Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta till snabbare grafikkort ( MDD )

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet någon OM det går att finna uppgifter om hur mycket mer eller mindre värme som ett "ATI Radeon 9800 Mac, 128MB, AGP - Retail" alstrar i jämförelse med MDD-macens "ATI Radeon 9000 Pro". Kommer jag få problem med mina 2 skärmar som är 1 Applevision 17" samt 1 SONY SDM-HS74... ser att det gammla kortet inte har egen fläkt vilket det snabbare kortet har. Och kanske det viktigaste, kommer Core Image att fungera med "ATI Radeon 9800 Mac, 128MB, AGP - Retail". Kanske en dum fråga men vad är det för skillnad mellan "Retail" och "icke retail"... är det bara med eller utan kartong? Så varför vill jag då byta grafikkortet - vill få min MDD att övervintra tills det blir lite mer fart i Powermacarna.

Kanske någon som har bytt grafikkort kan beskriva vilka vinsterna blir, skulle bli grymt tacksam ifall någon satt inne med erfarenheter av att ha bytt till bättre kort. ( Jag är inte intreserad av att spela spel ). Råkar någon av er ha ett begagnat sådant samt kvitto så den 3 åriga garantin gäller och är beredd att sälja det för max 1100 kronor så kan vi kanske göra en affär med varandra vid nästa lön. Jag har hittat en annons på beganatmarknaden där kortet är 1,5 år gammal för 1500 kronor men vill ned lägre - ja OK då... jag är lite snål - ett nytt kostar 2253 kronor inkl. moms hos www.butik.it

Mvh,
Olle Jonsson

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-07 14:15

Jag bytte till ett just sådant kort i min numera sålda quicksilver. Värme tror jag inte är något problem.

Prestandaskillnaden är stor, men det märks kanske mest i spel.

Kortet stödjer core image.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-07 14:26

Retail är de kort du kan köpa lösa i butik. Icke-retail är ju de korten som leveras med Macen från början. Ibland är det exakt samma kort. Ibland inte.

Nu för tiden så har det inte så stor betydelse eftersom det finns stöd i Mac OS X för alla Mac-anpassade Radeon- och Geforce-kort oavsett om de är retail eller icke-retail.

Om du köper ett nytt Radeon 9800, så är jag spekulant på ditt gamla Radeon 9000-kort.

  • Medlem
  • 2005-05-07 14:30

Tills Apple har kommit igång med fullt stöd för Core image, så tror jag inte att du vinner så mycket. Jag tror att det är värt att vänta på det, det kommer säkert snart.

Alternativt kan jag köpa ditt kort för fyra hundra, så kommer du ned i det pris du vill.

Litet förtydligande - i dagsläget KAN jag inte sälja kortet som sitter i min MDD efter som den är en hyrköpsdator som påbörjades november/december 2002 (personalköp) - hur jag gör då återstår att se. OM det vid nyår kommer en PMG5:a som jag faller för så lämnar jag tillbaka allt det gammla till jobbet samt säljer då det lite snabbare kortet som jag nu försöker lära mig mer om. Om jobbet sätter ett lågt marknadsvärde på mitt MDD-paket så kanske jag löser ut den och då återkommer jag med att sälja den via 99mac.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-07 18:01

Om du köper ett Radeon 9800 för G4a så kan du stoppa in det i en G5a sedan förutsatt att inte G5an kommer med bättre kort då.

Jag kör med det kortet i min G5a & det presterar lika bra som G5 varianten av kortet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-05-08 00:46

Retail säljs separat i butiker, AGP 2X & 4X till G4, har några extra funktioner.
Icke retail såldes via Apple store vid köp av G5, AGP 8X, ADC-kontakt.
Jag tror man kan använda G4-9800 Pro i G5 men inte tvärtom. Det är som med 9600. Kort till AGP 8X har extra kontakter som måste blockeras (tas bort) för att fungera med AGP 4X. Det betyder att 9800 retail körs bara i AGP 4X i en G5. Tänker jag rätt nu?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-08 09:52
Ursprungligen av Homy:

Retail säljs separat i butiker, AGP 2X & 4X till G4, har några extra funktioner.
Icke retail såldes via Apple store vid köp av G5, AGP 8X, ADC-kontakt.
Jag tror man kan använda G4-9800 Pro i G5 men inte tvärtom. Det är som med 9600. Kort till AGP 8X har extra kontakter som måste blockeras (tas bort) för att fungera med AGP 4X. Det betyder att 9800 retail körs bara i AGP 4X i en G5. Tänker jag rätt nu?

Ja det stämmer, Radeon 9800 128MB kommer att åka 4X i en G5a, men det är tillräkligt snabbt, ingen prestanda skillnad mellan 9800 4X AGP & 9800 OEM 8X AGP.

http://www.barefeats.com/g5b.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-08 13:46

Radeon 9800 kommer ge det ett fint lyft över ditt nuvarande kort. Radeon 9000 är slöare än ett Radeon 9600 och ett Radeon 9800 är 2-4X snabbare än ett Radeon 9600 så.

Värme och så vidare tror jag inte är en faktor att oroa sig för.

CoreImage blir på Radeon 9800 fullt fungerande och rel. snabbt. Idag får du dock inte så mycket "vinst" av det om du inte kör ex. Motion eller dyl, men det kommer komma.

Bara det faktum att du får 128MB VRAM mot ditt idag 64MB kommer det göra en skillnad. Så fort Tiger för 100% "påslaget stöd" för Quartz 2D Extreme så går det inte att jämföra de två olika korten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-08 13:50

För övrigt vore det intressant att höra hur ditt köp går från Butik.it. De hade sjukt låga priser!

Radeon 9800: 2 253 kr vs 4 994 kr på Macoteket (de har kortet i bulk för 3 744 kr, ändå dyrare)
Radeon X800: 4 310 kr vs 5 619 kr på Macoteket

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-08 14:39

Jag har bytt från ATI 8500 till ett 9800Pro i min G4 (Digital Audio), märkbart snabbare! Det märkliga är att den medföljande CDn med drivrutin inte fungerade, hade inte behörighet att installera det! Tog ner drivrutin och annat från ATI's hemsida.

Jag har f.n. 466 MHz, men väntar på mitt 1.2GHz Sonnet kort.

Ursprungligen av Erik.dv:

För övrigt vore det intressant att höra hur ditt köp går från Butik.it. De hade sjukt låga priser!
Radeon 9800: 2 253 kr vs 4 994 kr på Macoteket (de har kortet i bulk för 3 744 kr, ändå dyrare)
Radeon X800: 4 310 kr vs 5 619 kr på Macoteket

Har nu hittat ett ännu lägre pris i US - 227 dollar exl. frakt på ca: 15 dollar - borde då stanna på ca: 1950 kronor - finns här och levererar internationellt - jag har nog missat med att räkna med att det kommer moms och ev. andra avgifter vid importen, någon som vet eller kan gissa ?

http://www.compuplus.com/i/VIDEO/Video-Cards/ATI-Radeon-9800-Pro-Mac-Edition-Video-Card-100435050-1003365824.html?sid=7ta33rzp7q0837s

Normsättande Macoteket tar 3995 INNAN momsen, så låt säga att Svenskt pris kan bli 5000 kronor - hutlöst dyrt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-05-09 00:19

Med 25% moms och 3% tull och frakt hamnar du på ungefär samma pris som på Butik.it. Köp det där så slipper du en massa strul och kostnader om du skulle bli tvungen att skicka tillbaka kortet pga fel. Här är en annan länk . Kolla här angående tullavgift! Ingen avgift på datormus eller digitala kameror. Skulle tro samma sak om grafikort. Moms får du nog betala som den här killen. Kolla inlägg 9! Har du tur slipper du det men du får räkna med det.

1
Bevaka tråden