Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med styrplattan på ibook G4

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-08 14:12

Min styrplatta (touchpad, trackpad, vad de nu kallas) har börjat leva ett eget liv. Jag måste torka av den var 5e min och det får inte vara en tendens till fukt på min fingrar, för då går det inte kontrollera den för 5 öre.. detta problem började för några veckor sen, och nu går de knappt använda den längre, det krånglar hela tiden..

Det är en ibook G4 800mzh, 12" de handlar om. Maskinen är inköpt just när den lanserades, hösten 03, o någon Apple Care har jag inte.

Har ni några tips på vad jag ska göra, finns de något mirakelmedel för att rengöra touchpaden, eller har den blivit "utsliten"?

alla förslag och tips uppskattas..

vad tror ni de går på o byta ut/laga skiten?

//Tomas

Jag läste i någon annan tråd om att någon hade fått glapp i plattan. Det var mycket någon men sök på forumet kanske du hittar.

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2005-03-09 09:48

Det verkar svårt

Jag har samma problem med min 500MHz och haft en tråd här ett par månader nu, det verkar inte som om det går att få ordning på det. Kanske ska vi tillsammans ha ett allvarligt samtal med Apple, jag blir bara så förbannad.

Har också samma problem!
Kommer när datorn blivit rejält varm.
Då får man torka av både platta och se till fingrarna är rena.
Skitjobbigt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-24 13:56

va tror ni... går de laga de billigt, eller är de lönlöst?

Jag är inte så sugen på att försöka med något själv, utan jag vill gärna att någon kunnig försöker sig på de.

Numera går de använda styrplattan i ett par minuter, sen ballar den ur totalt...man får inte vara en gnutta fuktig om fingret, för då är de kört...

Hur är de med garanti, är de inte 2år enligt svensk lag, eller hur är de?

All hjälp skulle uppskattas, ibooken är som ny om man bortser från detta skitfel..

//Tomas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-24 22:23

Ett fel som jag hade på min G3 500mhz var att kontakten lossnade från moderkortet.
Det är, som tur är, ganska enkelt att upptäcka.
Öppna tagentbordet som om du ska byta airportkort/minne. Precis vid minnesmodulen är det en lite flatkontakt som sitter på moderkortet. Kika lite försiktigt på den om den verkar lös. Du kan även rycka lite på den, men MYCKET försiktigt. Lödningarna är otroligt dåliga på just den.

Min var lös, så jag fick ta isär datorn och löda om den, och då funkade den igen, efter många om och men dock. Den ville inte fungera på en gång, utan kom igång 3 dar efter lödningen!?!

Good luck.

mvh
b0bben

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-04 15:54

pratade med macstart nu....går på 800:-(tror de var ex. moms) o felsöka datorn...sen tillkommer de själva kostnaden för att reparera felet.. om det är så enkelt som flatkabeln så kostar det troligen inget extra, men annars så kan de bli svinigt dyrt...

så nu är frågan... vad ska man göra....800 + moms är ju typ 20% av datorn värde..o sen tillkommer säkert massa kostnader för reparationen.....är de värt de?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-04 18:58

Hmm, det verkar som att det kostar från 80-100 dollar att köpa en ny sådan reservdel (man byter tydligen hela ramen kring tangentbordet). Det är ju i sig billigare än kontrollavgiften. Men gör först vad som ovan har sagts, rucka och tryck till kontakter och kablar - det är ju gratis.

Senast redigerat 2005-05-04 19:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-04 19:46

jag har upptäckt ett lite jobbigt problem bara...flatkabeln är inte där.....

fler tips?

//Tomas

Det där tror jag att jag har lösningen på!
Jag hade exakt samma problem!
Och jag har också G4 -800!
Muspekaren blev supernervös när datorn blev varm och vill åt motsatt håll som man drog osv!
Man kunde bli tokig på det.
Jag talade med vår leverantör av macar som menade att det var fett på fingrar mm dösnack!
Men så hände olyckan!
Jag råkade ju spilla en kopp kaffe så en del hamnade i styrplattan och den la ju av.
Datafirman sa att när man byter styrplatta så byter man hela toppen bortsett från tangentbordet och det gjorde man.
Kostnad för toppen 958 kr samt en timmas jobb 1000 kr =1958 plus moms!
Efter det har det aldrig varit nån tendens till ovanstående fel.
Alltså var det fel på datorn från början och skulle ha gått på garantin.
Så har ni det här felet och garantitid kvar , kuta direkt dit där ni har köpt den och gå inte på nåt dösnack om feta fingrar mm.
Det är ett hårdvarufel som försvinner när man byter toppdelen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-04 23:57
Ursprungligen av sventa46:

Det där tror jag att jag har lösningen på!
Jag hade exakt samma problem!
Och jag har också G4 -800!
Muspekaren blev supernervös när datorn blev varm och vill åt motsatt håll som man drog osv!
Man kunde bli tokig på det.
Jag talade med vår leverantör av macar som menade att det var fett på fingrar mm dösnack!
Men så hände olyckan!
Jag råkade ju spilla en kopp kaffe så en del hamnade i styrplattan och den la ju av.
Datafirman sa att när man byter styrplatta så byter man hela toppen bortsett från tangentbordet och det gjorde man.
Kostnad för toppen 958 kr samt en timmas jobb 1000 kr =1958 plus moms!
Efter det har det aldrig varit nån tendens till ovanstående fel.
Alltså var det fel på datorn från början och skulle ha gått på garantin.
Så har ni det här felet och garantitid kvar , kuta direkt dit där ni har köpt den och gå inte på nåt dösnack om feta fingrar mm.
Det är ett hårdvarufel som försvinner när man byter toppdelen!

inget man vågar byta själv?

1000:- + moms för montering är ingen rolig utgift för en stackars student...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-05 08:49

Är man inte student för att lära sig saker? Se till att skaffa dig några bra verktyg (riktiga torx-mejslar) eller lämna i värsta fall över det till en vän som är säkrare på plastdetaljsmontage.

Alternativt kan du pröva att ringa upp säljaren och reklamera för ursprungligt fel inom två års-fristen enligt konsumentköplagen.

1000 kr i timmen är bara ett bevis antingen på att folket på datafirmorna är på tok för överbetalda alt så är det företaget som ockrar!
Så jag har full förståelse för ditt resonemang!

Alltså det här är en gissning men hela plattan är ju i ett stycke så jag tror det inte är speciellt svårt att sätta dit den.
Att dom tar 1000 kr i timman beror väl på att det inte finns nån mindre debitering antar jag.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-08 13:58

Bumpar upp denna tråd lite. Jag har samma problem nu som ni, på min PB G4 12". När datorn går varm så börjar touchpaden att bete sig underligt och det går inte att styra musen. Mitt problem är att datorn är över två år gammal nu.
Lönt att diskutera detta med apple eller är det kört och jag får börja använda extern mus?

Edit: Har testat en grej, får se hur länge det håller. Men har torkat av touchpaden med diskmedel och skurat den rejält. Än så länge så verkar den fungera trots ganska hög temperatur. Men dock 6 grader under den nivå där den brukar strula.. ska se om detta hjälpt när jag värmt upp datorn lite mer..

När trackpaden börjar fungera dåligt är det bara att lämna in datorn på service. Som sagt kostar det ca 800 kr varav nästan hela kostnaden är arbetstid, själva komponenten ("Trackpad Rework Kit") går på runt en femtiolapp. Om man inte har AppleCare får man det inte på garantin efter två år, om man inte lyckas bevisa att felet fanns från fabrik (vilket är svårt med tanke på att det är en ganska typisk slitageskada).

1
Bevaka tråden