Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En tappad partition på min Lacie D2?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Lacie D2 (Firewire, USB) på 250GB som jag har fått lite problem med. Den är indelad i två FAT32-partitioner. Helt plötsligt kommer jag inte åt den ena. Den syns i Skivverktyg men har där tappat namnet. Den andra partitionen fungerar som vanligt. Sist den den problematiska partitionen fungerade spelade jag mp3-filer från den. Musiken började hacka rejält och tog pauser på ganska många sekunder.

Kan det vara något fysiskt fel på den (som förhoppningsvis går på garantin) eller finns det något program som kan lösa problemet?

Finns det inte någon som känner till något bra program för att rädda partitioner/filer?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-05-09 13:05

Jag råkade ut för exakt samma problem för några dagar sedan. Jag hittade ett program som heter Data Rescue X och med det har jag räddat nästan alla filer på min LaCie 500 disk.

Jag skulle nog först chansa på att plugga ur disken och sedan zappa PRAM med 2 uppstartsljud innan jag satte igång och försökte rädda något som kanske inte ens är trasigt. Vänta gärna en stund med att plugga i kablaget igen. Sätt sedan tillbaka fw/usb2 kabeln. Tycker mig känna igen problemet - om du kör Tiger så kolla om någon skrivit om det är relaterat till någon bugg. Jag har en FW-disk som inte längre ville vara med, den hade inte bästa/ledande chipet för FW... kommer inte ihåg tillverkarnamnet men skivverktyg ville inte ens formatera om den. (Inträffade i och med Tiger). Ska sägas att det inte var minsta fel på disken som nu sitter inne i själva datorn. Har du möjlighet att montera disken inne i din dator ifall du råkar ha möjlighet att koppla den mot en intern FW-port? ( Jag har ett extra kort i min MDD och på själva kortet finns ytterligare en port).

Mer info som jag hittat:

LaCie Update Tool v1.3.2 for Mac OS X (March 16, 2005)
LaCie Update Tool v1.3.2 adds the latest firmware support for d2, Bigger Disk, Biggest Disk and Design by F.A. Porsche drives with FireWire+ and FireWire ATAPI bridges. Requires Mac OS X 10.2 or later.

IMPORTANT: Updating drive firmware is a critical task that should be done with attention to the included instructions. While LaCie has taken precautions to prevent data loss, be sure to have a backup copy of any important files or data before attempting to update firmware. Normally, firmware updating will not alter any data on the drive. If there are other unanticipated issues with your system, data loss is possible during the update process. Please proceed with caution. Be sure that your operating system is running correctly.

Länken till den nya firmwaren som nu är 2 månader gammal:

http://www.lacie.com/download/drivers/LaCieUpdateTool.dmg

Andra diskutioner som har bäring på ditt problem kan vara:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=120648

http://www.lacie.com/support/drivers/

Senast redigerat 2005-05-09 13:51
1
Bevaka tråden