Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blåvit släpper inte in panther

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-05-07 11:52

Jag har fått i uppgift å installera panther på en kompis blåvita G3 med tyvärr bara 192mb i ram, mebn det bör gå att installera, och sedan uppgradera ramen tänkte vi

Problemet är att den vägrar starta från installationsskivan, varken då man håller ned C, väljer installera, eller försöker välja startskiva...konstigt för skivorna funkar på alkla andra macar. det sitter OS 9.1 i macen nu...

Nån som har en aning om vad det kan vara och hur man kan gå runt problmet..

Grymmt tacksam för svar idag särskilt, efterssom att den skall tillbaka imorron

  • Oregistrerad
  • 2005-05-07 11:55

CD-spelaren är väl kass kan tro…

Tror man måste köra en hårdvarupatch på den först.
Klicka här och läs.

Här är kanske ännu bättre att glo, klicka sta här!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-07 12:12
Ursprungligen av Pär:

CD-spelaren är väl kass kan tro…

Eller också är den känslig.

Jag har själv råkat ut för att vissa skivor inte går att starta ifrån i en iMac G3/233. Problemet då var att den inte klarade 700 MB-skivor eller kanske bara att vissa typer av brända skivor var av för dålig kvalitet för att den skulle klara dem.

Om du har en tom extern HD (och en annan dator med 10.3 eller senare), kan du nog installera från den. Använd skivverktyg för att "Återställa" Mac OS X-CDn till hårddisken och så har du en hårddisk med identiskt innehåll med CDn. Du kan då välja hårddisken i Systeminställningar > Startskiva och så borde det gå att starta från hårddiskens kopia av CDn och installera därifrån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-07 13:27

Jag har ungefär samma problem, dvdläsaren i min blåvita har gett upp totalt.

Kruxet är att det inte går att ansluta externa diskar om man inte har ett scsi- eller ata-kort i datorn - det går ju inte att boota via firewire på de här burkarna.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-07 13:45

En CD-brännare / DVD-brännare kostar ju inte mycket i närmsta pezeshop, och med patchburn så brukar det mesta funka. Kolla för säkerhets skull databasen på xlr8youmac.com först…
Sen kan det ju iofs ta emot att lägga ut en 350-400 pixoleros på en gammal dator, men då kan man ju låna en ATAPI-kompatibel CD-läsare i värsta fall (och det har väl alla ungefär tre stycken liggandes i något dammigt hörn eftersom i stort sett alla CD-läsare är ATAPI-kompatibla).

Livet är inte så svårt om man inte prompt vill att det skall vara det…

Ursprungligen av Dasse:

Jag har fått i uppgift å installera panther på en kompis blåvita G3 med tyvärr bara 192mb i ram, mebn det bör gå att installera, och sedan uppgradera ramen tänkte vi

Problemet är att den vägrar starta från installationsskivan, varken då man håller ned C, väljer installera, eller försöker välja startskiva...konstigt för skivorna funkar på alkla andra macar. det sitter OS 9.1 i macen nu...

Nån som har en aning om vad det kan vara och hur man kan gå runt problmet..

Grymmt tacksam för svar idag särskilt, efterssom att den skall tillbaka imorron

Du måste förmodligen uppgradera firmware, och sedan för att kunna installerar 10.2 eller högre skall man enligt Apple köra 9.2 eller senare för att uppgradera.

här finns lite information från andra http://www.macintouch.com/panfirmware.html

  • Medlem
  • 2005-05-09 11:13

Tack alla för alla snabba svar, det fixade sig på kvällen, det vad CD´n som var lite kostig, hittade en annaon, och ny kör G3an panther.

Tack!!

1
Bevaka tråden