Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Angående PowerBookens underlägsenhet

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Till att börja med vill jag säga att jag inte är ute efter att starta något datorkrig.
Under den senare tiden har det diskuterats mycket om PowerBooken ligger efter andra bärbara datorer (bärbara PC-datorer), något som jag skulle vilja bevisa att så inte är fallet.

Det jag vill ha är en diskussion om prisvärde, prestanda och annan funktionalitet som de båda datorerna äger. Än en gång; jag är inte ute efter att starta en smutskastningstråd.

Här är jämförelsen:

PowerBook G4 17" VS Sony Vaio VGN-A397XP (Sonys 17" Vaio)

Jag har använt information från följande sidor vid min jämförelse:

http://vaio.sony-europe.com/PageView.do?site=ite_sv_SE&page=ProductTechnicalFeatures&section=Products_ITE&productmodel=%2FComputing%2FVAIO+Notebooks%2FVN+A+Series%2FVGN-A397XP&productcategory=%2FComputing%2FVAIO+Notebooks%2FVN+A+Series&productsku=VGNA397XP.EC1

http://www.apple.com/powerbook/specs.html

Varje fördel jämtemot den andra datorn ger en poäng, i slutet räknas alla poäng ihop vilket ger en hyfsad bild ifall datorerna är jämna eller inte.

Vaions fördelar

  • Snabbare RAM

  • Kan bränna Dual-Layer DVDs

  • Högre upplösning

  • Bättre grafikkort

  • "Fack" för Memory Stick

  • Trådlös mus medföljer

  • Bättre pris

  • Snabbare DVD-enhet

  • S-ATA hårddisk

PowerBookens fördelar

  • Möjlighet till 2 GiB RAM

  • Större hårddisk

  • BlueTooth 2.0

  • Sudden Motion Sensorn

  • Bakgrundsbelyst tangentbord

  • Dual-link DVI (Vaion har bara VGA)

  • Optiskt ljud in och ut

  • Bättre batteritid

  • Lättare

  • FireWire 800

  • Inkastmatad brännare

  • Scrollbar trackpad utan tredjepartslösning

11 - 9 "vinner" PowerBooken med, man ska dock komma ihåg att jag inte har tagit hänsyn till vissa saker; till exempel att S.M.S. kanske inte är lika viktigt som bra grafikkort.

För att göra det hela lite jämnare kan man dessutom lägga till några saker till Vaions fördel.

  • Högre klockfrekvens (behöver inte betyda snabbare)

  • Snabbare Front Side Bus

  • Fler USB-portar

  • Fler knappar

Då är det plötsligt fördel Vaio, 13 - 11, vad vi då inte har räknat med är jämförelsen Microsoft Windows XP Pro mot Tiger.

Jag tycker att den här jämförelsen ger en okej bild, macen ligger efter i råprestanda men kompenserar det med vissa finesser såsom BlueTooth 2.0 och att den är lättare.
Till slut blir det en fråga om smak.

Kommentera gärna min jämförelse och säg vad jag hade kunnat gjort bättre, att jag kanske inte är speciellt opartisk på grund av att jag sitter inne på 99Mac vet jag redan :).

EDIT: Jag la till att Vaion har högre FSB, även om det egentligen borde tillhöra "Högre klockfrekvens". Som en följd av det ändrade jag också att det blev lika till att Vaion "vann".

EDIT TVÅ: Vaion har snabbare läsare, dock inte slot-loading som PowerBooken har. La till dem två parametrarna i listan.

EDIT TRE: Vaion har S-ATA, varv per minut är samma på diskarna. Lägger till S-ATA som plus för Vaion.

EDIT FYRA: Vad jag vet så har Vaion ej scrollbar trackpad, något som PowerBooken har. Lägger till det till fördel för PBn.

Senast redigerat 2005-05-08 23:17

Bara DVIporten är nog för mig.

De va ju en nykter syn på det hela. Sansat och trevligt.

Vaion har en fördel till: 2500:- billigare.

Ursprungligen av ill_chrill:

De va ju en nykter syn på det hela. Sansat och trevligt.

Vaion har en fördel till: 2500:- billigare.

Se punkt: "Bättre pris".

Se det har jag inte missat :).

Ursprungligen av Svampisen:

Se punkt: "Bättre pris".

Se det har jag inte missat :).

Oj oj

En lustig detalj är att de skickar med Adobe Premiere ist för sitt egna alldeles eminenta Sony Vegas.

Ursprungligen av ill_chrill:

De va ju en nykter syn på det hela. Sansat och trevligt. Vaion har en fördel till: 2500:- billigare.

Kan nog bara instämma i att det är en bra tråd och skönt att slippa en massa bråk om vissa OS fördelar.

Må så vara att en Vaio är så pass mycket billigare när man köper den över disk - men jag hade gärna önskat att det hade gått att få fram ett värde på Vaion och Powerbooken efter t.ex 2 års användande... det kommer en dag då man säljer den och till vilken dators fördel blir då detta. Jag kan tycka att det är nödvändigt att se totalkostnaden över tid, att stirra sig blind på nypriset säger inte tillräckligt mycke.

En annan parameter som jag gärna tror faller till Powerbookens fördel är driftsäkerheten (den ska ju trots allt användas) p.g.a / tack vare själva operativsystemets känslighet & sårbarhet - även där finns det ekonomi att ta hänsyn till. Frågar mig om det går att hitta ett ROI-värde för dessa 2 helt olika datorer? Teoretiskt så kan det vara så att det blir en vinnare och en förlorare OM man tar hänsyn till ROI-värdet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-09 12:06

Sen tror jag att VAIO:ns värde rasar snabbt efter ett par års användning till skillnad från Powerbooken.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-08 19:47

Bra jämförelse, inte djupt ingående men det hjälper säkert folk som stå och väger! Bra jobbat.

Nej, det är inte så lätt att gå på djupet eftersom det främst är operativsystemen man studerar då och det är ju enligt många en smaksak.

Ja, jag hoppas att min jämförelse kommer till någons nytta.

Vissa har det då enkelt :D.

Hur är det med diskhastighet?

Ursprungligen av Kristofer:

Hur är det med diskhastighet?

Vaion verkar vara snabbare.

Saxat från Vaio-sidan.

Typ av optisk enhet DVD±RW-enhet med funktioner för dubbla lager
Plats för optisk enhet Inbyggd
Skrivhastighet till CD-R 24 - Samma
Läshastighet från CD-ROM 24 - Samma
Läshastighet från CD-RW 24 - Okänd?
Skrivhastighet till CD-RW 24 - Vaion snabbare
Läshastighet från DVD-ROM 8 - Samma
Läshastighet från DVD+R 8 - Samma
Läshastighet från DVD+RW 6 - Samma
Läshastighet för DVD-R 8 - Vaion snabbare
Läshastighet från DVD-RW 6 - Samma
Skrivhastighet till DVD+R 8 - Vaion snabbare
Skrivhastighet till DVD+RW 4 - PowerBooken snabbare
Skrivhastighet till DVD-R 8 - Vaion snabbare
Skrivhastighet till CD-RW 4 - PowerBooken snabbare
Speed Double Layer DVD +R Write 2.4 - Finns ej på PowerBooken

Saxat från Apple PowerBook-sida.

writes DVD-R discs at up to 8x ZCLV,
writes DVD-RW at up to 4x ZCLV,
writes DVD+R discs at up to 8x ZCLV,
writes DVD+RW at up to 4x ZCLV,
reads DVD-ROM at up to 8x,
reads DVD-R at up to 6x,
reads DVD+R at up to 6x,
reads DVD-RW at up to 6x,
reads DVD+RW at up to 6x,
writes CD-R discs at up to 24x speed, - Samma
writes CD-RW discs at up to 10x speed,
reads CDs at up to 24x speed

Vaion är snabbare på fyra moment, PowerBooken på två. Dual-Layer finns ej på PBn, det är dock inte särskilt troligt att Vaion har en inkastmatad brännare.

Tycker du inte PowerBooken är lite snyggare?...

Det är ju intressant med att jämföra de optiska enheternas hastigheter också, men jag tänkte på hårddiskhastighet.

PB 17":s hd är 5400 varv/minut tror jag.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-05-08 23:00

Ett minus till. Vaion kan inte köra OS X

Anledningen till att jag har uteslutit att PowerBooken är snyggare och Vaions oförmåga att köra OS X är att det är två saker som skiljer sig från person till person, det är inte tekniska data som går att bevisa.
Jag tycker att PBn ser bättre ut och att OS X är bättre, frågan är om alla tycker det?

Angående hårddiskarna: Diskarna är lika snabba, Vaion har dock S-ATA, ska fixa det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-05-08 23:42
Ursprungligen av Svampisen:

Anledningen till att jag har uteslutit att PowerBooken är snyggare och Vaions oförmåga att köra OS X är att det är två saker som skiljer sig från person till person, det är inte tekniska data som går att bevisa.
Jag tycker att PBn ser bättre ut och att OS X är bättre, frågan är om alla tycker det?

Sant, men samtidigt så är nog OS X det absolut viktigaste skälet att man väljer Mac idag. Jag menar, säg att det gick att köra Windows på Mac:ar; vem skulle då köpa en PowerBook, eller någon annan Mac överhuvudtaget, och sedan köra Windows på den?

Mkt trevligt sätt att köra jämförelser på. Bra!
Även om jag tror oset inte bara är en smaksak för alla.
Jag hör redan mullret...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 07:04

En stor fördel ni har glömt angående Vaion är X-black LCD skärmen. Enligt mig subjektiva bedömning är den helt klart överlägsen den traditionella LCDn när det gäller att återge lyster och färgmättnad på tex foton.

Har själv en extern X-black skärm till min PB 12", så jag slipper välja ;).

/Joakim

Ursprungligen av Margell:

En stor fördel ni har glömt angående Vaion är X-black LCD skärmen. Enligt mig subjektiva bedömning är den helt klart överlägsen den traditionella LCDn när det gäller att återge lyster och färgmättnad på tex foton.

Har själv en extern X-black skärm till min PB 12", så jag slipper välja ;).

/Joakim

Jag tycker att den punkten klassar in under "bättre upplösning" eftersom det går att omformulera till "bättre skärm".

Ursprungligen av jahve:

PowerBooken har bättre bundlad programvara. iLife, OmniGraffle samt GraphicConverter representerar ett par hundralappar av programvara du behöver köpa till Vaion. Du får visserligen med ytterligare några program till, men just dessa tror jag att nästan alla ser behov av.

Sedan kan man ju undra om fördelen bättre pris egentligen står i 1:1 förhållande till bakgrundsbelyst tangentbord. Jämförelsemetoden är ju lite crude.

Det följer med programvara även till Vaion, jag tror inte att den är lika utvecklad som den programvara vilken man får när man köper en mac men det är samma fråga som med operativsystemen; en smaksak.

Angående 1:1 förhållandet: "man ska dock komma ihåg att jag inte har tagit hänsyn till vissa saker; till exempel att S.M.S. kanske inte är lika viktigt som bra grafikkort."

Ursprungligen av Leftrustle:

Är inte storleken lite intressant?

Vaio:
Djup huvudenhet (mm) 280.1
Höjd huvudenhet (mm) 42.2
Höjd huvudenhet max. (mm) 45.2
Bredd huvudenhet (mm) 405.5
Vikt med medföljande batteri och enhet (kg) 3.9

PB: (Vaio)
Höjd: 2,6 cm (4.2 - 4.5 cm)
Bredd: 39,2 cm (40.5 cm)
Djup: 25,9 cm (28 cm)
Vikt: 3,1 kg (3.9 kg)

PB:n är smäckrare och lättare.

Punkten "Lättare" tycker jag är en tillräckligt träffande beskrivning.

Ursprungligen av Olle@mac:

Kan nog bara instämma i att det är en bra tråd och skönt att slippa en massa bråk om vissa OS fördelar.

Må så vara att en Vaio är så pass mycket billigare när man köper den över disk - men jag hade gärna önskat att det hade gått att få fram ett värde på Vaion och Powerbooken efter t.ex 2 års användande... det kommer en dag då man säljer den och till vilken dators fördel blir då detta. Jag kan tycka att det är nödvändigt att se totalkostnaden över tid, att stirra sig blind på nypriset säger inte tillräckligt mycke.

En annan parameter som jag gärna tror faller till Powerbookens fördel är driftsäkerheten (den ska ju trots allt användas) p.g.a / tack vare själva operativsystemets känslighet & sårbarhet - även där finns det ekonomi att ta hänsyn till. Frågar mig om det går att hitta ett ROI-värde för dessa 2 helt olika datorer? Teoretiskt så kan det vara så att det blir en vinnare och en förlorare OM man tar hänsyn till ROI-värdet.

Då vore vinnaren självklar med tanke på macarnas andrahandsvärde och brukstid.

Ursprungligen av Adrian B:

Skönt att det faktiskt går att ha en mac-pc-jämförelse-diskussion utan att spårar ur.

Jag läste en lång diskussion på MacNN:s forum angående dagens PowerBookar och deras oförmåga att spela upp H.264-film i 1080p-upplösning (något som i princip kräver dubbla 2 GHz G5). Där var nivån ibland rätt lite låg, men grundtesten var att i förhållande till priset så är prestandan lite klen i dagens PowerBookar. Och det får ju erkännas att även om Apple gör underbara bärbara så har utvecklingen gått trögt på senare år.

Om nu Apple är bakbundna när det gäller processorer (vare sig det är Freescale eller G5) borde de ju kunna jobba mera på skärmen t.ex (en av Vaions fördelar), det är konstigt att dom inte gjort sådana förbättringar. Eller så kanske det är precis vad de jobbar på men att de vill ta allting på en gång i en rejält uppdaterad PowerBook?

Jag provade att köra en HD film på en PowerBook för en vecka sedan, jag är inte säker på om det var 1080p men det gick att se på (läs det hackade inte alltför mycket).
Appropå Freesvale och G5; finns det någon chans att PowerBooken får sig en uppdatering i och med WWDC? Vad jag har sett har det inte gått några rykten om PowerBookarna på sistone.

Ursprungligen av Svampisen:

Punkten "Lättare" tycker jag är en tillräckligt träffande beskrivning.

Men eftersom du ändå jämför med antalet punkter torde mindre volym också vara med. Nog så viktigt när den ska kånkas runt.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 19:27

50/50

Sony gör ju otroligt snygga datorer så jag är ok med det

Vikt är ju en annan otroligt viktig parameter (Är säljare o släpar runt min PB jorden runt, nästan -)

PB är nästan 1Kg lättare, en inte så oviktig parameter.

Annars är jag upplösningsberoende, och Apple, som har så bra skärmar inte kan klämma in några extra pixlar är ju trist.

FW800, S-ATA,BT20,Memorystick o sånt krafs spelar ingen större roll.

Bra grafikkkort med mycket minne kan vara trevligt om man nån gång vill döda lite tid med en match i Americans Army eller nått annat kul.

Batteritiden är ju inte helt ointressant, hur ligger det till med den ?

Ursprungligen av studiox:

Sony gör ju otroligt snygga datorer så jag är ok med det

Vikt är ju en annan otroligt viktig parameter (Är säljare o släpar runt min PB jorden runt, nästan -)

PB är nästan 1Kg lättare, en inte så oviktig parameter.

Annars är jag upplösningsberoende, och Apple, som har så bra skärmar inte kan klämma in några extra pixlar är ju trist.

FW800, S-ATA,BT20,Memorystick o sånt krafs spelar ingen större roll.

Bra grafikkkort med mycket minne kan vara trevligt om man nån gång vill döda lite tid med en match i Americans Army eller nått annat kul.

Batteritiden är ju inte helt ointressant, hur ligger det till med den ?

Fast är dem lika snygga som PowerBookarna ;)?

Japp, ett kilo är mycket.

Tycker du inte att det är jobbigt för ögonen med alltför hög PPI på skärmar?

Nja, S-ATA är ju ett snabbare gränssnitt så det spelar väl roll? Att du inte tycker att BT 2.0 och annat "krafs" spelar roll kan jag däremot förstå även om jag inte håller med dig, det handlar ju om framtidssäkerhet. Om några år kommer allting att ha FW800 och BT 2.0 istället för dagens versioner av tekniken, vill du behöva köpa en ny dator då för att slippa få en flaskhals-effekt?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 22:46
Ursprungligen av Svampisen:

Fast är dem lika snygga som PowerBookarna ;)?

Japp, ett kilo är mycket.

Tycker du inte att det är jobbigt för ögonen med alltför hög PPI på skärmar?

Nja, S-ATA är ju ett snabbare gränssnitt så det spelar väl roll? Att du inte tycker att BT 2.0 och annat "krafs" spelar roll kan jag däremot förstå även om jag inte håller med dig, det handlar ju om framtidssäkerhet. Om några år kommer allting att ha FW800 och BT 2.0 istället för dagens versioner av tekniken, vill du behöva köpa en ny dator då för att slippa få en flaskhals-effekt?

S-ATA spelar egentligen ingen roll eftersom det är hårddisken som är flaskhalsen, i övrigt håller jag med. Man vill t.ex. inte sitta med en USB-dongel och sura efter bara ett år bara för att man snikade in på blåtand.

Ursprungligen av Svampisen:

Nja, S-ATA är ju ett snabbare gränssnitt så det spelar väl roll? Att du inte tycker att BT 2.0 och annat "krafs" spelar roll kan jag däremot förstå även om jag inte håller med dig, det handlar ju om framtidssäkerhet. Om några år kommer allting att ha FW800 och BT 2.0 istället för dagens versioner av tekniken, vill du behöva köpa en ny dator då för att slippa få en flaskhals-effekt?

Men det kommer ju att vara bakåtkompatibelt. FW400 och usb2 duger ju gått till dagens hårddiskar och kommer att göra det under båda datorernas livslängd.

Sen hörde jag för nåt år sen att sony utvecklar ett eget OS (linux) då de inte gillar att vara beroende av MS. Med tanke på deras resurser och ambitioner så kanske OS X får en giftig konkurrent om 2-3 år.

Apple kommer garanterat att bygga in hårdvarustöd för nya codecen precis som det finns hårdvarustöd för mpeg2 (dvd) på alla grafikkort idag. När det skett så kommer det att flyta utan att ta nämnvärt med cpu-kraft. Dagens macar är nog stekta om det inte fungerar. Det kommer inte att gå att uppgradera med mjukvara (kanske lite).

I Vaio vs Powerbook ser jag det som så här
Sonys skärm mot powerbookens bateritid (2,5h mot 4.5)
Sonyns korta batteritid tvingar en ju att jobba stationärt ändå så då är kanske skärmen mindre bra då man kan köpa stationär skärm. Ni förstår säkert vad jag menar...lite trött.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 23:36

H.264

Nån kanske kan flytta diskussionen till en ny tråd.

Folk som vill testa HD kvalite utan att behöva använda Apples icke-optimerade Quicktime kan bege sig till www.divx.com och ladda hem DivX player och sedan spela DivX-HD i Grym kvalié. Går "OK" på min Mac Mini, inte några 30 frames, men 20 kanske.

Så någon dual G5 borde man inte ha för att njuta av HD på Mac. Klipp finns också att ladda hem från DivX hemsida. Smaskigt värre

Ursprungligen av studiox:

Så någon dual G5 borde man inte ha för att njuta av HD på Mac.

Näe, jag tror inte någon har påstått det. Bara att det krävs för HD/1080p med H.264 som codec.

Ursprungligen av Svampisen:

Jag provade att köra en HD film på en PowerBook för en vecka sedan, jag är inte säker på om det var 1080p men det gick att se på (läs det hackade inte alltför mycket).

Fast hackar det så hackar det vilket innebär att det är HELT värdelöst. Eg är inte de här med HD-film på något sätt relevant för mig i dagsläget men det lär ju bli.

Ursprungligen av Svampisen:

Jag provade att köra en HD film på en PowerBook för en vecka sedan, jag är inte säker på om det var 1080p men det gick att se på (läs det hackade inte alltför mycket).

HD säger bara att det är högupplöst, det går bra att köra HD på en PowerBook, kanske även 1080p, men inte 1080p komprimerat i H.264, det är jag helt övertygad om. De som påstår att de kört detta utan problem på en PowerBook har kört fel film. Men nu ska vi inte diskutera detta för mycket i den här tråden, det var mitt fel att det kom upp, sorry.

Ursprungligen av Svampisen:

Appropå Freesvale och G5; finns det någon chans att PowerBooken får sig en uppdatering i och med WWDC? Vad jag har sett har det inte gått några rykten om PowerBookarna på sistone.

Jag skulle inte tro det. Till hösten känns mera troligt (och inte ens då tror jag G5:an kommer i PowerBook även om det är aningen mera troligt nu än för ett år sedan).

  • Medlem
  • 2005-09-13 15:39
Ursprungligen av Svampisen:

Jag tycker att den punkten klassar in under "bättre upplösning" eftersom det går att omformulera till "bättre skärm".

Nej, inte riktigt, för många av oss som är upplösningsberoende är det mycket riktigt en viktig faktor. Däremot är det så att många med äldre ögon tycker att för hög PPI gör det jobbigt att se texten.

Sonys X-black är tveklöst bäst på marknaden, de har även modeller med lägre upplösning.

Upplösning och bildkvalitet bör vara olika punkter, alla tycker om bildkvalitet (antar jag), däremot uppskattar inte riktigt alla upplösning.

/hpe

Bevaka tråden