Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lista på spel som är spelbara med Radeon 9200 (imac g4, mini, ibook g4, mfl) Update.

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

God kväll 99mac, jag har testat en del spel på min iBook G4 (1.2, 512MB, etc) och finner att vissa glider helt okej och vissa är helt katastof, beroende på dåliga portningar eller bara att iBooken inte är något fartmonster. Jag tänkte iaf att vi skulle göra en lista på spel som fungerar (hyfsat) och på spel som är helt värdelösa att spela.

Spel som går att spela;
-Warcraft III inkl. TFT, tack Blizzard för att ni släpper dem till mac också! Inga problem att spela.
-Max Payne (ettan), glider på bra om man inte kör högsta inställningar. Mycket bra spel också.
-Quake III, kanske spelet som fungerar bäst på mac. Till och bättre än på PC har jag hört.
-Robin Hood (...heter något mer), helt okej!
-StarCraft, Godzilla säger att det fungerar great på en G3 800 så det är lugnt.
-Call of Duty, tack Andersson
-Baldurs Gate II, tack Andersson
-Civ III, tack Andersson
-Age of Empires 2
-Age of Mythology
-Neverwinter Nights
-Fallout 2
-Myst IV
-Close Combat - First to fight, fungerar helbra på min ibook (r9200, 768MB och 1.2GHz)
-Jammin Racer, glider på utan problem.
-Lugaru, ska fungera bra.

Spel som inte går att spela (förstörs av för dåligt glid);
-Ghost Recon, på tok för krävande.
-Splinter Cell, i 640 med allt på low så är det fortfarande för dåligt glid.
-Wolfenstein ET, glider bara för dåligt. Ska man dessoutom spela MP så vill man ha bra glid för att kunna hantera vissa situationer vilket det inte har med ett R9200 (i mitt fall iBook G4 1.2GHz, 512MB)
-Superhjältarna (The incredibles), helt ospelbart. Typ 10fps i 640*480. Katastrof.
-Black Hawk Down vågar jag inte ens testa då det kräver 64MB vram.
-Sim City 4 (inkl. Rush hour), funkar - men hackar rejält när man ska scrolla runt. Förstör för mycket, mer eller mindre ospelbart.

Vore jättekul om ni skrev vidare på min lista så kan jag uppdatera min lista efter hand, kan vara trevligt om man letar spel.

Mvh
Benjamin Larsson

Senast redigerat 2005-05-09 01:24
Ursprungligen av benjaminlarsson:

-StarCraft, inte testat själv men ska fungera - dessutom ett grymt bra spel.

Starcraft funkade alldeles utmärkt på min iBook senast jag spelade. Det var en G3 800Mhz, men jag kommer inte ihåg om det var samma grafikkort. Ja, det lär inte ha varit bättre iaf...

Starcraft rullar på bra på en Pentium 166 och även på en g3 350.
Hade ett Radeon 9200 till min PC förr och alla dessa spel fungerade bra. visserligen med en vassare prolle. Har inte testat så mycket

Ursprungligen av Code Red:

Starcraft rullar på bra på en Pentium 166 och även på en g3 350.
Hade ett Radeon 9200 till min PC förr och alla dessa spel fungerade bra. visserligen med en vassare prolle. Har inte testat så mycket

R9200 + PC är en helt annan sak och inte så relevant i detta fallet

Ursprungligen av benjaminlarsson:

R9200 + PC är en helt annan sak och inte så relevant i detta fallet

Det är ju samma grafikkort.....

Sen kan jag säga att alla spel som inte har 3D-motor fungerar utan större problem skulle jag kunna tänka mig.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-04-20 15:51
Ursprungligen av Code Red:

Det är ju samma grafikkort.....

.

Visserligen men dom flesta spelen är portade till mac och kräver mer pga halvdåliga portningar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-04-20 16:44

Kör ju visserlligen en PB men av modell äldre (1Ghz).

Har testat en en del spel de flesta funkar om det inte är det absolut mest krävande typ senaste Unreal.
Men Halo och Football manager funkar riktigt bra

Ursprungligen av Code Red:

Det är ju samma grafikkort.....

Sen kan jag säga att alla spel som inte har 3D-motor fungerar utan större problem skulle jag kunna tänka mig.

Som någon redan sa här - dåliga portningar och sedan tror jag inte osx är optimerat för spel alls. Det m an kan mäta mot PC är Quake III och Warcraft 3 vilka fungerar båda bra.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-04-21 12:50

lirar world of warcraft på min ibook (9200 32mb)

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-04-13 17:38

Jag tycker det är synd att företag som Blizzard släpper bra portningar av sina spel till Windows.

Call of Duty (Bra optimerat; Q3 kod långt nere i grunden)
Baldur's Gate II
Civilization III

...rullar på min iBook G4

Ursprungligen av Andersson:

Call of Duty (Bra optimerat; Q3 kod långt nere i grunden)
Baldur's Gate II
Civilization III

...rullar på min iBook G4

Tack! La till dem.

Alla Paradoxtitlar som VP portat funkar, i vart fall de tre jag har på min iBook G4 800. Dvs Victoria, Europa Universalis 2 och Hearts of Iron. HOI 2 kommer till Macen i sommar enligt rykten. Förhoppningsvis funkar det också!

För er som inte känner till dessa titlar är de de bästa strategispel jag stött på sedan jag inledde min Mac-karriär 1990...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 12:54

Summoners funkade på min PB G4 400MHz (6MB gfx-kort), så den lär fungera på en bättre dator.

Spelar just nu 007 Nightfire på en Mac mini. Inget superflyt precis, jag kräver inte mycket så det går att spela.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 20:17

Rise of Nations flyter fint på min iMac G4, 512 MB, det viktiga är att man ställer in grafiken. Andra bra spel som funkar finfint:

Age of Empires 2
Age of Mythology
Neverwinter Nights
Fallout 2
Myst IV

Har inte testat R6: Raven Shield men att dömma av kraven så borde det fungera utan några större problem.

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2005-04-27 10:48

Postal 2, fungerar om det inte är för mycket gubbar samtidit
Halo, fungerar om det inte är förmånga monster eller andra gubbar i närheten

  • Oregistrerad
  • 2005-05-08 13:43

Jammin Racer fungerar bra på min Mini

/Y

Ursprungligen av Yozzi:

Jammin Racer fungerar bra på min Mini

/Y

Yepp, på min iBook också! La till den. Tack!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-08 18:11

Lugaru funkar fin fint! (Ni vet spelet där man är en kanin och ska spöa andra kaniner)

Ursprungligen av Wheat:

Lugaru funkar fin fint! (Ni vet spelet där man är en kanin och ska spöa andra kaniner)

Superb. La till det

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-05-08 19:39
Ursprungligen av benjaminlarsson:

Superb. La till det

Fast det kanske vore bättre om det låg i listan för spel som GÅR att spela?

För övrigt - är det någon som testat att köra Enemy Territory? Har laddat ner men inte hunnit testa än, för mycket att göra i skolan...

Ursprungligen av TERdON:

Fast det kanske vore bättre om det låg i listan för spel som GÅR att spela?

För övrigt - är det någon som testat att köra Enemy Territory? Har laddat ner men inte hunnit testa än, för mycket att göra i skolan...

Givetvis, jag råkade skriva fel förut. Ordnat nu.

WolfET är inte okey med min iBook. Glider FÖR dåligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-11 21:43
Ursprungligen av TERdON:

För övrigt - är det någon som testat att köra Enemy Territory? Har laddat ner men inte hunnit testa än, för mycket att göra i skolan...

Enemy Territory fungerade knappt på min Mini.

Däremot flyter Q3 på väldigt bra.

Mvh, d-bug

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-08 19:34

Ni kanske vet några små gratisspel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-30 13:25

Provade Civ4 Mac Demo på min G4 Mini och det verkar inte allt för slött, men själva världen ritas upp helt svart. Man ser gubbar och så, men inte marken.

Vet något ett bot?

1
Bevaka tråden