Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur går försäljningen med mac mini?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 21:58

Nu när vi macfrälsta har köpt sig var sin mac mini, så undrar jag hur försäljingen egentligen går i Sverige? Köps det massvis med mac minis eller har det börja dala nu? Någon som jobbar hos en ÅF som vet?

/Jonas

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-05-02 22:40

Har ju inget exakt svar precis, men jag kan i alla fall säga att tre kompisar till mig som inte skulle ha köpt Mac annars numera sitter och myser med varsin mini.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-05-07 10:59
Ursprungligen av nillon:

Har ju inget exakt svar precis, men jag kan i alla fall säga att tre kompisar till mig som inte skulle ha köpt Mac annars numera sitter och myser med varsin mini.

Nångång hade jag säkert köpt en mac ska du se

Får se om det blir en pb eller ibook i sommar eller så

Har också en polare som aldrig ägt en mac som köpte en mini nyligen..

Brorsan som alltid kört pc blev heltänd när jag visade en mini på en hemsida. Men när han kollade vidare på sidan blev han dubbelt heltänd på en iMac. Det slutade med en iMac på skrivbordet i stället för en mini.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-03 13:27

Jag måste erkänna att om minin inte kommit hade jag nog kunnat bli en switcher (åt det konstiga hållet från mac till PC) för jag har inte råd med mac, men minin är ju så snygg - och hyggligt billig också. Så det blev en sån.

Det vore kul med lite statistik över försäljning.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-05-05 13:14
Ursprungligen av JoakimG:

men minin är ju så snygg - och hyggligt billig också.

För att inte tala om söt!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-05-09 22:17
Ursprungligen av JoakimG:

Jag måste erkänna att om minin inte kommit hade jag nog kunnat bli en switcher (åt det konstiga hållet från mac till PC) för jag har inte råd med mac, men minin är ju så snygg - och hyggligt billig också. Så det blev en sån.

Precis den risk jag också räknat med för egen del, men nu är det mörka peze-hotet undanröjt i och med minin och när min G3 iMac snart är uträknad blir det troligtvis en mini för mig.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-05 13:27

Men nu är det väl snart dags att uppgradera även minin med Radeon 9600 och 512 MB RAM som standard. Det behövs ju för att köra Tigern med Core Image m m.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-05 14:24
Ursprungligen av Macus:

Men nu är det väl snart dags att uppgradera även minin med Radeon 9600 och 512 MB RAM som standard. Det behövs ju för att köra Tigern med Core Image m m.

Då köper jag en direkt!

Framför allt så hade Minin mått bra av mer minne, men även ett bättre grafikkort. Med tanke på att Apple förhoppningsvis startar Quartz 2D extrem i tiger, då kommer grafikkortet behövas.

Frågan är ifall de tar ett 9650 med Duallink, vilket hade varit mys att köra en mini med en 30" cinemadisplay. Men det är drömmar, tyvärr.

Men om man har råd med en 30" så lär man nog inte välja en mini?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-05-07 12:19
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Men om man har råd med en 30" så lär man nog inte välja en mini?

Det handlar inte om att ha råd, utan storlek.
Apple vill inte förstå att man vill kanske vill ha en mindre apparat, volymmässigt, men med kraftigare prestanda.
Du kanske vill ha en 12" bärbar med häftig prestanda. Här styr de valet åt oss.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-07 14:15

Nu när jag har en mini kan jag inte tänka mig att köpa en vanlig fulburk - de är för stora för att passa in i ett vanligt rum. Hade jag haft ett speciellt datorrum så kanske.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 08:53
Ursprungligen av Sten_n:

Det handlar inte om att ha råd, utan storlek.
Apple vill inte förstå att man vill kanske vill ha en mindre apparat, volymmässigt, men med kraftigare prestanda.
Du kanske vill ha en 12" bärbar med häftig prestanda. Här styr de valet åt oss.

Handlar det inte om att ha råd? Kan inte hålla med. Storlek - visst, en del behöver stort, andra smått. Men vi pratar grejer för över 10.000 och då är det ett visst klientel som har råd med dem och en sån person skulle knappast köpa en mini. Den skärmytan som en 30" erbjuder är sådant som man behöver om man exv. är grafikproffs och då räcker inte minin prestandamässigt heller.

minin är verkligen mini om man sätter de båda bredvid varandra

/me drömmer fortfarande våta drömmar om en 30"

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-10 10:16

Minin är ju en snikvariant. Apple har skalat bort så mycket som möjligt för att kunna tjäna pengar på en billig dator.

En processoruppgraderad PM G4 är ju egentligen en bättre dator.

Jag väntar nog tills Apple släpper en mindre och billigare dator med G5-processor.
Jag är inte heller lockad av en iMac, eftersom jag inte gillar att bli påtvingad en bildskärm och ett grafikkort som inte går att byta ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-10 10:21

skulle köpa en 12 tummare ala PB15tum superdrive för att köra mot
30 tummare alla dar i veckan, vill ha en liten dator med mig, som inte är så
tung, men möjligheten att ha samma kräm som i min 17 tummare...

/Tangen

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-10 10:24

Tycker själv att minin är en förträfflig dator. Det handlar ju om vilka behov man har, ett "grafikproffs" ska förståss inte ha en Mac mini, men det är ju inte heller målgruppen.

Valde själv mini för att kunna köra extern skärm (20" ACD) och på grund av det lilla formatet.
Den är betydligt rappare än min PB G4 500...

Men som sagt: Behoven ska väl styra vad man har för dator. Tror därför Mac mini kommer sälja bra även om den inte är superoptimerad för Tiger. (vilket naturligtvis är surt)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-10 10:25

Tum hit och tum dit.
Tänk om Apple kunde få ur tummen och ge mig det jag vill ha.

1
Bevaka tråden