Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blåtand i eller utanför minin?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska till och beställa en mini och funderar på om jag ska ha inbyggd blåtand för 550kr extra. En lös adapter kostar hälften, men finns det andra nackdelar att välja en externa än att den tar en USB-port? Fungerar dom lika bra? Jag har sett att det finns lite olika varianter av blåtand (1.1, 1.2 och 2). Vet någon vilken det är som Apple monterar in?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-04 01:15
Ursprungligen av divander:

Ska till och beställa en mini och funderar på om jag ska ha inbyggd blåtand för 550kr extra. En lös adapter kostar hälften, men finns det andra nackdelar att välja en externa än att den tar en USB-port? Fungerar dom lika bra? Jag har sett att det finns lite olika varianter av blåtand (1.1, 1.2 och 2). Vet någon vilken det är som Apple monterar in?

Jag ser ingen fördel med en extern, den snor ju en USB port, och dom har man ju inte gott om (Visst, en USB hub är ju inte dyr men den kostar säkert ändå en 400 pix). 400+400 (typ) är ju 300 Kr dyrare än en inbyggd.

BT 2.0 är det väl inget som använder. 1.2 är det vanligaste tror jag och det är väl en sån som sitter i Apples burk tror jag. (rätta mig om jag har fel).

Jag satsade på en inbyggd, inget strul. Har en extern till min PB och den super jag jämt bort när jag behöver den

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-05-04 09:38

Efersom jag använder ett tangentbord från en gammal Bondi-iMac sitter min dLinkadapter i tangentbordets extra USBport och funktionaliteten är utmärkt.

Till Minin behöver du förmodligen en USBhubb iallafall förr eller senare (och en dito till firewire är inte fel).

Härlig liten mac i alla avseenden - kör än sålänge med 256 RAM och den är utmärkt för allt kontorsrelaterat arbete... riktigt njutbar!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-05 12:21
Ursprungligen av Wiberg:

Efersom jag använder ett tangentbord från en gammal Bondi-iMac sitter min dLinkadapter i tangentbordets extra USBport och funktionaliteten är utmärkt.

Klart det fungerar Min USB-BT till PB funkerar också utmärkt, men jag skulle gärna vilja slippa ha den. Det finns ju ett maxuttag av effekt på USB också, ju mer saker du stoppar dit ju mindre chans att andra saker fungerar som kräver power via USB.

Ursprungligen av Wiberg:

Till Minin behöver du förmodligen en USBhubb iallafall förr eller senare (och en dito till firewire är inte fel).

Jag har klarat mig bra. Kör ena USB kontakten till min scanner och den andra till en minneskortläsare. Resten kör jag via Firewire, och dom flesta FW enheterna idag har ju passtrough så jag kopplar dom i kedja. (Inga hastighetsproblem av det ännu); bara en HD och DVD brännare.

Ursprungligen av Wiberg:

Härlig liten mac i alla avseenden - kör än sålänge med 256 RAM och den är utmärkt för allt kontorsrelaterat arbete... riktigt njutbar!

Där håller jag med helt Jag kör min med 512M bara för skojs skull, men innan jag uppgraderade så fungerade det fint, förutom om man ska ladda massa ljud i garageband.. Just nu funderar jag på varför jag ska köpa en Powermac och hittar ingen bra anledning egentligen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-05 12:33

Skillnaden i pris är ju mindre än en runda öl på krogen och du får en snyggare mini om du har den inbyggd. Jag kan säga att jag varit nära att ge mer än en bluetoothadapter en rejäl spring-smäll när de lyser upp halva rummet med blått sirenpulserande.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-05 21:35
Ursprungligen av d99gnu:

Skillnaden i pris är ju mindre än en runda öl på krogen och du får en snyggare mini om du har den inbyggd. Jag kan säga att jag varit nära att ge mer än en bluetoothadapter en rejäl spring-smäll när de lyser upp halva rummet med blått sirenpulserande.

Sen är det ju inte så att Bluetoothenheten kostar 550:-
AirPort och Bluetooth sitter ju på ett dotterkort och köper man AirPort så kostar ju Bluetooth bara 185:- extra… (eftersom dotterkortet redan sitter där då…)
Fast skall man inte ha AirPort så kostar ju bluetooth 550:-

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-05 17:41

Om du vill kunna köra med ett bluetoothheadset till macen (tex för Skype) så behöver du en BT USB-adapter som fixar Apples firmwareuppdatering. Vet inte om ngn annan än D-links (550:- på Applestore) fixar det.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-05 21:29
Ursprungligen av mattan:

Om du vill kunna köra med ett bluetoothheadset till macen (tex för Skype) så behöver du en BT USB-adapter som fixar Apples firmwareuppdatering. Vet inte om ngn annan än D-links (550:- på Applestore) fixar det.

Så du menar att Apples inbyggda INTE klarar en Firmwareuppgradering ?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-05-06 09:41

Min adapter gick att uppgradera med Apples firmware och kostade några hundra.

Gällande estetiken har jag inga invändningar mot argumenten för inbyggt

Airport har jag ingen användning för då datorn kommer att stå två decimeter från bredbandsroutern. Annars hade det inte funnits någon anledning att skaffa en extern. Förmodligen blir det en inter. Då nvet man i alla fall var man har den.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-06 12:38
Ursprungligen av divander:

Airport har jag ingen användning för då datorn kommer att stå två decimeter från bredbandsroutern.

Med airPort i så kan du ju med [wiki]NAT[/wiki] skapa ett trådlöst nät, elelr om det är ett i routern skapa ett andra trådlöst subnät…
Iofs kan man ju undra varför men vem vet, du kanske kan komma på användning för det

Menar du att det går att använda minin i stället för en trådlös brdbandsrouter? Min gamla har nämligen pajjat och jag behöver köpa en ny. Behöver jag inte det om jag skaffar Airport i minin?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-06 13:00
Ursprungligen av divander:

Menar du att det går att använda minin i stället för en trådlös brdbandsrouter? Min gamla har nämligen pajjat och jag behöver köpa en ny. Behöver jag inte det om jag skaffar Airport i minin?

Du kan ju använda [wiki]NAT[/wiki] för att dela en anslutning ([wiki]WAN[/wiki] på nätverksporten ex.v.) till ett subnät ([wiki]LAN[/wiki] på AirPort kortet ex.v.). Det går nog (tro jag) även köra [wiki]NAT[/wiki] på nätverksporten, men eftersom samma sladd då har två adresser så blir det jävligt rörigt

(Klicka på wiki-länkarna…)

  • Oregistrerad
  • 2005-05-15 15:04
Ursprungligen av Pär:

Du kan ju använda [wiki]NAT[/wiki] för att dela en anslutning ([wiki]WAN[/wiki] på nätverksporten ex.v.) till ett subnät ([wiki]LAN[/wiki] på AirPort kortet ex.v.). Det går nog (tro jag) även köra [wiki]NAT[/wiki] på nätverksporten, men eftersom samma sladd då har två adresser så blir det jävligt rörigt

(Klicka på wiki-länkarna…)

Tom jag som hållt på med nätverk rätt länge blev lite förvirrad.

Bore det inte räcka att använda "internetdelning" under Nätverk och välja Wlan + Ethernet så är du igång?

I så fall borde du kunna låta Ethernet vara kopplingen mot ditt bredband (ADSL, LAN etc). Med DHCP eller PPPoE.

WLAN kan du låta vara en accesspunkt (Det ställer man in i Airport inställningarna nånstanns). Bestämm scysst WEP eller annan säkerhet så inte grannen snor din uppkoppling. Internetdelningen borde automatiskt starta en DHCP Server (tycker jag - Windows gör så iaf.). Koppla till en USB skrivare också om du vill så kan du dela den också.

Klart.

Det blev en mini med Airport och blåtand inbyggt. Delar ut internet med Airport från minin och slipper således att köpa en trådlös router. Verkligen lätt att ställa in och fungerar kanonbra förutom att det var bättre signal från den gamla silvriga Airbortbasstationen som gick sönder. Nu är det bara att fixa lite mer minne så man slipper se badbollen hela tiden.

1
Bevaka tråden