Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död pixel på ny Cinema Disply

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-06 17:02

fick min cinema idag, grymt snygg, grymt skön storlek och så. (20")

dock en pixel som inte kan visa svart lite höger och uppåt om centrum.

är det värt att hetsa upp sig över? antar att man inte kan byta den smärtfritt utan måste börja med återköp och skit. vad hade ni gjort?

egentligen bryr man sig nog inte om en pixel. men ajg kan inte sluta stirra på den lilla gynnaren!

och kanske viktigast, har jag fått ett måndagsexemplar så det kommer bli fler döda pixlar? min powerbook som är 4 år har ju lixom inte en enda död pixel..

Trist - det är ju inte en billig skärm, det där. Du får ju vara beredd på att den kan komma att finnas där för evigt, så strul med återköp kanske inte är så dumt ändå.

När jag fick min iBook så saknade jag en pixel som helt apropå bara fungerade efter ett tag...

:rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-06 17:14

frågan är, om man återköper, hur stor risken är att man får en eller fler döda pixlar även på nästa?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-06 17:29
Ursprungligen av snigel1:

frågan är, om man återköper, hur stor risken är att man får en eller fler döda pixlar även på nästa?

Med Apple's trackrecord är den nog relativt hyfsad...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-06 17:33
Ursprungligen av DaPhox:

Med Apple's trackrecord är den nog relativt hyfsad...

utveckla?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-06 19:38

Alla skärmar (inklusive Apples) kan ha döda pixlar. De byter inte skärmar med ett antal döda pixlar om skärmen har aktiv matrix, cinema har det. Jag har en död längt ner i högra hörnet, man slutar stirra efter en vecka

Men ring dem om du hakar upp dig allt för mycket.

Ursprungligen av Wheat:

Alla skärmar (inklusive Apples) kan ha döda pixlar. De byter inte skärmar med ett antal döda pixlar om skärmen har aktiv matrix, cinema har det. Jag har en död längt ner i högra hörnet, man slutar stirra efter en vecka

Men ring dem om du hakar upp dig allt för mycket.

Skärmar med kvalité läs Eizo byter ut skärmen om endast en pixel är felaktig och storleken har ingen betydelse... Dessutom gäller deras garanti i 5 år med 3 år byte på platsen garanti... Men detta gäller endast för Eizo.

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2005-05-06 22:44
Ursprungligen av snigel1:

frågan är, om man återköper, hur stor risken är att man får en eller fler döda pixlar även på nästa?

Man vet ju aldrig, jag återlämnade aldrig den 19"aren som jag handlade åt min far för en tid sedan (en pixel har fasnat i blått). Som det ser ut så får man vara vara inställd på att råka ut för pixelfel. Det är i alla fall lättare att acceptera om man har förberett sig på liknande tråkigheter mentalt. Jag tyckte inte det var värt att strula fram och tillbaka... Inget som jag har ångrat och pappa har inte lagt märke till det heller...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-06 20:08

xplane: skulle gärna köpa en eizo om deras design tilltalade mig. hehe

Smaken är olika...Jag köper hellre en bra skärm än en snygg...;)

Senast redigerat 2005-05-06 22:19
  • Medlem
  • 2005-05-06 21:25

Du kan nog hävda öppet köp och häva köpet utan att ange varför. Sedan så kan du beställa en gång till och hoppas på att ditt nya ex. är OK.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-06 22:16

ja. frågan är om det är värt det?
det är ju bara en pixel som blir fel mot mörka färger lixom.
hur stor felfrekvens har dem? när man läser på nätet verkar det ju typ som varje skärm har något pixelfel... vad säger att inte nästa skärm man beställer har 3 döda?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-09 10:51
Ursprungligen av snigel1:

ja. frågan är om det är värt det?
det är ju bara en pixel som blir fel mot mörka färger lixom.
hur stor felfrekvens har dem? när man läser på nätet verkar det ju typ som varje skärm har något pixelfel... vad säger att inte nästa skärm man beställer har 3 döda?

För nån månad sedan var jag ute hos en kund och installerade 4st 20". Alla var felfria. TYcker jag helt OK..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-06 23:00

känner typ likadant.. vore roligare att ha skärmen helt perfekt när den är ny. men om ett par dagar har jag nog glömt det..

älskar verkligen skärmen iaf... nu ska jag bekanta mig med ms. pixelina blue..

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2005-05-07 00:48

Gå vidare bara, låt inte en sketen liten pixel förstöra för mycket. Njut av din skönhet så mycket du bara kan för dom är ju såå snygga.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-05-09 07:45

En pixel som dessutom är svart (hade ju varit värre om den hade lyst konstant) skulle jag inte hetsa upp mig över... men nu är jag nöjd iaf, köpte nyligen en 23" cinema display och den är helt felfri
Du får ha nån schysst bakgrundsbild som är svart på just det stället så synst det inte när du inte har några program igång åtminstone...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-09 12:00

Har också pixelfel på min powerbook finns det någon sida där dom berättar lite om sin pixelgaranti?

Apple vill inte gärna tala om vad som gäller...Dvs vänta er inte för mycket...;)

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=22194-sv

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-09 15:37

alltså den lyser blått när den ska visa svart... hm.

blev iaf tvungen att ta upp det med applestore...
"vi är ju rätt kända för att ha pixelfel" svarade de. haha!

dock skickar de en ny. får väl se om den är bättre!

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2005-05-27 13:49

mm, jag fick min nya Apple Cinema 20" i måndags.. och har jag upptäckt att den har åtminstone två döda pixlar. Skitirreterande. Jag nämnde lite andra saker som jag trodde var defekta.. Så dom skicar mig en ny.. eller ja.. först skickar dom iväg min gratis till holland. när dom vet att den är där i det lagret så skickar dom mig en ny igen. lite jobbigt men vafan

  • Medlem
  • 2005-05-27 14:20

Min erfarenhet är att Apple officiellt har en pixel policy som liknar andra företag, men i verkligheten får man varan utbytt utan gnäll. Dvs precis som de flesta ärenden som Apple handlägger. Självklart vill de inte gå ut med att de byter allt utan frågor, men för att hålla kunder nöjda kan det vara bra att göra det i praktiken. Jag har varit med om flera personer som inte borde varit täckta av garanti, som fått sina datorer fixade utan att behöva betala.

Dell i USA tror jag har en liknande strategi, dock inte svenska Dell vad jag själv märkt.

1
Bevaka tråden