Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur är prestandan på iBook?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-05-06 15:46

Både ibook & powerbook kör ju G4 cpu, men är det någon skillnad på prestandan när man jämför prestandan på 1.2 ghz ibook med 1.2 ghz powerbook med samma mängd ram?

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-05-06 16:03

Det är ju några fler faktorer som spelar in också. Systembussen är väl snabbare på powerbooken. Du har mer grafikminne i powerbooken. Dom sakerna gör ju att den blir snabbare.

Så allt handlar väl om vad du ska använda den till. Ett tips är väl att prova både och. Det tänker jag göra när jag inhandlar antingen en iBook eller en powerbook. Jag tror dock att för mina behov räcker en iBook.

  • Medlem
  • 2005-05-06 19:24

jag tänkte nu endast på sånna uppgifter som rör ram & cpu, som arbete i photoshop...

NÅGRA benchmarks borde väll finnas mellan 2 maskiner där cpu & minnesmängd är detsamma

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-05-07 02:51
Ursprungligen av P3t3r:

jag tänkte nu endast på sånna uppgifter som rör ram & cpu, som arbete i photoshop...

NÅGRA benchmarks borde väll finnas mellan 2 maskiner där cpu & minnesmängd är detsamma

http://ladd.dyndns.org/xbench/compareindex.xhtml

  • Medlem
  • 2005-05-07 03:07

tack så mycket för länken

om jag ska dra mina slutsatse av de där siffrorna är det identisk beräkningskraft när man jämför powerbook & ibook när det gäller samma cpu i alla fall, betryggande

Det stämmer nog rätt bra.

Powerbooken har snabbare hårddisk, snabbare minnesbuss, snabbare gpu/vmem och mer vram och snabbare cpu. Frågan är bara hur mycket man märker det vid vanligt arbete. Jag känner inte att min iBook är för långsam eller så.

  • Medlem
  • 2005-05-08 22:28

klart powerbook känns generellt snabbare, men ville bara veta så inte de fixat någon lågbudget lågpresterande g4 wannabie till iböckerna

1
Bevaka tråden