Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reda ut minnen en gång för alla?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-05-07 12:17

Kan inte någon moderator eller Martin kanske uppdatera informationen om minnesköpet till Mini igen. Jag såg vad du skrivit, men så hade det lagts till kommentarer och det hela blev rörigt -igen. Denna gång kanske du ska låsa informationen som läggs ut.

Jag hajjar exempelvis fortfarande inte om PC2700 eller PC3200 är bäst. Vilket CAS skulle man ha? Skulle det vara med eller utan ECC etc?

/Fredrik

Generellt kan man väl säga att du ska köpa så nytt minne som maskinen kan använda. Då har du större chans att kunna återanvända minnet i framtida maskiner. Sen är det naturligtvis en fråga om pris, och det är inte sällan som nyare typer är billigare än gamla, på grund av att de inte tillverkas i samma utsträckningen längre.

  • Medlem
  • 2005-05-07 13:30

Okej, men hur var det nu med alla termer?

/Fredrik

Vad är det som du inte förstår i denna tråd?

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=66994

  • Medlem
  • 2005-05-07 18:12

Funkar både 3200 och 2700,och hur var det med CAS? Hittade inget om det där.

/Fredrik

Ja, både PC2700 och 3200 ska fungera eftersom minnena är bakåtkompatibla.

PC2700 = minnen som arbetar i 333 MHz

PC3200 = minnen som arbetar i 400 MHz

PC3200 kan "sänka sig" till 333 MHz, därför fungerar det i Mac Mini.

Angående CAS är jag inte säker, CL och CAS är samma sak eller hur? Isåfall ska du ha ett så lågt CAS som möjligt. 3 och 2.5 är vanliga standarder idag men det finns också speciella minnen som är gjorda för spel (Hyper-X) som har 2 i CAS, vad jag vet så har Minin inga speciella CAS-begränsningar.

Det är vad jag tror.

  • Medlem
  • 2005-05-07 20:07

Summan av kardemmuman:

2700 minnen sitter i som standard men 3200 är billigare och fungerar lika bra?
Mini vill ha minnen som har CAS / CL 2.5 eller 3. Man märker ingen skillnad.

/Fredrik

Det enda man behöver komma ihåg är www.crucial.com/uk så löser sig resten.

Ursprungligen av i98tholu:

Det enda man behöver komma ihåg är www.crucial.com/uk så löser sig resten.

Till en Powermac 7500 fanns det inga minnen där inte...;)

Till en sådan burk får man förlita sig till:

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/

  • Oregistrerad
  • 2005-05-08 13:53

Blev själv lite nyfiken på det där med CAS. Har alltid gått på att det ska vara låga värden utan att riktigt veta varför. Nu vet jag lite mer iaf

Från: http://bugclub.org/beginners/memory/cas.html

"In computer memory technology, CAS, Column Address Strobe, is a signal sent to a dynamic random access memory (DRAM) that tells it that an associated address is a column address. A data bit in DRAM is stored in a cell located by the intersection of a ColumnAddress and a RowAddress. A RAS (row address strobe or select) signal is used to validate the row address.
A DRAM memory can be thought of as a matrix, kind of like a spreadsheet with memory cells instead of numbers and formulas. Like the spreadsheet, each cell has a row address and a ColumnAddress (like "AA57" or "R23C34" in the spreadsheet). There is also a RAS signal, which is stand for "Row Address Strobe".
To understand how CAS works is is best to walk through a simplified version of how the memory is actually read. First, the chip set accesses the ROW of the memory matrix by putting an address on the memory's address pins and activating the RAS signal. It then waits a few clock cycles (known as RAS-to-CAS Delay). Then, the ColumnAddress is put on the address pins, and the CAS signal is activated, to access the correct COLUMN of the memory matrix. Then, it waits a few clock cycles (this is known as CAS latency) and then the data appears on the pins of the RAM."

CAS (latency) 3 borde sålunda vara 50% långsammare än CAS 2 för den sista operationen. Vad det gör för totalen är dock lite oklart. Någon som vet?

/Y

1
Bevaka tråden