Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag vill sätta på fläkten!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-06 10:01

Nytt problem: om iBooken är varm när jag sätter den i vila och därefter stoppar den i väskan, så stänger den av sig. Jag antar att det är någon sorts skyddsfunktion som blev mer känslig med 10.3.9. Det torde bli rätt varmt när den kommer ner i den vadderade väskan.

Därför vore det vettigt med en möjlighet att sätta på fläkten för att kyla ner datorn några minuter innan arbetspassets slut.

Hittade inget på Versiontracker (bara för G5).

Någon som känner till en lösning?

Datorn styr själv fläkten beroende på temperaturen. Går inte fläkten så behövs den inte. elektroniken tar ingen skada av värmen så länge det underskrider 70 grader. Hårddisken kan vara känsligare men den sitter inte lika utsatt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-06 10:58
Citat:

Nytt problem: om iBooken är varm när jag sätter den i vila och därefter stoppar den i väskan, så stänger den av sig. Jag antar att det är någon sorts skyddsfunktion som blev mer känslig med 10.3.9. Det torde bli rätt varmt när den kommer ner i den vadderade väskan.

Däremot genererar inte datorn någon ytterligare värme när den är avslagen eller satt i vila (utom möjligen yttepytte lite eftersom någon krets håller den i viloläget). Datorn blir med andra ord inte varmare i väskan, däremot kan det ta längre tid att kyla av den. Någon Saab-ingenjör kanske kan förklara varför så inte skulle vara fallet.

Något behov av ytterligare kylning finns alltså inte, så länge du inte värmer väskan också. Men då lär nog inte fläkten hjälpa ändå.

I korthet - lyssna till Örjan. Det är ett icke-problem.

  • Medlem
  • 2005-05-06 11:18

Problemet ligger förmodligen i mjukvaran. Jag skulle nollställa PMU. Sök på Apples supportsidor på reset PMU.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-06 13:08

Nu har jag återställt Power Management Unit. Hoppas det fungerar.

Ursprungligen av jahve:

Något behov av ytterligare kylning finns alltså inte, så länge du inte värmer väskan också. Men då lär nog inte fläkten hjälpa ändå.

I korthet - lyssna till Örjan. Det är ett icke-problem.

Att påstå att mitt problem inte är ett problem är inte snällt. Min tanke var inte heller att sätta på fläkten när den är i väskan utan några minuter innan.

Om man t ex inte gillar att ha vänsterhanden så varm, så vore det ju smidigt att kunna sätta på fläkten när man går och kokar kaffe. När man sedan kommer tillbaka stänger man av den igen och har en svalare dator.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-06 14:30
Ursprungligen av Sverker Hahn:

Att påstå att mitt problem inte är ett problem är inte snällt. Min tanke var inte heller att sätta på fläkten när den är i väskan utan några minuter innan.

Om man t ex inte gillar att ha vänsterhanden så varm, så vore det ju smidigt att kunna sätta på fläkten när man går och kokar kaffe. När man sedan kommer tillbaka stänger man av den igen och har en svalare dator.

Ledsen för mitt klumpiga svar. Men jag förstod din synpunkt och mitt svar är nog till saken alltjämt gällande - du behöver inte ha igång fläkten innan du stoppar ner den i väskan eftersom datorn inte är varm nog för att det ska behövas.

Handledsstödet är en annan femma däremot.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-06 17:32
Ursprungligen av Sverker Hahn:

Därför vore det vettigt med en möjlighet att sätta på fläkten

Det gör nog ont.

*kunde inte hålla mig*

/ E

  • Oregistrerad
  • 2005-05-06 19:21

En sak i samma tema som jag undrat över risken för kondens.
Om man stoppar ner datorn i en tät väska efter den varit i full effekt, finns det inte risk för det då?

Jag åker till Thailand och jobbar i höst och där ligger temperaturen på normalt 38 grader + en hög luftfuktighet. Jag tänkte köpa en PB 12" att ha med mig men jag är lite orolig för min elektroniska utrustning. Misstänker att fläkten i PB'en kommer gå hela tiden så jag har nog inte problemet att få igång den när jag vill.

Senast redigerat 2005-05-06 21:35
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-09 08:31

Hmm, jag funderade lite på den här Thailandsgrejen. Nu med den friskrivningen att det här befinner sig långt ifrån vad jag normalt pysslar med och mina kunskaper är väl inte helt och hållet tillförlitliga.

Tänk dig utanpåliggande rör i en dusch. Det är ju alltid den kalla röret som samlar på sig kondens. Omständigheterna är ju i övrigt likt vad du kan förvänta dig i Thailand. Hög luftfuktighet. Kondens uppkommer vid stora temperaturskillnader, mot kallvattenröret och den övriga luften innebär det att vattenångan i luften kyls av och blir vatten igen. Det samma gäller när du andas mot en kall yta som bilens rutor på vintern. Snabb avkylning av fuktigheten i din andedräkt.

Alltså, det man ska vara rädd för om man vill undvika kondens måste vara stora temperaturskillnader. Sådana finns det gott om i Thailand, platser med eller utan luftkonditionering. Så länge din dator får en långsam övergång mellan kallt och varmt borde inte kondens uppstå. Sett mot det är ju en isolerande väska i själva verket ett skydd mot att kondens uppkommer snarare än ett hot. Kanske gäller det än mer så eftersom en PowerBook har ett metallskal vilket ger bättre värmeledningsegenskaper än en iBook. Av den anledningen kan jag tänka mig att den är mer utsatt för kondensproblem än iBooken som både värms upp och kyls ner långsammare i sig p g a sitt plasthölje.

Kondens uppstår endast om temperaturen på datorn är lägre än omgivningens temperatur...Det inträffar inte med fläktkylning då fläkten inte kan kyla ner luften.

Klart det kan inträffa om datorn varit igång i ett utrymme med lägre temperatur och flyttas till en annan temperatur och luftfuktighet.

Klart det blir kondens då men det har inget med kylfläkten att göra...

1
Bevaka tråden