Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

installera webserver - phpmyadmin där men ändå inte

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I den här tråden föreslog jag webserverX kit som jag vid tillfället inte hade testat (dumt naturligtvis). Nu har jag däremot testat det och smidigare sätt att snabbt få igång LAMP på sin mac har jag inte sett.

MEN! Var tog PhpMyAdmin vägen?
Visst, surfar jag lokalt till http://127.0.0.1/phpMyAdmin/ så är hela panelen där. Men när jag söker efter en map med namnet 'phpMyAdmin' på min maskin så finns det ingen sådan. Jag måste ju in å kladda i konfigureringen MEN DEN FINNS JU INTE!!??

Var tusan ska jag leta? (och vad ska jag leta efter?)

En annan reflektion som jag nu gör är att WebserverX kit verkar sätta fildelningspanelen ur funktion i OSX. Nu när jag installerat WsX så kan jag köra php-sidor lokalt på maskinen ända tills jag i syteminställningar/fildelning aktiverar 'webdelning'.

phpMyAdmin ligger i den osynliga mappen /usr/local/apache2/htdocs . Du kan komma till den genom att i systeminställningen för WebServerXKit klicka på knappen "Open htdocs folder" i Apaches inställningar.

Du kan inte ha två webbservrar igång samtidigt som svarar på samma port. Därför måste du antingen stänga av en av webbservrarna (d.v.s. den i WebServerXKit eller den i webbdelningen) eller så måste du i någon av webbservrarnas konfigurationsfiler ändra vilken port som skall användas.

//Mikael

Ursprungligen av Mikael Svensson:

phpMyAdmin ligger i den osynliga mappen /usr/local/apache2/htdocs . Du kan komma till den genom att i systeminställningen för WebServerXKit klicka på knappen "Open htdocs folder" i Apaches inställningar.

Du kan inte ha två webbservrar igång samtidigt som svarar på samma port. Därför måste du antingen stänga av en av webbservrarna (d.v.s. den i WebServerXKit eller den i webbdelningen) eller så måste du i någon av webbservrarnas konfigurationsfiler ändra vilken port som skall användas.

//Mikael

Aha! Ok, nu har jag både lyckats hitta confic.inc.php knåpa dit ett lösenord. Jag har ett problem kvar. Nar jag går in på phpMyAdmin så varnas jag för att jag inte angivit något värde för variabeln PmaAbsoluteUri "Variabeln $cfg['PmaAbsoluteUri'] MÅSTE anges i din konfigurationsfil!"
Om jag förstått saken rätt så kan variabelns värde vara antingen TRUE eller FALSE. Oavsett vilket värde jag ger variabeln så förlorar phpMyAdmin kontakten med den css-fil som ger sidan dess utseende. Är inte det konstigt?

Dessutom verkar installationen av 'WebserverX kit' medföra att man inte kan använda de defaulta websidor-katalogerna som finns i varje användarkonto på OSX. Men det kanske bara är en sökväg som ska fixas till. Någon som vet?

1
Bevaka tråden