Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra är crt-skärmen på eMac?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

God afton,

Jag funderar på att kanske köpa en eMac till hösten, mest för att den är billig och komplett. Den ska mest användas till lite serveregenskaper (web, ftp, quake (eller annat roligt spel), mail, etc). Så att rekommendera en annan mac är inte så jätteintressant då den erbjuder bra valuta. Dock vill jag ha Radeon 9600 och 3.5"-hårddisk och två minnesplatser. Kommer det en fet Mac Mini till hösten så kanske det blir mer intressant.

Till frågan; hur bra är crt-skärmen som följer med eMacen (inbyggd no shit)? Vilka upplösningar vid 85Hz?

Tack på förhand.

Mvh
Benjamin Larsson

max 1024 x 768 vid 85Hz
max 1280 X 960 vid 75Hz

Läs mer här!

Tack Niklas, skulle såklart kikat där först.

Någon som har erfarenheter av skärmen? Hur bra? Vet någon vilka som tillverkar bildröret och så?

Jag hoppas skärmen är bra eftersom jag just beställt min första Mac, som då är en eMac 1,42. De har väl lyssnat på den kritik som funnits mot skärmen förr och förbättrat och uppdaterat den. 1152x864 i 80 Hz låter helt ok, annars får man väl köra med 1024x768 i 89 Hz om det skulle bli för suddigt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-07-28 01:10
Ursprungligen av Tobias1984:

just beställt min första Mac, som då är en eMac 1,42. De har väl lyssnat på den kritik som funnits mot skärmen förr och förbättrat och uppdaterat den. 1152x864 i 80 Hz låter helt ok, annars får man väl köra med 1024x768 i 89 Hz om det skulle bli för suddigt.

Är du nöjd med eMacen? Hur högt är fläktljudet?

Jag är mycket nöjd med min eMac, fläkten stör jag mig inte alls på. Den rullar på i samma trygga hastighet hela tiden, till skillnad från min gamla PC där fläkten gick igång och skrämde slag på mig när man körde hårt med den.
Det enda som gör att eMacen inte får 5/5 är att skärmen kunde varit bättre och att högtalarna inte är så bra heller. Annars är det en trivsam dator till ett lågt pris (mest prisvärda datorn hos Apple).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-07-28 12:14
Ursprungligen av Tobias1984:

Jag är mycket nöjd med min eMac, fläkten stör jag mig inte alls på. Den rullar på i samma trygga hastighet hela tiden, till skillnad från min gamla PC där fläkten gick igång och skrämde slag på mig när man körde hårt med den.
Det enda som gör att eMacen inte får 5/5 är att skärmen kunde varit bättre och att högtalarna inte är så bra heller. Annars är det en trivsam dator till ett lågt pris (mest prisvärda datorn hos Apple).

Tack för ditt svar! Jag funderar själv på en eMac efter min PM QS som är en av de mer högljudda Macarna. Synd att du inte kan jämföra ljudet med någon annan Mac. Intressant att höra att fläktljudet inte stör. Vissa säger att eMacen låter som en mindre hårtork. Synd att den är så sällsynt i Mac-butiker annars kunde man kollat på plats. Vad är det hos skärmen du inte är nöjd med? Är den inte riktigt skarp eller?

Ursprungligen av Homy:

Tack för ditt svar! Jag funderar själv på en eMac efter min PM QS som är en av de mer högljudda Macarna. Synd att du inte kan jämföra ljudet med någon annan Mac. Intressant att höra att fläktljudet inte stör. Vissa säger att eMacen låter som en mindre hårtork. Synd att den är så sällsynt i Mac-butiker annars kunde man kollat på plats. Vad är det hos skärmen du inte är nöjd med? Är den inte riktigt skarp eller?

Du, jag har en Quicksilver, och min mamma har en eMac 800MHz ATI-modell.
Jag har visserligen klippt bort gallret på nätaggregatet på QS och bytt 120mm fläkt eftersom den gamla var på väg att snurra sina sista varv, jag tycker att båda låter ungefär lika mycket, eMacen låter lite grann som en dammsugare, vet ej hur det är med nyare modeller.
Skärmen tycker jag är OK på den, inte lika dra som en dyr Samsung eller liknande, men jag kan inte påstå att den är suddig eftersom man kan läsa allt på den utan problem, suddighets effekten däremot kommer nog ifrån att man inte använder skämrnes psyskiska Max. Upplösning.
men spela inte högt ljud med inbyggda högtalarna, då börjar det bli allvarliga skärmstörningar.

Senast redigerat 2005-07-28 13:31
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-09 14:19

Den är ok, varken bra eller dålig. Lagom.

  • Medlem
  • 2005-06-06 16:23
Ursprungligen av Elias:

Den är ok, varken bra eller dålig. Lagom.

Håller med föregående talare. Funkar fint för hemmabruk. Har haft min eMac i ca. 3 år nu och den har funkat fint hela tiden. Kör 1280 x 960, 72 Hz...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-28 13:22

Jag köpte en eMac 1.25 GHz i mitten av april i år och jämfört med min gamla Dell PII 400, är ljudninvån en viskning.
Skärmen är mycket skarpare och tydligare än Dells 19" CRT, då har jag jämfört med min gamla och ett 20 tal dellskärmar av CRT modell som vi har på jobbet (åldern varierar då från splittny till ca 4 år gamla).

Är i övrigt mycket nöjd med eMac den är snabb, jag tycker att skärmen är helt ok och i klass med dom bättre crt skärmar som jag sett (Dell, Eizo, Fujitsu, Sony, Compaq, HP etc).
Ljudet är inte jämförbart med min stereo som kostar 35000 kr. Men fullt dugligt till att använda för lite bakgrundsmusik och att lysna av egen komponerad musik i garageband.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-07-28 13:48

Tack för era svar! Det är framförallt fläktljudet som bekymrar mig. Jag kan tänka mig att de gamla modellerna låter mer än de nya som ni beskriver. Om de nya låter som en "viskning" som kapatekk säger är det ju jättebra men å andra sidan vet jag inte hur en Dell PII 400 låter.

Kan tänka mig att en Dell P2 låter förfärligt om den har använts mycket eftersom t ex. hårddisken börjar bli slapp i motorn, då kan det låta som om man slipar inne i datorn med slipmaskin.
Men med tanke på Mac Mini's kassa grafikkort så är eMacen nog ett bra alternativ.
Det jobbiga är bara om man tänker byta HD i den.....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-07-28 14:00
Ursprungligen av apple4ever:

Men med tanke på Mac Mini's kassa grafikkort så är eMacen nog ett bra alternativ.

Att snåljåparna inte uppdaterade grafikkortet i Mac mini...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-28 14:02

Håller med om att PII låter gräsligt, men kan även jämföra med en drös med Dell P4 som vi har på jobbet. Dom är tystare om du inte använder datorn och det är kallt i rummet. Men så fort du börjar arbeta eller om solen värmer upp rummet, då starar en gräslig fläkt som överröstar eMac.

Den har ett jämt surr i eMac, som inte stör mig. Startar man lite musik så försvinner det helt. Om det iframtiden börjar iritera mig, så sätter jag in en zallman fläkt regulator och tar bort ljudet helt. (När garantin slutat att gälla)

1
Bevaka tråden