Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IOATAController device blocking bus" IOATAController device blocking bus"

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2005-04-09 00:12

...är inget kul besked att få upprepat 100 ggr i single user mode!

Min PB 15' vägrar starta och detta meddelande är den enda hint jag kan få ur den.
Skivverktyg ser inte filstrukturen.
Safe mode funkar inte.
Hårdvarutest hittar inga fel.
Booten kommer inte längre än till äpple + snurrande pinnhjul.

Misstänker fatalt HD-fel!!!
Disken krånglade en hel del innnan den sparkade igång när jag fock datorn för två veckor sedan. Den var på väg till LAN-master, men skärpte sig. Nu har jag flyttat in allt (bl a hela CD-samlingen), men har inte hunnit få DiskWarrior CDn ännu, och har ingen back-up än

Finns det ngt annat jag kan/borde göra?

Är det bara hårddiskbyte som gäller.

Senast redigerat 2005-04-11 17:56
  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2005-04-09 00:46

korrigering:

"IOATAController device blocking bus"

Ska det vara. Men det blir inte roligare för det...

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2005-04-11 17:54

HD-byte blev det...

Till alla som drabbats av samma jobbiga meddelande:

Man får byta hårddisk!
Även om det skulle gå att få upp en ny filstruktur med DiskWarrior, så är skivan inte att lita på och bör bytas ut. Efter att ha pratat med ett antal Appletekniker har jag dock fått intrycket att detta långt ifrån är något ovanligt "problem" på de nya Powerbooks som skeppas just nu.

Så frågan blir nu: Hur många fler har råkat ut för samma sak som jag?
Fått en helt ny dator med detta fatala fel?

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2005-05-07 16:56

Fortsättningen på historien...

Jahapp.

Efter tre veckor fick jag tillbaka min PB G4 15', 1,67 Ghz med en utbytt HD och flexkabel. Disken var testad och klar. Inga data kunde räddas!

Så efter en vecka av återskapande var datorn åter uppe och fungerande.
Dags för backup. Men ondskan i maskinen ville annorlunda.

Samma kväll som jag skulle köra backupen lade plötsligt Entourage av. Det kunde inte hämta ner e-post och meddelade att ett "I/O-fel uppstod".

Jag stänger av datorn och startar om. Grå skärm...

In i Skivverktyg som meddelar att katalogstrukturen inte går att läsa och att ett fel (-9972) uppstått.
Förklaringen till detta fel är enligt Apple Support att jag lyckats få en trasig HD IGEN!!! Risken för detta är i princip noll, det håller de med om, men det är deras förklaring.

Jag får igång PB:n i Target Mode (dock ej i Single User Mode) och försöker köra Diskwarrior från en annan dator för att bygga en ny struktur (disken kommer upp i DW och både DW och Skivverktyg kan se volymen och hur mycket data som finns lagrat på den). Så fort jag försöker köra rebuild från DW så nyper båda datorerna. Nu har jag iofs inte den allra senaste revisionen av DW (ska vara 37 för denna dator), men det ska väl bara vara nödvändigt för att boota från DWs startup CD?

Nåväl. Apple råder mig att byta HD igen och hoppas att nästa funkar.
Jag tror dock att det är ett troll i själva maskinen som får 2 st HD:ar i rad att lägga ner.

Någon som har en idé om vilken typ av troll det kan vara?

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2005-05-08 13:31

Förtydligande:

Vad jag alltså vill ha ett gott råd om, är om jag ska gå med på att byta till en tredje hårddisk och göra hela uppgraderings- och CD-inladdningen igen (vi pratar om många, många timmar av musik...) eller om jag ska kräva att få maskinen utbytt helt och hållet på en gång.

Hur skulle ni gjort?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-08 14:09

Vilken otur.

Jag har själv haft min (numera föredetta) tiBook in till reparation 4-5 gånger, pga. logicboard problem, och misstänker att Apple inte alltid 'lyckas'.

Skulle själv fråga om inte man kunde få Powerbooken utbytt.
Även om inte du får en ny Powerbook borde din reparation tas med lite mer allvar.

lycka till!

(och tack för den återkommande raporteringen)

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2005-05-09 16:25

Uppdatering

Nästa avsnitt i denna tragiska historia:

Tillbaka med PB:n hos verkstan idag.
Teknikern berättade då att han även bytt moderkort sist, eftersom den första hårddisk han satte in också blev korrupt efter systeminstallation och test.

Trots detta händer det alltså igen med den disk som han sedan satte in och testade som OK (den tredje sabbade fabriksnya hårddisken i rad!!) och även denna gång får jag nog räkna med att mina mödosamt hopsamlade data är förlorade (även om han skulle "göra ett försök att rädda användaridentitet för Entourage och musikmappen, även om det egentligen inte ingår i garantisupporten, eftersom du haft sån otur"... Tackar...)

Och strategin är tydligen att switcha disk igen och hoppas det går bra den här gången.

MEN: det som gör mig misstänksam på att detta kan vara vanligare än man tror, är den rutinattityd som både Apple Support och servicefolket har inför hela problemet. Jag tycker det är jättemysko. De verkar se det som något som händer hela tiden. De känner DIREKT igen problemet och föreslår DIREKT att jag måste byta HD. Inget utredande eller funderande. De verkar veta ngt som jag inte vet om nya Powerbookar??

Vet någon annan?

1
Bevaka tråden