Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WPA2 support?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Stödjer Tiger WPA2?'
Om inte hur ska jag gå tillväga för att fixa support?

Det frågade jag också, här: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=68518

Men jag har inte fått något svar. Nu när Tiger är släppt borde det vara lätt för någon att kolla. Själv har jag inte skaffat Tiger än.
Risken är dock stor att något stöd inte finns eftersom vare sig 802.11i eller WPA2 ger någon träff på Apples sökfunktion.
De kanske till och med gått på en nit när de köpte Broadcoms chipset till AirPort Extreme? Det kanske inte finns stöd i hårdvaran helt enkelt och att det är därför de håller så tyst om WPA2 tills de "löst" problemet med ny hårdvara. För de kan inte vänta på 802.11n-hårdvara. Eller snarare gör de det får Mac-världen vänta _länge_.... 802.11i har trots allt varit färdig som spec sedan förra sommaren.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Det frågade jag också, här: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=68518

Men jag har inte fått något svar. Nu när Tiger är släppt borde det vara lätt för någon att kolla. Själv har jag inte skaffat Tiger än.
Risken är dock stor att något stöd inte finns eftersom vare sig 802.11i eller WPA2 ger någon träff på Apples sökfunktion.
De kanske till och med gått på en nit när de köpte Broadcoms chipset till AirPort Extreme? Det kanske inte finns stöd i hårdvaran helt enkelt och att det är därför de håller så tyst om WPA2 tills de "löst" problemet med ny hårdvara. För de kan inte vänta på 802.11n-hårdvara. Eller snarare gör de det får Mac-världen vänta _länge_.... 802.11i har trots allt varit färdig som spec sedan förra sommaren.

Jag sökte på WPA2 med spotlight, ingen träff. Såg att windows fått stöd nu iallafall. Det kanske har något att göra med vilket chipset som wlan kortet använder. Man tycker att apple borde vara så förutsägande och fixa en uppdatering. Min linksys wrt54gs har ju WPA2 support nu! Vill ju vara säker

Ja, Centrino fick stöd för WPA2 iom version 9 av drivrutinen. När Windows verktyg fick stöd för WPA2 vet jag inte. Men det krävs hur som helst att drivrutinen för kortet också har stöd för det, så det är inte så många kort som har stöd i Windows. De drivrutiner som är inbyggda med stöd för WPA2 är nog få.

Chipsetet som används är väldigt avgörande. WEP och TKIP (WPA) använder båda RC4-algorithmen. WPA2 använder AES.
Det kan ju tilläggas att det är inte en säkerhetskatastrof att Apple inte har stöd för WPA2, då WPA får anses säkert nog för 99,9% av alla användare under förutsättning att man köra med bra och långa lösenord i PSK-läge eller använder 802.1x/RADIUS (dvs "Enterpriseläge".)

Men Apple brukar ju inte ligga på latsidan när det gäller standarder. Och faktum är ju att WPA inte är något som IEEE står bakom. Det är WiFi Alliance påhitt i väntan på IEEE 802.11i som nu kommer. WPA2 är bara WiFi Alliance kommersiella namn på tekniken som också används för de produkter som certifieras för WPA2-kompatibilitet.

I texten till AirPort 4.2-uppdateringen (som finns åtminstone för Panther) står:
AirPort 4.2 fixes connection problems and resolves security issues with WPA2 wireless networks.

Verkar tyda på att man stöder WPA2 och 802.11i.
Får ta med Powerbooken till jobbet och testa.

1
Bevaka tråden