Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med shellscripts

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-04 21:07

hej, jag försöker köra ett shellscript och få det att fungera, jag kan inte skriva själv utan använder ett färdigt från http://www.bombich.com/mactips/files/scripts/refresh-default-homedir.sh

jag använde dessa instruktioner.

Citat:

Before you get too in depth here, check out my LoginWindow Manager. LWM is a GUI replacement for steps 3, 4, and 5.

Create a shell script to be run upon login. The name of the script is not important, as long as it is the same as what you will indicate in step 4. Note that the name of the user logging in is sent as an argument ($1) to this script. You can also download this basic script and copy it to /Library/Management (you may have to create this folder). Be sure to check out my Scripts Library for several other scripts that perform various tasks.

Make sure this script is executable with a Terminal command such as:
sudo chmod u+x /Library/Management/login.sh

Test that the script will actually work. To do this, type this in the Terminal:
sudo /Library/Management/login.sh username

Change "username" to an actual user on the system. Check that the script did what you expected it to do and ran without errors. Errors may cause login to hang or not complete at all.

Launch the Terminal application. Type:
sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.loginwindow LoginHook /Library/Management/login.sh

Logout and log back in to make sure the script has been implemented properly.

I scriptet finns även dessa instruktioner -

Citat:

### Description ###
#
# This script removes a default user home directory and replaces
# it with a fresh copy from a template. If the home directory
# specified for the user logging in is not the default directory
# that you indicate below, their user directory will not be affected
# That is, this script only affects users whose home directory is
# specified in the defHome variable.
# This script assumes that you want to manage users that all have
# the same home directory specified in NetInfo or LDAP.

### Properties ###
#
# These items must be modified to suit your environment before
# implementing this script! You do not need to make any other
# modifications to this file than these properties.
#
# defGrp: the group that your default user is assigned to
# defHome: the location of your default user's home directory
# defTemplate: the location of your default user home dir template
set defGrp = staff
set defHome = /Users/default
set defTemplate = /Library/Management/default
set localAdmin = admin

kontot jag vill applicera scriptet på heter "svenska"

jag antar därför att alla parametrar ska va satta till svenska?, samt att den "template" som ska laddas ska vara en kopia av svenska´s hemmamapp som jag lagt under
/library/management/svenska

såhär har jag skrivit i scriptet

defGrp = svenska
defHome = /user/svenska
defTemplate = library/management/svenska
set localAdmin = admin (det här vet jag inte riktigt vad jag ska skriva?)

problemet blir att när jag loggar in på kontot "svenska" så har inte kontot rättigheter till sin hemmamapp, vilket inte ska va fallet, taken med scriptet är ju att användaren ska mer eller mindre kunna ställa till en riktig oreda eftersom mappen tas bort och kopierars över med en mall mapp när nästa användare ska logga in.. vad gör jag för fel, hur ger jag kontot "rätt" skriv och läs rättigheter?

Vad får mappen för rättigheter?

Skriv tex:

ls -l /home/

i en terminal.

localAdmin är en användare som inte kommer få en default hemma mapp.

En sak att tänka på bara, om du inte modifierar skriptet så kommer alla användare utom localAdmin att ha exakt likadana hemma mappar. Och jag har för mig att du ville ha olika språk på dina användare. Det du kan göra är att du letar upp den/de .plst som hanterar språkinställningarna och sparar dessa i en egen mapp för att sedan lägga in en extra rad i scriptet:

# Copy the language .plst to the users home folder
/bin/mv -f /Library/Management/languages/${1}/vadnufilenheter.plst ${defHome}/Library/Preferences/.

Detta förutsätter att du har lagt svenksa .plst:en i mappen /Library/Management/languages/svenska/
Raderna skall in i mellan ditto och chmod raderna.
Sedan skall du kanske döpa om ditt defHome

/L

Kom på en sak till.
Du måste ändra i Netinfo så att alla användare utom localAdmin har defHome som sin hemma mapp annars kommer det att bli knas.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-05 11:20
Ursprungligen av Linus Söderlind:

Vad får mappen för rättigheter?

Skriv tex:

ls -l /home/

i en terminal.

localAdmin är en användare som inte kommer få en default hemma mapp.

En sak att tänka på bara, om du inte modifierar skriptet så kommer alla användare utom localAdmin att ha exakt likadana hemma mappar. Och jag har för mig att du ville ha olika språk på dina användare. Det du kan göra är att du letar upp den/de .plst som hanterar språkinställningarna och sparar dessa i en egen mapp för att sedan lägga in en extra rad i scriptet:

# Copy the language .plst to the users home folder
/bin/mv -f /Library/Management/languages/${1}/vadnufilenheter.plst ${defHome}/Library/Preferences/.

Detta förutsätter att du har lagt svenksa .plst:en i mappen /Library/Management/languages/svenska/
Raderna skall in i mellan ditto och chmod raderna.
Sedan skall du kanske döpa om ditt defHome

/L

Kom på en sak till.
Du måste ändra i Netinfo så att alla användare utom localAdmin har defHome som sin hemma mapp annars kommer det att bli knas.

hej Linus! tack för hjälpen du verkar ha lite koll på detta,, själv är jag helt grön på shellscripts eller scripts i allmänhet, och är bara mac ägare sen november så det är mkt att bita i!

Just nu är svenska kontots ägare "system", vilket inte är tanken alls..

du har fattat rätt, det ska va flera olika konton med olika språk på, menar du att alla "språk/användare" kan ha samma hemma mapp, men ändå olika språk med din kod?

# Copy the language .plst to the users home folder
/bin/mv -f /Library/Management/languages/${1}/vadnufilenheter.plst ${defHome}/Library/Preferences/.

grejen är att varje hemma mapp ska ha en QT film i respektive språk, som ska startas när man loggar in, men dom behöver ju nödvändigtvis inte ligga i kontots hemmamapp, dom kan ju likaväl ligga i /Library/Management/QT/

men ska jag lägga in ett shellscript per konto?
och det där sista med netinfo?

Skall inte setlocalAdmin vara namnet på ditt admin konto på burken, förutsatt att ditt root konto inte heter admin. alltså det konto som har rätt att göra tex. installationer.

Ursprungligen av killemall:

defGrp = svenska
defHome = /user/svenska
defTemplate = library/management/svenska
set localAdmin = admin (det här vet jag inte riktigt vad jag ska skriva?)

Det skall nog vara /Users/svenska
samt /Library/Management/svenska

Viktigt är förutom de riktiga mappnamnen (om du nu inte har bytt default namnen). Att du skall börja med ett slash så att scriptet vet att den skall leta ifrån roten och ner...

Oskar

  • Oregistrerad
  • 2005-05-05 10:44
Ursprungligen av tindanos:

Det skall nog vara /Users/svenska
samt /Library/Management/svenska

Viktigt är förutom de riktiga mappnamnen (om du nu inte har bytt default namnen). Att du skall börja med ett slash så att scriptet vet att den skall leta ifrån roten och ner...

Oskar

hej, jag kollade en gång extra i mitt script så här hade jag skrivit..

set defGrp = svenska
set defHome = /Users/svenska
set defTemplate = /Library/Management/templates/svenska
set localAdmin = admin

så det borde vara rätt eller?

problemet är att (system) står som ägare till svenska´s hemma mapp, varför?

1
Bevaka tråden