Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gnäll gnäll gnäll...

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-06 23:00

Bara jag som tycker att 99mac börjat bli ett ställe fullt med gnällspikar?

• Varför får jag inte iLife, Quicktime Pro, ), Appleworks osv gratis med min dator?

•Varför är Mac OS X såååå fullt med fel och varför funkar inte det så långsamt på min 8 år gamla dator osv osv.

• Varför kan jag inte tilla på min (piratade) film i Quicktime osv.

Tycker att nivån har sjunkit på trådarna här på 99mac. För mycket radhus o volvo-trådar.
Säger inte på något sätt att jag är en stjärna på att undvika allt jag är sur på. Men det vore kul med någon form av uppryckning. Är jag ensam om detta?

Lite lustigt att jag startar en tråd där jag gör precis det som jag tycker illa om...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-06 23:07

Håller med (vilket jag inte gillar känns som om man lika gärna kan hålla tyst då)

Men det är väl bara att diskutera i intressanta trådar så de "bumpas" och ventileras, och skita i alla tråktrådar (så försvinner de ur 'Nya Inlägg' gnska fort).

Själv är jag mest sur för att wikin suger så otroligt…

Det där med radhus och Volvo förstår jag inte riktigt, men visst märks det att vi har många användare nuförtiden. Och med det kommer naturligtvis det "irritationsmomentet" att alla nya inte har den "gamla sköna stajlen" jag antar du saknar. Men men, det är bara att blunda och svälja... (!)

Gnälleriet brukar f.ö. vara ganska utbrett bland oss gamlingar också, just efter att det kommit nytt operativsystem eller en ny burk som inte innehåller världens bästa grafikkort ATi Radeon NVidia deluxe med 323 GHz minne på och 4 fläktar på - ljudlöst så klart.

Språknivån har sjunkit rejält på sistone. Jag säger inte att man ska vara jättepetig med stavning, men när folk använder åtta utrops- och frågetecken samt allmänt lunarspråk känns det mindre angeläget att besöka 99mac.

Slutgnällt

Jo, det är ett väldigt gnäll. (Känns det som iaf.) Jag har inget emot en och annan Miri-tråd då och då, men just lågnivå-gnället är extra tråkigt och uttråkande för intellektet.

Och det var tyvärr länge sedan man lärde sig något genom att läsa 99mac.

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2005-05-07 00:37

Tyvärr har det blivit lite väl mycket pladder men det är väl sånt som kommer per automatik när antalet medlemmar rusar iväg en bra bit över 10' sträcket. Det gamla mysiga forumet kommer aldrig tillbaka... Bara att försöka göra det bästa av det hela. Skulle personligen bli glad om det söktes lite mer innan en "ny" tråd startades.

Men men, inget varar för evigt. Man får försöka leta upp go'bitarna och ha det/göra det så trevligt som möjligt.

Önskar er alla go'natt.

Ursprungligen av thevil:

Jag har inget emot en och annan Miri-tråd då och då

Hähä!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-07 08:27
Ursprungligen av thevil:

Och det var tyvärr länge sedan man lärde sig något genom att läsa 99mac.

Så sant, skulle väl vara när Samuel K eller Erik.dv skriver nått.

Ursprungligen av acke:

Så sant, skulle väl vara när Samuel K eller Erik.dv skriver nått.

*rodnar*

Nej men allvarligt, jag tycker att signal/brus-nivån börjar bli ett stort problem. Dels gnälls det ju något alldeles vansinnigt, men överlag tycker jag att många av de trådar som startas helt enkelt är meningslösa och ofta även tar upp saker som redan diskuterats till leda. Resultatet blir ett nästan öronbedövande bakgrundsbrus, och för egen del har det faktiskt lett till att jag undviker flera av forumen numera, och bara bevakar resten med ett halvt öga via rss.

Jag vet faktiskt inte hur man ska lösa problemet på bästa möjliga sätt, men jag tror att det på ett eller annat sätt behövs ett poängsystem. Antingen genom att betygsätta på tråd-/inläggsbasis med möjlighet till filtrering à la Slashdot, eller så att karmasystemet införs igen. Måste säga att jag föredrar slashdotsystemet isf, eftersom det faktiskt hjälper en att sålla bort meningslöst innehåll samtidigt som det inte blir lika mycket personkritik som karmasystemet.

Jag kan enbart hålla med...
(Fast det är ju lite roligt att klagar på klagandet:) )

På vilket sätt skulle man kunna ändra på det hela? Det måsta finnas något mer aktivt man skulle kunna göra än att bara sluta svara på skräp. Jag tror att skräp föder skräp och att dom som gillar sådana trådar kan hålla på hur länge som helst.(Det är ungefär som Aftonbladet: Alla tycker att det är som att läsa "Hänt i veckan" men ändå så säljer den som smör!!!!)

  • Oregistrerad
  • 2005-05-07 10:48
Ursprungligen av EricBradley:

På vilket sätt skulle man kunna ändra på det hela? Det måsta finnas något mer aktivt man skulle kunna göra än att bara sluta svara på skräp. Jag tror att skräp föder skräp och att dom som gillar sådana trådar kan hålla på hur länge som helst.

Du menar man skulle skapa en hierarki med:

n00b
   |    \
 l33t   plus
    \     /
      Pro

Låter lite elitistiskt i mina öron, och hur skulle man promoveras från n00b till l33t?
Genom "kharma"?

Ursprungligen av Pär:

Du menar man skulle skapa en hierarki med:

n00b
   |    \
 l33t   plus
    \     /
      Pro

Låter lite elitistiskt i mina öron, och hur skulle man promoveras från n00b till l33t?
Genom "kharma"?

Man kanske skulle införa nåt belöningssystem.

Ursprungligen av EricBradley:

Man kanske skulle införa nåt belöningssystem.

Eller att 99Mac skall kosta...Betalar man inte får man inte skriva något heller, Om man betalar 37.50 i månaden kanske man tänker sig för innan man låter tgb tala...;)

  • Oregistrerad
  • 2005-05-07 11:05
Ursprungligen av xplane:

Eller att 99Mac skall kosta...Betalar man inte får man inte skriva något heller, Om man betalar 37.50 i månaden kanske man tänker sig för innan man låter tgb tala...;)

Då vore det väl bättre med en krona per inlägg som inte bedömms som "behjälpligt svar"?
(Har just blåst tre spänn i den här tråden…)

Ursprungligen av Pär:

Då vore det väl bättre med en krona per inlägg som inte bedömms som "behjälpligt svar"?
(Har just blåst tre spänn i den här tråden…)

Helt lysande ide...Retroaktivt också...

99Mac:s kontantkort i valörerna 50,100 och 300 inlägg/kronor

Dags att återinföra det kritiserade Kharma eller börja med att betygsätta trådar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-07 12:05
Ursprungligen av Christian Å:

Dags att återinföra det kritiserade Kharma eller börja med att betygsätta trådar?

Nooooooooooooo .... *allt går i slow motion*

Vad som helst, men inte kharma. Det förvandlade 99mac till en enda stor popularitetstävling. Man fick minuskharma hela tiden pga stavfel eller att man skrev för långa/korta inlägg eller för att man bara tyckte annorlunda än den som kharmade, etc, etc. Sedan fick man pluskharma utan anlening bara för man ansågs behöva mer.
Kharma var en bra tanke, men i praktiken höll det på att bli forumets undergång - det var många som lämnade 99mac då ...

Betygsättning av trådar kan dock vara en bra idé. Det kan aldrig bli lika personligt kritiserande som kharma var, men kan ändå ge folk ett tips om vilken nivå de håller sig på.
Men det allra bästa tror jag ändå är hårdare moderering. Startar man en tråd utan att ha sökt, ska tråden låsas och hänvisas till orginaltråden, tex. Antagligen kommer vissa att bli sura på hård moderering, men i längden kommer det omedvetet få folk att tänka annorlunda innan de skriver – att tänka sig för litet mera och därmed skriva bättre.
I praktiken vet jag att hård moderering kan vara svårgenomförbart, eftersom moderatorerna ju måste ha tid till det, men jag tror hursomhelst att det är en bra idé.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-07 13:55
Ursprungligen av Christian Å:

Dags att återinföra det kritiserade Kharma eller börja med att betygsätta trådar?

Betygsättning a la SlashDot skulle uppskattas.

Ursprungligen av Christian Å:

Dags att återinföra det kritiserade Kharma eller börja med att betygsätta trådar?

Ja!

Ciryon

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-05-07 13:43

Ja, jag har ju i stort sett lämnat 99mac pga av den fullständigt förlamande gnäll- och newbe-nivån som har drabbat stället det senaste året. Jag menar, jag var ju hyfsat insyltad som moderator och med i testlabbet och fasen vet allt, men nu är jag helt ointresserad och nästan aldrig här.
Det som förbryllar är att i ett annat forum jag är med i, STCS (SAAB Turbo Club of Sweden), är det större användarantal och nivån hålls ändock högre (den tekniska sådana då). Exakt vad detta beror på vet jag inte, men det är rätt skönt faktiskt

Ursprungligen av bollman:

Ja, jag har ju i stort sett lämnat 99mac pga av den fullständigt förlamande gnäll- och newbe-nivån som har drabbat stället det senaste året. Jag menar, jag var ju hyfsat insyltad som moderator och med i testlabbet och fasen vet allt, men nu är jag helt ointresserad och nästan aldrig här.
Det som förbryllar är att i ett annat forum jag är med i, STCS (SAAB Turbo Club of Sweden), är det större användarantal och nivån hålls ändock högre (den tekniska sådana då). Exakt vad detta beror på vet jag inte, men det är rätt skönt faktiskt

Det kan ju bero på att medlemmarna i STCS är en mognare åldersgrupp.

Många av medlemmarna här på 99Mac har väl inte ens körkort, med stigande ålder följer vanligtvis bättre inlägg men som alltid annars ingen regel utan undantag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-07 14:33

Kul att jag inte är ensam om att tycka detta. Jag tror att en tydlig och matig FAQ skulle styra upp rätt mycket. Som det är nu så är det så mycket info som bara ligger och brusar. Kanske tom ta bort en del dubletter osv.

Optimalt skulle det ju vara att man först "tvingas" titta igenom den innan man skapar en ny tråd.

Hur sedan FAQ skulle fyllas är en annan fråga. Funkar ju inte med att någon skriver nått då och då. Där krävs diciplin och kunnande och tid och...
Tror att det skulle kunna vara något som skulle falla på oss plusmedlemmar att ordna.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-05-07 19:54

Jag vet!!! Vi ålderskvoterar! Vi ska ha normalfördelning! HA!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-07 20:41

Det här var nog den gnälligaste tråden jag läst!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-07 23:10

Exakt, håller med Axel von Matern här - gnällspiktråd nr 1

Så sant, skulle väl vara när Samuel K eller Erik.dv skriver nått.
Hoho, där ser man... Tja, jag skriver väl när det finns något vettigt att säga och jag kan bidra till problemet eller frågorna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-07 23:23

Fast för att kommentera detta så tycker jag att 99mac har för mig "blivit bättre" - det har kommit fler och fler frågor på video-relaterade området (som jag väl besitter bäst) på senaste tiden. Det kanske bara är jag som är bra på att "fokusera bortom bruset" - jag vet inte.

Lite gnäll har det väl förekommit (jag brukar skit i de trådarna i regel, men det är ju upp till var man om man vill läsa dem eller inte ). Vissa saker tycker jag man SKA gnälla över (ex. om en produktlancering är kass som många tyckte med nya PowerMac:en eller Apples val av grafikkort). I längden kanske detta "virus" sprider sig och gör någon nytta.

Att gnälla om "mina priatkopierade film funkar inte" är lite onödigt kanske. Det tråkiga är när folk kommer (som jag gjorde för 2 år sen) och försökte hitta hjälp på ett område det är lite "tabu" över (DVD-rippning) och man får inget eller snorkiga svar tillbaka. Hellre gnäll o hjälpsamhet än det.

Sen ser jag inget fel i att "nära nykommlingar" ställer dumma frågor. Vissa kan inget om datorer, vissa kan inget Mac. Vissa kan lite, andra kan mycket.

Förut tror jag 99mac höll en rel. hög "standard" på användare - vi var alla Macanvändare sedan urminnes tider. Men precis som fildelning har gått från privata servrar till allmänhetens nöje så tror jag 99mac och alla forum på nätet efter ett tag gör detsamma. Vissa kan lite mindre och frågorna är då kanske dummare...

Nu ska jag sluta svamla här och fortsätta färgsätta min film.

Bra tråd. Fortsätt brainstorma!

Detta forum är ju till del en produkt av detta problem, härinne är nivån lite högre. Dock så få inlägg här att det inte gör någon skillnad direkt.

Ber att få instämma med samtliga ovanstående... så det inte uppfattas som gnäll...

Allvarligt talat, det har verkligen blivit lite väl mycket av både gnäll och komplett meningslösa trådar på senaste tiden, men, utan att vilja vara pessimist... jag tror nästan det är ofrånkomligt!

Dels på grund av det ökade medlemsantalet, och den därmed följande ökningen av "icke-yrkesverksamma" användare, ofta ganska unga.
Dels på grund av att OSX förstås ger färre anledningar till svårigheter än tidigare OS, och antalet rent tekniska spörsmål därför minskat.

Ökat medlemsantal är förstås enbart positivt i sig, för det skapar en stabilitet för forumet, och kan ge inkomstmöjligheter som får det att gå runt ekonomiskt. Dessutom kan väl nu flera tänkas gå in som medhjälpare/moderatorer, och därigenom avlasta Martin & Co något? (De första 99Mac-åren satt man ju ständigt och undrade hur Martin skulle orka, och var lite ängslig för att han snart skulle kasta in handduken...)

Även om det låter smått despotiskt, så tror jag att hårdare moderering skulle kunna vara en lösning. I förlängningen borde det kunna inge en känsla av att "Om jag pladdrar för mycket dumheter, så plockar dom bara bort mig..."

Ursprungligen av Jan-Åke N:

Även om det låter smått despotiskt, så tror jag att hårdare moderering skulle kunna vara en lösning. I förlängningen borde det kunna inge en känsla av att "Om jag pladdrar för mycket dumheter, så plockar dom bara bort mig..."

Instämmer faktiskt på sätt och vis, men jag tycker att det vore bättre med en community-baserad moderering efter samma modell som just Slashdot, så att det i första hand blir medlemmarna själva som modererar genom att sätta poäng. Fördelen med det är dels att det blir ett "självgående" modereringssystem och dels att man slipper att en liten handfull medlemmar måste sköta all moderering (och dessutom ofta får ta en massa skit för det).

Bevaka tråden