Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Widget för Västtrafik

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-07 16:33

Hej alla.
Min första widget blev en som motsvarar Västtrafiks wap-sida Nästa tur.
Om ni vill testa den så finns den på
dashboardwidgets.com .
Kommentarer och/eller rapportering av buggar mottages tacksamt : dezoe@home.se

-Magnus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-07 16:56

Funkar finemang för mig! Tackar.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-07 17:49

Tack…

  • Oregistrerad
  • 2005-05-07 17:51

Funkar perfekt för mig också! Först hittade den inte min station men efter att ha lagt till "Spårvagn" efter namnet så fungerade det fint.
Utmärkt widget!!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-07 17:58

får det inte att funka; va ska man skriva för att få spårvagnen från mölndal station (4:an alltså)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-07 18:08
Ursprungligen av h0ax:

får det inte att funka; va ska man skriva för att få spårvagnen från mölndal station (4:an alltså)?

Mölndal centrum|4

eller bara

Mölndal centrum

(om det inte går så många linjer där)

(hoppas det är rätt hållplats)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-07 18:22

tack, löste det till slut själv oxå. blev bara lite förvirrad när det redan va ifyllt:

utlandagatan;48;50

trodde man skulle använda ; istället för |. tack för hjälpen ändå!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-07 18:48
Ursprungligen av h0ax:

tack, löste det till slut själv oxå. blev bara lite förvirrad när det redan va ifyllt:

utlandagatan;48;50

trodde man skulle använda ; istället för |. tack för hjälpen ändå!

Doh! Så ska det ju inte stå.. bugg

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-07 18:57

Strålande!
Funkar jättebra, dessutom inga åäö problem som tydligen andra utvecklare haft problem med.
Med widgets som denna kanske växthuseffekten avtar.
Kan du få den att uppdatera sig själv tex. var 30:e sek?
/Lasse

Senast redigerat 2005-05-07 19:15
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-07 21:35
Ursprungligen av larsand:

Strålande!
Funkar jättebra, dessutom inga åäö problem som tydligen andra utvecklare haft problem med.
Med widgets som denna kanske växthuseffekten avtar.
Kan du få den att uppdatera sig själv tex. var 30:e sek?
/Lasse

Tackar
Automatisk uppdatering kanske kommer i version 1.0

  • Oregistrerad
  • 2005-05-07 22:34

Den verkar inte fungera för mig. Är det bara linjer i Götet som kan visas?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-07 22:55
Ursprungligen av Doktor G:

Den verkar inte fungera för mig. Är det bara linjer i Götet som kan visas?

Använder mig av wap-tjänsten 'Nästa tur' som 'back end'. Verkar som den är begränsad till Göteborg ja, tyvärr.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-08 01:24

Härligt bra widget! och snygg var den också!
Denna tackar jag för!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-08 12:01

Ovärderlig widget. Tackar.

Västtrafikwidget

Strålande! Kan du få den att funka med övriga västsverige också så har du en stor hit på G!
Håkan (Grebbestad)

Ursprungligen av DeZoe:

Använder mig av wap-tjänsten 'Nästa tur' som 'back end'. Verkar som den är begränsad till Göteborg ja, tyvärr.

Det vore även guld om man kunde ställa in i preferences om man vill att tiderna ska visas som nu, dvs ("om xx minuter") eller som _exakt_ tid (t ex "16.32").

Sen fattar jag inte vad "nr, nr" innebär?

/Jernberg

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-09 13:30

Ny version, uppdaterar automagiskt, prova länken.
Nästa tur (uppdateras automagiskt)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-09 13:36

Har uppdaterat den med automatisk uppdatering
Tack för all uppmuntran

HåkanO : Tyvärr svårt att få den att fungera med exempelvis Grebbestad (tror inte ens Västtrafik har tillgång till sån data)
Jernberg: Får se med formatet på tiden.. Mad nr menas linjenummer. Tanken är att filtrera så att endast de linjer man är intresserad av visas. ex: Korsvägen|4|52

Nasta tur 0.9

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 16:52

Underbar widget Jag gillar den verkligen.
Men finns det något sätt för den att visa fler än två linjer (för oss som bor lite mer centralt )?

Tack åter igen.
/Daniel

Suverän liten apparat - lite synd att den bara täcker Göteborg.

Jag har inte tittat på det hela, men Västtrafik kan ju ta med betydligt mer än Göteborg. Själv vill jag åka mellan Bifrost (hållplatsen) i Mölndal och Grebbestad.

http://www.vasttrafik.se/internet.aspx?desktop=29&navigator=234&language=1053&open=53&menu=1&location=False&locationId=2&from=bifrost&to=grebbestad

//Mikael

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-09 18:29
Ursprungligen av Mikael Svensson:

Suverän liten apparat - lite synd att den bara täcker Göteborg.

Jag har inte tittat på det hela, men Västtrafik kan ju ta med betydligt mer än Göteborg. Själv vill jag åka mellan Bifrost (hållplatsen) i Mölndal och Grebbestad.

http://www.vasttrafik.se/internet.aspx?desktop=29&navigator=234&language=1053&open=53&menu=1&location=False&locationId=2&from=bifrost&to=grebbestad

//Mikael

Skillnaden mellan det du länkar till ('Reseplaneraren') och den WAP-tjänst ('Nästa tur') widgeten använder sig av är att den förstnämnda letar i tidtabeller och den sistnämnda tillhandahåller realtidsinformation (tror de använder sensorer vid hållplatser, men har också hört att GPS ska vara inblandat). Nästa tur-systemet (sensorerna?) verkar inte utbyggt utanför Göteborg - därför fixar inte widgeten Grebbestad, Alingsås osv. Hade själv gärna sett att den fungerade med Ljungskile ..

Grebbestad TUR el OTUR

Synd att det inte går att få med orterna utanför Gbg. Men det är ändå en väldigt fin början du har fått till! Hoppas att man kan få in detta på senare versioner av widgeten...
Kanske hänger mer på VT än på dig det där!
Håkan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-09 18:16
Ursprungligen av namatoj:

Underbar widget Jag gillar den verkligen.
Men finns det något sätt för den att visa fler än två linjer (för oss som bor lite mer centralt )?

Tack åter igen.
/Daniel

Ska se vad jag kan göra.. kanske kommer till 1.0
En temporär lösning är att köra två (eller flera) samtidigt.
Dock sparas bara de 'senast gjorda' inställningarna, så om de laddas
om får de samma inställningar.
- Magnus

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 22:16
Ursprungligen av DeZoe:

Ska se vad jag kan göra.. kanske kommer till 1.0
En temporär lösning är att köra två (eller flera) samtidigt.
Dock sparas bara de 'senast gjorda' inställningarna, så om de laddas
om får de samma inställningar.
- Magnus

Ojfan, det hade jag inte en tanke på att göra. Smart.
Lade dock märke till en annan sak. Om man inte skriver in något linjenummer så tror jag att alla linjerna för hållplatsen visas. Dock osäker då displayen inte är tillräkligt stor för att visa alla. Vilket leder in på nästa sak, om fönstrets storlek kunde anpassa sig till hur mycket information som visas i rutan vore verkligen guld värt.

Tack för ett gott arbete

/Daniel

Underbart! Väntar på en som uppdateras automatiskt!

Very well done!

Tackar! Grymt bra widget!

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-05-09 20:42

Ett tips (som du kanske redan tänkt på själv) är att kontakta Västtrafik. De kan säkert fixa lite serverplats åt den. Eller ge den lite gratisreklam på hemsidan, eller nåt. Har inte testat den (är inte kvar i Göteborg), men den ser helt klart vettig ut.

Det är säkert hur uppenbart som helst, men jag förstår inte vad R respektive L står för.

Men tusen tack för denna oumbärliga widget, helt klart den bästa jag sett hittills!

Ursprungligen av hedelina:

Det är säkert hur uppenbart som helst, men jag förstår inte vad R respektive L står för.

Men tusen tack för denna oumbärliga widget, helt klart den bästa jag sett hittills!

Det är samma system som för tidtavlorna i kurerna, och där har vissa avgångar t.ex. en handikappsymbol efter sig. Kan vara något för det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-10 09:26

Gissning
R=Rullstol
L=Lång

Bevaka tråden