Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktarna går hela tiden i min PowerBook 12'

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-04-30 15:17

hejsan jag har haft problem med min 12" pb g4 1,5 ghz.

jag tycker fläktarna är i gång för ofta, (praktiskt taget hela iden), och värst när man kopplade in usb-aparater i den då går fläktarna i gång upp till 5000 varv utan att man har ngt program i gång.

den var på rep, för jag tyckte att så här ska det inte vara, och ingen på applecare tycker så heller, men från rep sa dem att den var som den ska, inget fel på den.

så jag undrar folk därute snälla hjälp mej! har ni en pb12" nya reven, eller förra för den delen, så snälla svara hur det ligger till med era fläktar, är de i gång hela tiden, ökar de markant när man sätter in usb-minne, ipod, eller usb-hubb?? är det någon som har några temperaturangivelser på sin dator i vila så skulle det också vara bra att få veta.

om någon har en extern skärm inkopplad hur reagerar datorn då? fläktarna igång hela tiden?

älskar min dator, bara den kunde hålla truten:-/

//clabbe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-30 16:46

Jepp, det är samma här, jag har nya PB 12", så fort jag sätter i USB HD:n sätter fläkten igång som tusan. Fläkten går igång väldigt ofta och allt för lätt tycker jag, hade en PB 15" förut och där gick den inte igång speciellt ofta. Jag törs inte tänka vad som händer om jag kopplar in en extern skärm.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-30 17:11

Har förra versionen av 12" PB och så fort jag stoppar i min shuffle i usb-kontakten så börjar fläkten snurra.

Fläkten på min PB 12" 1GHz går lite makligt när jag har externt tangentbord och skärm, annars knappast alls om jag inte jobar med tung grafik. 1,5 GHz versionen behöver naturligtvis mer kylning.
USB prylarna går ju på datorns nätdel så det kanske behövs mer kylning. Det är ju ingen stor låda att bli av med värme i.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-04-30 19:11
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Fläkten på min PB 12" 1GHz går lite makligt när jag har externt tangentbord och skärm, annars knappast alls om jag inte jobar med tung grafik. 1,5 GHz versionen behöver naturligtvis mer kylning.
USB prylarna går ju på datorns nätdel så det kanske behövs mer kylning. Det är ju ingen stor låda att bli av med värme i.

mitt tangentbord har egen strömförsörjning. och även utan det är fläktarna i gång så fort man drar i gång ett program, om det så är itunes eller safari. ibland även när bara finder är igång.

Samma sak med min PB12" 1ghz... När jag stoppar i en USB-hårddisk, min iPod, och min iPod Shuffle via USB så är det fullvarv på fläktarna direkt som gäller. Väldigt störigt, därför brukar jag försöka använda Firewire så mycket som möjligt.

Jag har nästan alltid extern skärm inkopplad och det gör ingen större skillnad på fläktnivån, problemet ligger i USB-prylar...

Så trist Clabbe. Man kanske har kommit till vägs ände med G4 processorn. En processor drar mer ström och blir varmare ju mer man höjer klockhastigheten. Det kanske är skillnaden mellan mina 1 GHz och dina 1,5 GHz. Något får man betala för att få en snabbare maskin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-02 13:07

Jag har 1.33 MHz modellen, ett år gammal nu. Haft problem med fläktarna så fort externa tillbehör kopplas in. Tyvärr verkar konstruktionen vara så. USB-enheter som behöver ström drar upp värmen ordentligt. Extern bildskärm likaså. Med programmet "Temperature Monitor" kan bevaka vid vilken temperatur fläkten går igång. För mig går den ofta igång vid 115 F då man har extern skärm inkopplad. Innan 10.3.9 uppdateringen var den 125 F. Apple har ändrat detta några gånger. Lite jobbigt.

Tyvärr blir en PowerBook inte en tyst dator om man har externa enheter tillkopplade. En tråkig erfarenhet..

  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 18:15

Tjenare,

I vilket program kan jag se hur snabbt fläkten snurrar på min PB 12" 1,5GHz. Har nu kört i ca 30 min med en extern skärm (VGA) ansluten och tycker den är fortfarande relativt tyst, endast svagt sus hörs.

Återkommer med mer data om temperaturutveckligen i min PB.

/Joakim

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-02 18:18
Ursprungligen av Margell:

Tjenare,

I vilket program kan jag se hur snabbt fläkten snurrar på min PB 12" 1,5GHz. Har nu kört i ca 30 min med en extern skärm (VGA) ansluten och tycker den är fortfarande relativt tyst, endast svagt sus hörs.

Återkommer med mer data om temperaturutveckligen i min PB.

/Joakim

Programmet heter "Temperature Monitor". Hittas via www.versiontracker.com

Återkom gärna vid vilka temperaturer fläkten går igång. Den kan låta olika mycket. Datorn är givetvis trevligt när den inte är igång alls.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-05-02 18:21
Ursprungligen av Margell:

Tjenare,

I vilket program kan jag se hur snabbt fläkten snurrar på min PB 12" 1,5GHz. Har nu kört i ca 30 min med en extern skärm (VGA) ansluten och tycker den är fortfarande relativt tyst, endast svagt sus hörs.

Återkommer med mer data om temperaturutveckligen i min PB.

/Joakim

har du ngt i usb-portarna med? bara en extern skärm drar faktiskt inte så mycket... som tur är..

  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 21:27

Hittar inte något i "temperature monitor" så att man kan få fram fläkthastigheten. Vart någonstans finns inställningen? Kör den senaste versionen 2.5.

Installerade Hardware monitor och där stod det att jag skulle kunna se "Rear Main Enclosure" (det måste väl vara fläkten) om jag regar programmet. I demo mode kan man endast se temperaturer.

/Joakim

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-03 10:01
Ursprungligen av Margell:

Hittar inte något i "temperature monitor" så att man kan få fram fläkthastigheten. Vart någonstans finns inställningen? Kör den senaste versionen 2.5.

Installerade Hardware monitor och där stod det att jag skulle kunna se "Rear Main Enclosure" (det måste väl vara fläkten) om jag regar programmet. I demo mode kan man endast se temperaturer.

/Joakim

Jag läste ditt inlägg lite snabbt. Vet inte om det finns något om fläkthastighet i Temperatur Monitor. Trodde det var temperaturen du var ute efter. Sorry.

  • Medlem
  • 2005-05-03 12:21

Efter det att jag installerade Tiger i lördags så går fläkten ofta och maskinen blir rejält varm, tidigare hände det nästan aldrig att fläkten gick igång. Har en PB 12" 1,5 GHz.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-05-03 15:00
Ursprungligen av JKA:

Efter det att jag installerade Tiger i lördags så går fläkten ofta och maskinen blir rejält varm, tidigare hände det nästan aldrig att fläkten gick igång. Har en PB 12" 1,5 GHz.

har du tid och lust, tanka ngt av programmen vi pratat om och testa vilka värden du får....:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-03 15:14
Ursprungligen av JKA:

Efter det att jag installerade Tiger i lördags så går fläkten ofta och maskinen blir rejält varm, tidigare hände det nästan aldrig att fläkten gick igång. Har en PB 12" 1,5 GHz.

Använder du något virusprogram? Virex ställer till detta problem.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-05-03 14:59
Ursprungligen av Margell:

Hittar inte något i "temperature monitor" så att man kan få fram fläkthastigheten. Vart någonstans finns inställningen? Kör den senaste versionen 2.5.

Installerade Hardware monitor och där stod det att jag skulle kunna se "Rear Main Enclosure" (det måste väl vara fläkten) om jag regar programmet. I demo mode kan man endast se temperaturer.

/Joakim

finns ett liknande osm heter x resource graph som visar det och så får man lite grafer äver temperatur och annat.. finns på versiontracker...

Finns det någon typ av värmeavlastningsplatta man kan ställa en varm PowerBook/iBook på? Jag har inte en PowerBook 12", men jag har en iBook 12" som fläkten startar rätt ofta på, speciellt sedan jag bytte hårddisk. Därför tänkte jag att om man kunde avleda värmen effektivare så kanske man skulle minska fläktens aktivitet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-03 15:48
Ursprungligen av Adrian B:

Finns det någon typ av värmeavlastningsplatta man kan ställa en varm PowerBook/iBook på? Jag har inte en PowerBook 12", men jag har en iBook 12" som fläkten startar rätt ofta på, speciellt sedan jag bytte hårddisk. Därför tänkte jag att om man kunde avleda värmen effektivare så kanske man skulle minska fläktens aktivitet...

Finns en produkt som heter "cool pad". Kylare av något slag. Vet inte om / vem den säljs av i Sverige. Fick tipset på Apple Forum.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-03 19:25
Ursprungligen av Adrian B:

Finns det någon typ av värmeavlastningsplatta man kan ställa en varm PowerBook/iBook på?

LapTopCooler tillverkas i Sverige av Climator AB.

/ Terhi

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-04 09:20
Ursprungligen av Terhi:

LapTopCooler tillverkas i Sverige av Climator AB.

/ Terhi

Tror ni en LapTopCooler även kan göra nytta på grafikprocessorn och USB-kretsen som går upp i värme när de används? Har du några tillbehör kopplad till Adrian?

Vore intressant att höra erfarenheter av LapTopCooler, med iBook/PowerBook.

Ursprungligen av Oloff:

Tror ni en LapTopCooler även kan göra nytta på grafikprocessorn och USB-kretsen som går upp i värme när de används? Har du några tillbehör kopplad till Adrian?

Ibland har jag det, men det behövs inte för att slå igång fläkten. När jag ställer ifrån mig iBooken i soffan blir underlaget isolerande och då är det bara en tidsfråga innan allt blir för varmt. Så jag ska nog införskaffa en LapTopCooler och testa om den gör någon nytta i soffan.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-05-06 20:24

så nu får ju någon köpa dabuspåsen (laptop cooler) och testa den:-P!!

kan ju säga att fläktarna på nya pb 12" enligt mjukvara ska gå i gång vid runt 49 grader coh sluta när den kommer ner till 46 igen..
Finns visst möljigheter att byta ut filen som innehåller denna info och ersätta med en gammal från mac os 10.2 då går de i gån vid 60 grader istället... dock tror jag en dustinpåse är smartare..:-P

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-08-04 13:03

Jag har provat Dabus kylplatta tillsammans med en Acer Ferrari 3000 (ja, en PC) med mycket gott resultat. Fläktarna går inte alls lika mycket.
Plattan fungerar som två kuddar med vatten som fryser till is i rumstemperatur. När datorn har stått på under ett tag, mjuknar plattan och materialet inuti smälter.

Enda nackdelen med den är att den täpper igen eventuella intag för fläktar under dator. Har inte sett en iBook/PB G4 i verkligheten, men min iBook G3:a har ju inga intag under... så plattan borde fungera strålande.

(Ps. har inte läst hela tråden så detta kanske va ett totalt onödigt inlägg DS.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-04 13:08
Ursprungligen av theoo:

Jag har provat Dabus kylplatta tillsammans med en Acer Ferrari 3000 (ja, en PC) med mycket gott resultat. Fläktarna går inte alls lika mycket.
Plattan fungerar som två kuddar med vatten som fryser till is i rumstemperatur. När datorn har stått på under ett tag, mjuknar plattan och materialet inuti smälter.

Enda nackdelen med den är att den täpper igen eventuella intag för fläktar under dator. Har inte sett en iBook/PB G4 i verkligheten, men min iBook G3:a har ju inga intag under... så plattan borde fungera strålande.

(Ps. har inte läst hela tråden så detta kanske va ett totalt onödigt inlägg DS.)

Den här?: http://www.dabus.se?84922
Undra om den skulle fungera till en PB G4, eftersom den har behov av att få in luft underifrån datorn...

Ursprungligen av Solid:

Ja, det är precis den vi diskuterar. Fungerar som sagt utmärkt till iBook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-04 14:43
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det är precis den vi diskuterar. Fungerar som sagt utmärkt till iBook.

Sorry, missade det totalt, fick för mig att jag hade läst igenom tråden.

Då kanske den produkten kan vara lösningen på min kompis fläktproblem med hennes PB 1GHz.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-05 10:20

Hej!

Jag hade nästan bestämmt mig för att köpa en PB 12", men så såg jag att de var problem med att den blir så varm och att då fläktarna går igång på högvarv. Detta låter lite oroväckande eftersom jag är ute efter en så tyst dator som möjligt.

Stämmer det att även de nya 12" PB lider av dessa värme/fläktproblem? Såg att Björnström köpt en ny 12" PB och att han inte upplevde att fläktarna gick igång. Någon mer som kan bekräfta detta?

Jag vet att PB:arna kommer uppgraderas efter September någongång, fast då blir de väl ännu varmare förmodligen?

Annars blir man väl tvungen till att köpa en sån där kylningsmatta som nämts tidigare i tråden. Har funderat på att kanske köpa en iBook istället, den borde väl inte ha samma värmeproblem (lägre klockad, sämre grafikkort och plasthölje).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 14:16
Ursprungligen av Nocz:

Stämmer det att även de nya 12" PB lider av dessa värme/fläktproblem? Såg att Björnström köpt en ny 12" PB och att han inte upplevde att fläktarna gick igång. Någon mer som kan bekräfta detta?

Jag vet att PB:arna kommer uppgraderas efter September någongång, fast då blir de väl ännu varmare förmodligen?

Jag vet en som har senaste 12" PB och han tycker inte att den är för varm eller har fläktproblem.

Bevaka tråden