3. Anslutningarna sitter allihop längst till höger på baksidan

Fördel ett är dock att med väggfäste så håller iMac avstånd till vägg eller annan yta.
Fördel två är sladdlöst med tangentbord, mus etc.

Kollade väskan ”iLugger” i varje fall, och den är helt perfekt för ändamålet!
Med den går det enkelt att ha foten kvar på iMacen utan problem. Dessutom kan man enkelt få med en massa andra tillbehör.

— Och inte skvallrar den heller om vad man har i den.

Roligt att du fortsätter ditt pionjärskap, oqvist! Börjar du närma dig ett köp, eller?

Om iLuggern med lätthet sväljer även foten och man inte tänker köpa något dyrt VESA-ställ finns det väl egentligen ingen anledning till att skruva av foten? Och om du tänker VESA-lösning, ska du då skruva av den därifrån varje gång iMacen ska ner i väskan?

Även om Lugger-folket vill få det att verka som en barnlek att kånka runt på sin iMac 20" tror jag att det är en last man ogärna bär med sig dagligen, såvida man inte har lyxen att ha en egen mula eller liknande.

Jag har köpt iMac G5 VESA Mount Adapter Kit, och låtit syupp ett fodral. När jag flyger hem till sommaren så kan jag bära den som en påse eller en stor axelväska modell större. Foten åker i väskan som jag checkar in.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Jag har köpt iMac G5 VESA Mount Adapter Kit, och låtit syupp ett fodral. När jag flyger hem till sommaren så kan jag bära den som en påse eller en stor axelväska modell större. Foten åker i väskan som jag checkar in.

Hur är bördan — acceptabel för kortare transport?

Den är helt okej. Blir mycket lättare att bära saker när man har en väska.
Har kollat så väskan håller måtten med potatis i. Vill ju inte att iMacen ska åka igenom botten på väskan när man står på flygplatsen.

Vår skuld till Alströmmer blir större och större för var dag som går! Det var betryggande. Tack, Mats!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-05-13 00:43

Det låter ju häftigt att testa med potatis.

(Innovation är rätta vägen att gå).

Låter ju som om min och Hedelinas idé funkar. Men inte förrän jag fysiskt kan känna på iMacen törs jag komma med ett eget beslut.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-15 19:08

11kg är väl inte så fasligt mycket att släpa på? Förutsätt att man gör det rätt. Axelväskor får jag ont i axeln av om vikten är något större, inte är det särskilt praktiskt eller bekvämt heller.
Men om väskan konstrueras så den kan sitta på ryggen är det ju inga som helst problem.

Efter ett halvår med min iMac kan jag rapportera att 20-tumsmonstret tillsammans med en skarvsladd på 10 meter är en perfekt lösning för vår tvårummare på 50+ kvadrat. iMacen står vanligtvis på skrivbordet i vardragsrummet men används på balkongen alldeles på andra sidan fönstret, på soffbordet på andra sidan rummet, i sovrummet på ett bord vid fotändan av sängen och på köksbordet som pausunderhållning i matlagningen.

Är iMac G5 20" hemmaportabel? For sure!

Jag har 17" Imacen med BT-tgb & mus, och den pendlar mellan sovrummet och vardagsrummet med jämna mellanrum. Den är helt rätt! Design och kraft, väger 8 kg.

Bevaka tråden